- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Qashqai DIG-T

160 DCT aut. Tekna+


Kraftfuld, hurtig og komplet


Af Søren Clauding – april 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er mange gode grunde til, at Nissan Qashqai er markedets absolut mest købte SUV. Det er nemlig svært, at sætte en finger på dens egenskaber. Den er markedsledende, men den sætter dog ikke dagsordenen for den allernyeste teknologi. Og det kan på mange måder være en fordel.

 

Det er nemlig på ingen måde det samme som, at den er gammeldags. Nissan udvikler stødt og roligt bilerne uden overilet at introducere teknik, der måske ikke er helt gennemprøvet eller måske er alt for dyrt. Det genspejles direkte i prisen, for en Nissan Qashqai kan anskaffes for blot 240.000 kroner og selv den billigste model er ganske veludstyret.

 

Hvad hjertet kan begære

I den anden ende af skalaen finder vi den version, disse linjer handler om. Den er prissat 138.000 kroner højere, men byder da også på alt det, hjertet hos de fleste mennesker kan begære. Ikke mindst en af de nye Euro 6d-TEMP godkendte 1,3 liters turbobenzinmotorer, som vi allerede stiftede bekendtskab med sidste efterår i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Barcelona i Spanien.

 

Motoren i topversionen er udgaven med op til 160 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 270 Nm, som den når næsten i samme øjeblik speederen berøres, ved 1600 motoromdrejninger i minuttet og fastholder helt op til 3500 omdr./min. Desuden inkluderede drivlinen fabrikkens nye 7-trins DCT automatgear. Brændstoføkonomien er efter de nye WLTP normer 13,9 km/l.

 

De nye forbrugstal

Til sammenligning var de hidtidige NEDC2 tal 17,2 km/l. Det tager nok lidt tid for os at vænne os til de nye normer, men det er nu engang ret hensigtsmæssigt, at man også i praksis kan regne med de officielle forbrugstal, som jo altså ikke dikteres af bilproducenter (hvad de nu i øvrigt heller ikke hidtil er blevet) men derimod af de europæiske myndigheder.

 

De fine præstationstal kommer i øvrigt til udtryk i form af smidig og kraftfuld kørsel, hvor det eneste, man kunne savne (hvilket næppe for særlig mange mennesker vil være et reelt savn, er firehjulstræk). Det opleves i selvsamme øjeblik, man træder på speederen. På grund af det store drejningsmoment skal man kun berøre speederen moderat, ellers genererer man let noget, der tenderer til hjulspin, naturligvis begrænset af bilens antispin system ov ESC.

 

Kræfter er godt – mindre kan gøre det

Derfor er konklusionen, at det er herligt med mange kræfter og en fleksibel drivline med et fremragende automatgear, men mindre kan gøre det på danske landeveje og Qashqai findes da også i en udgave med 140 hk. Det er faktisk en væsentlig grund til også at prøvekøre en bil under danske forhold – her er landskabet jo noget anderledes end i Barcelona og omegn.



Når det så er sagt, er 160-hestes udgaven selvklart særlig velegnet til kørsel i nabolande med mere bakket landskab og så må den for resten trække en anhænger på 1500 kg. Og de længere ture vil da også være ganske behagelige.

 

Harmonien er i orden

Tekna+ udstyret inkluderer bl.a. 19” alufælge, som godt kan give en lidt kontant fornemmelse af underlaget på ujævne danske provinsveje. Men de håndterer fartpotentialet bedre end mindre fælge, hvis man altså udnytter det. Ikke, at en Qashqai er en racerbil, det lægger frihøjden på 18 cm og den højere siddeposition ikke op til, men kører man den friskt, harmonerer hjulmonteringen, hvor dækkene også er 225 mm brede, udmærket med opgaven.



Ved motorvejsfart er køreoplevelsen perfekt og selvom vi ikke har prøvet bilen ved topfarten på 180 km/t, tror vi på, at den del også er i orden. Sidevindsfølsomheden ved dansk motorvejsfart er i hvert fald beskeden og retningsstabiliteten kan der helle ikke sættes en finger på.

 

Active Ride Control m.m.

Foruden den kraftige motor, dobbeltkoblingsautomatgearet og de større hjul får man også en unik feature som Active Ride Control med i købet, som stabiliserer bilen, når man passerer større ujævnheder. Dertil kommer hele elektronikpakken inklusive ProPilot med adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent samt køfunktion.

 

Around View Monitor, hvor man i fugleperspektiv ser bilens nære omgivelser hele vejen rundt, er ikke nyt, men yderst vanedannende og godt for de pæne fælge, der klæder det moderne design. Og man sidder i lækre el-indstillelige lædersæder, der er designet, så der er ventilation omkring kroppen. Eneste minus er, at det så tager lidt længere tid før man mærker sædevarmen, når kabinen er kold.



Omfattende udstyr

2 zone klimaanlæg er standard, det samme er et panorama glastag, Bose audio anlæg og nøglefri betjening. Fuld LED forlygter med kurvelys er også en del af pakken. Egentlig savner man ikke andet en elektrisk bagklap. Men hold lige hesten og husk prisen… så langt ind i himlen vokser træerne trods alt heller ikke… og inde i det 430 liter store bagagerum har man oven i købet en genial fleksbund, som eksempelvis gør det muligt, at rumopdele pladsen og hindrer mindre genstande i at flyve rundt i rummet under kørslen.



Der er med andre ord ikke bare én men rigtig mange gode grunde til Qashqai populariteten. Den er nemlig yderst helstøbt, uanset hvilken version, man vælger.


Andre Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T First World Test >>>

Nissan Qashqai med de nye Euro 6d TEMP godkendte turbobenzinmotorer er ikke alene mere økonomisk end forgængerne, den kører oså bedre. On-board videoen fra de første internationale prøvekørsler viser, hvordan den kører. Fuld HD.





Model:

Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT aut. Tekna+

Listepris:

Kr. 377.790

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. Turbo benzinmotor, 160 hk. 270 Nm/ 1600-3500 omdr./min. 7 trins DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,9 sek./ 180 km/t/ 13,9 km/l / 162 g/km

Længde:

4,38 m

Bagagerum:

430-1598 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Intelligent nødbremse. Active Trace Control. Active Ride Control. 19” letmetal fælge. Bi-LED forlygter. Forrudevarme. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Isofix. Bose lydanlæg. Panorama soltag. Flex-bagagerum. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt