Det er ikke første gang, vi har
sat os bag rattet af en Nissan Qashqai med
160-hestes turbobenzin motor og 7 trins DCT. Men det
er første gang, at vi oplever den med det nye
såkaldte ProPILOT system – og det er vigtigt, set i
lyset af at Nissan Qashqai i den grad sætter
dagsordenen som den mest solgte kompakte/mellemstore
SUV/Crossover i Danmark såvel som i resten af
Europa.
Nissan har ladet vente på sig
med at introducere adaptiv fartpilot og
vejbaneassistent. Det skyldes til dels, at man ville
være sikker på, at kunne levere et velfungerende og
gennemarbejdet system – men ikke mindst, at systemet
skulle være omkostnings-optimalt, så flest mulige
ville kunne få glæde af det.
Fordelagtig prissætning Så
indledningsvis skal vi lige konstatere, at den
prøvekørte bil med basisudstyr (Acenta) aktuelt er
prissat til små 300.000 kroner. Med topudstyret
Tekna+ er prisen 377.490 kroner og det inkluderer
ProPILOT. ProPILOT kan ikke tilkøbes til de to
laveste udstyrsniveauer, men det såkaldte N-Connecta
niveau (hvor listeprisen er godt 315.000 kroner) kan
udbygges med ProPILOT for 13.379 kroner.
I princippet er ProPILOT den eneste
forskel mellem tidligere prøvekørte Qashqai 1,3
DIG-T 160 Tekna+ DCT (læs
den tidligere test hér >>>), så den går vi ikke
yderligere i dybden med her. For hvad kørslen angår,
er der ingen mærkbar forskel på køreegenskaberne
”før og efter” ProPilot.
Forskel der vil noget ProPILOT
gør til gengæld en mærkbar forskel. Den vigtigste
egenskab er netop kombinationen af den aktive
vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Men også
andre elementer er inkluderet, og sammenhængen
imellem dem fungerer ret godt, for det var noget af
det, Nissan ville: At bygge et færdigt, integreret
system i stedet for at hænge lidt på i ny og næ, som
så ikke ville komme til at spille optimalt sammen.
Med andre ord: Har man udskudt købet af en Qashqai,
fordi man ventede på ProPILOT, vil man opleve, at
tålmodigheden har betalt sig.
ProPILOT består foruden den adaptive fartpilot, som
inkluderer evnen til at justere afstanden til
forankørende biler ved kø-kørsel og helt ned til
stilstand, også af vognbaneassistent med en såkaldt
vognbaneholder. Dvs. at bilen i stedet for at blive
skubbet lidt brutalt væk fra en vejstribe, som man
måske uagtsomt er kommet for tæt på, blidt ledes på
plads midt i den vognbane, man kører i.
Onboard videoen her på siden
giver en god fornemmelse af bilens selvstyrende
egenskaber og især den sikkerhed, der er forbundet
med at føreren fx får et ildebefindende under
kørslen eller simpelthen at får et blackout og/eller
mister bevidstheden.
Meget andet ProPILOT inkluderer
imidlertid også intelligent parkeringsassistent, der
hjælper til ved parkering, træthedsregistrering, der
giver et signal, hvis det virker som om man som
fører har tabt opmærksomheden ved kørslen, advarsel
om biler i den blinde vinkel, Rear Cross Traffic
Alert (advarselssignal om krydsende trafik, når man
fx forlader en vinkelparkering med bagenden først).
Og så er el-opvarmet forrude også en del af systemet
fordi den bl.a. bidrager til at de fremadvendte
kameraer (og føreren også) har er friere udsyn.
Samlet kan det fastslås, at systemerne
har et godt indbyrdes samspil, og de komplementerer
i den grad det øvrige udstyr, som er standard på
ikke mindst en Tekna+. Tekna+ listen er alenlang,
her er et vigtigt udvalg:
Udstyr i lange baner Around View
Monitor (kamera på bilens fire sider, der viser de
nære omgivelser i ”fugleperspektiv), bakkamera,
integreret navigation (med en app, så man fx kan
planlægge en rute hjemmefra og så overføres den
siden automatisk til bilen, når man stiger ind), og
nøgleløs entré (en lille trykknap, som gør at man
også kan betjene dørgrebet med handsker på).
Bose lydanlæg med 8 højtalere er standard, det samme
er p-sensorer både for og bag, 19" alufælge med 225
mm brede 45 procent lavprofildæk, Fuld LED forlygter
med kurvefunktion og automatisk op- og nedblænding,
skiltegenkendelse (der virker), elektrisk justerbare
forsæder i begge sider, læderindtræk i
ventilations-design, 2-zone klimaanlæg samt panorama
glastag med mørktonet glas og elektrisk panel.Tja,
det eneste, der savnes, er vel egentlig blot
elektrisk bagklap og ratvarme, men med lidt
tålmodighed… Næh, det kan man vel egentlig godt
lever uden!
|