- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nissan Juke 117 N-Design DCT

Harmoni i sportsklæder


Af Søren Clauding – juni 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage i november sidste år kunne vi berette om de første oplevelser med den nye Nissan Juke. Bilen er i mellemtiden landet i Danmark, og nu var der tid til, at gå mere under den tofarvede lakering, naturligvis med DCT som en del af drivlinen. Det er den, Nissan i Danmark forventer bliver den mest populære.

 

Den prøvekørte bil var iklædt det såkaldte N-Design udstyr. Det er helt ideelt, for det kendetegner og underbygger den sportslighed, som Juke udstråler. Design er en vigtig parameter ved køb af en Juke, derfor har Nissan også skåret over tværs og nøjes med at sælge den i én motorvariant.

 

Køreglæde og kørepræcision

Sportslighed er jo ikke kun et spørgsmål om at nå 100 km/t i en gevaldig fart. Det handler om udseende og ikke mindst den faktor, at en bil i langt, langt den største del af tiden slet ikke accelererer. Da handler det om, at optimere den køreoplevelse, man som fører har, når man styrer bilen gennem kurverne med stor præcision og den feedback fra vejbanen, man sætter mest pris på.



I Juke tilfældet er 19” alufælge med 225 mm brede 45 procent lavprofildæk en den af oplevelsen. Affjedringen er ikke strammere end på en mindre sportslig udgave, men den føles spændstig, hvilket givet vis kan tilskrives den beskedne affjedrings effekt i dæksiderne. Det giver godt vejgreb, også ved hurtig kurvekørsel, det skaber køredynamik og køreglæde, og så kan man vel ret beset godt leve med, at det tager 11,1 sekunder at nå 100 km/t.

 

Indre glæde

Især fordi fornøjelsen er stor ved overhovedet at være i bilen. N-design udgaven med 7-trins DCT koster godt 280.000 kroner og det inkluderer noget så ekstravagant som instrumentpanel i Alkantara og tilsvarende i visse paneler og på armlæn. Hér gør det optisk betragtet mere gavn end at have Alkantara i de sæder, man sidder i.



I det hele taget er det en æstetisk fornøjelse, at omgås den nye Juke og den fokus, designet har tildraget sig, er helt i tidens stil, hvor netop det med stor motoreffekt med tilsvarende større brændstofforbrug og forurening i et tæt trafikbillede mere og mere bliver et no-go.

 

Og det er helt i overensstemmelse med Nissans stadig større satsning på miljørigtig mobilitet. I øvrigt findes Juke også i en Tekna udgave, der er noget anderledes bestykket og hvor eksempelvis fælgene er på 17”, men det er en helt anden historie (især fordi vi ikke har prøvet den endnu…).



Godt samspil

Køreoplevelsen underbygges af den kompakte 3-cylindrede 1-liters turbobenzin motors smidighed, og den spiller rigtig godt sammen med DCT gearet, som fuldstændig umærkelig sørger for op- og nedskift på rette tidspunkt. Vil man selv have overtaget, kan man benytte palerne bag rattet.



Men design og udstyr er dér, hvor vægten ligger. Plus naturligvis også en vis funktionalitet. Trods det skrånende coupéagtige bagparti disponerer man over 422 bagagerumsliter, der kan øges til 1,3 kubikmeter og benpladsen på bagsædet er markant forøget (plus 5 cm) i forhold til forgængeren.


 


Omfattende udstyr

Også det underbygger den behagelige følelse i kabinen. Udstyret i den prøvekørte bil inkluderede den såkaldte Tech-pakke til 13.600 kroner. Den bør man regne med i budgettet, for man får rigtig meget brugbar teknik for pengene. I on-board videoen her på siden viser vi en række af Tech-pakkens funktioner, men der er flere end vi demonstrerer, omfattet af begrebet ”ProPilot”.

 

Adaptiv fartpilot er væsentligt og en fremragende aktiv vejbaneassistent, der hjælper med at holde bilen på sporet og føreren koncentreret. Et venligt skub via rattet kombineret med et lille dap på bremserne løser den del af opgaven. Og når det går helt galt, næh… det skal man se i videoen, dér er det ret godt dokumenteret.

 

Elektronik med mening

Intelligent Around View Monitor er også en del af ProPilot, som virker fortræffeligt. Undertegnede kalder det fejlagtigt Surround View…, beklager, men det er jo egentlig det, det handler om: Man kan se omgivelser omkring bilen og det er så godt, at man fuldt ud kan navigere bilen rundt på basis af skærmbilledet. Det fremgår tydeligt af videoen, uanset hvad systemet kaldes…

 

Nøglefri betjening er standard ligesom skiltegenkendelse, tre køre-indstillinger, Apple- og Android connectivity, regnsensor og ikke mindst automatisk nødbremse, der både registrerer fodgængere og cyklister.


Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Juke First World Test 2019 >>>

Vi har prøvekørt den nye Nissan Juke med N-Design, 7-trins DCT gear og fokus på kørehjælpemidler som fx. ProPilot. Se hvordan det virker... Fuld HD.



Model: Nissan Juke 117 N-design DCT

Listepris:

Kr. 280.590

Motor og transmission:

3 cyl. 1 ltr. Turbo benzinmotor, 117 hk. 180 Nm/ 1750-4000 omdr./min. 7 trins DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,1 sek./ 180 km/t/ 15,6 km/l / 145 g/km

Længde:

4,21 m

Bagagerum (7 sæder):

422-1305 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Automatisk nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse. Active Trace Control. Active Ride Control. 19” letmetal fælge. 2-tone lakkering. Fartpilot. Nøglefri betjening. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. Regnsensor. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren











Forbilledlig fastgørelse af hattehylden, helt uden beslag og mekanisk ømfindige løsninger.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt