Der er mange gode grunde til,
at Nissan Qashqai er markedets absolut mest købte
SUV. Det er nemlig svært, at sætte en finger på dens
egenskaber. Den er markedsledende, men den sætter
dog ikke dagsordenen for den allernyeste teknologi.
Og det kan på mange måder være en fordel.
Det er nemlig på ingen måde
det samme som, at den er gammeldags. Nissan udvikler
stødt og roligt bilerne uden overilet at introducere
teknik, der måske ikke er helt gennemprøvet eller
måske er alt for dyrt. Det genspejles direkte i
prisen, for en Nissan Qashqai kan anskaffes for blot
240.000 kroner og selv den billigste model er ganske
veludstyret.
Hvad hjertet
kan begære
I den anden ende af skalaen
finder vi den version, disse linjer handler om. Den
er prissat 138.000 kroner højere, men byder da også
på alt det, hjertet hos de fleste mennesker kan
begære. Ikke mindst en af de nye Euro 6d-TEMP
godkendte 1,3 liters turbobenzinmotorer, som vi
allerede stiftede bekendtskab med sidste efterår i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler på vejene omkring Barcelona i Spanien.
Motoren i topversionen er
udgaven med op til 160 hestekræfter og et
drejningsmoment på op til 270 Nm, som den når næsten
i samme øjeblik speederen berøres, ved 1600
motoromdrejninger i minuttet og fastholder helt op
til 3500 omdr./min. Desuden inkluderede drivlinen
fabrikkens nye 7-trins DCT automatgear.
Brændstoføkonomien er efter de nye WLTP normer 13,9
km/l.
De nye
forbrugstal
Til sammenligning var de
hidtidige NEDC2 tal 17,2 km/l. Det tager nok lidt
tid for os at vænne os til de nye normer, men det er
nu engang ret hensigtsmæssigt, at man også i praksis
kan regne med de officielle forbrugstal, som jo
altså ikke dikteres af bilproducenter (hvad de nu i
øvrigt heller ikke hidtil er blevet) men derimod af
de europæiske myndigheder.
De fine præstationstal kommer
i øvrigt til udtryk i form af smidig og kraftfuld
kørsel, hvor det eneste, man kunne savne (hvilket
næppe for særlig mange mennesker vil være et reelt
savn, er firehjulstræk). Det opleves i selvsamme
øjeblik, man træder på speederen. På grund af det
store drejningsmoment skal man kun berøre speederen
moderat, ellers genererer man let noget, der
tenderer til hjulspin, naturligvis begrænset af
bilens antispin system ov ESC.
Kræfter er
godt – mindre kan gøre det
Derfor er konklusionen, at
det er herligt med mange kræfter og en fleksibel
drivline med et fremragende automatgear, men mindre
kan gøre det på danske landeveje og Qashqai findes
da også i en udgave med 140 hk. Det er faktisk en
væsentlig grund til også at prøvekøre en bil under
danske forhold – her er landskabet jo noget
anderledes end i Barcelona og omegn.
Når det så er sagt, er
160-hestes udgaven selvklart særlig velegnet til
kørsel i nabolande med mere bakket landskab og så må
den for resten trække en anhænger på 1500 kg. Og de
længere ture vil da også være ganske behagelige.
Harmonien er
i orden
Tekna+ udstyret inkluderer
bl.a. 19” alufælge, som godt kan give en lidt
kontant fornemmelse af underlaget på ujævne danske
provinsveje. Men de håndterer fartpotentialet bedre
end mindre fælge, hvis man altså udnytter det. Ikke,
at en Qashqai er en racerbil, det lægger frihøjden
på 18 cm og den højere siddeposition ikke op til,
men kører man den friskt, harmonerer
hjulmonteringen, hvor dækkene også er 225 mm brede,
udmærket med opgaven.
Ved motorvejsfart er
køreoplevelsen perfekt og selvom vi ikke har prøvet
bilen ved topfarten på 180 km/t, tror vi på, at den
del også er i orden. Sidevindsfølsomheden ved dansk
motorvejsfart er i hvert fald beskeden og
retningsstabiliteten kan der helle ikke sættes en
finger på.
Active Ride Control m.m.
Foruden den kraftige motor,
dobbeltkoblingsautomatgearet og de større hjul får
man også en unik feature som Active Ride Control med
i købet, som stabiliserer bilen, når man passerer
større ujævnheder. Dertil kommer hele
elektronikpakken inklusive ProPilot med adaptiv
fartpilot og aktiv vognbaneassistent samt
køfunktion.
Around View Monitor, hvor man
i fugleperspektiv ser bilens nære omgivelser hele
vejen rundt, er ikke nyt, men yderst vanedannende og
godt for de pæne fælge, der klæder det moderne
design. Og man sidder i lækre el-indstillelige
lædersæder, der er designet, så der er ventilation
omkring kroppen. Eneste minus er, at det så tager
lidt længere tid før man mærker sædevarmen, når
kabinen er kold.
Omfattende
udstyr
2 zone klimaanlæg er
standard, det samme er et panorama glastag, Bose
audio anlæg og nøglefri betjening. Fuld LED
forlygter med kurvelys er også en del af pakken.
Egentlig savner man ikke andet en elektrisk bagklap.
Men hold lige hesten og husk prisen… så langt ind i
himlen vokser træerne trods alt heller ikke… og inde
i det 430 liter store bagagerum har man oven i købet
en genial fleksbund, som eksempelvis gør det muligt,
at rumopdele pladsen og hindrer mindre genstande i
at flyve rundt i rummet under kørslen.
Der er med andre ord ikke
bare én men rigtig mange gode grunde til Qashqai
populariteten. Den er nemlig yderst helstøbt, uanset
hvilken version, man vælger.
|