Tilbage i november sidste år
kunne vi berette om de første oplevelser med den nye
Nissan Juke. Bilen er i mellemtiden landet i
Danmark, og nu var der tid til, at gå mere under den
tofarvede lakering, naturligvis med DCT som en del
af drivlinen. Det er den, Nissan i Danmark forventer
bliver den mest populære.
Den prøvekørte bil var iklædt
det såkaldte N-Design udstyr. Det er helt ideelt,
for det kendetegner og underbygger den sportslighed,
som Juke udstråler. Design er en vigtig parameter
ved køb af en Juke, derfor har Nissan også skåret
over tværs og nøjes med at sælge den i én
motorvariant.
Køreglæde og kørepræcision
Sportslighed er jo ikke kun
et spørgsmål om at nå 100 km/t i en gevaldig fart.
Det handler om udseende og ikke mindst den faktor,
at en bil i langt, langt den største del af tiden
slet ikke accelererer. Da handler det om, at
optimere den køreoplevelse, man som fører har, når
man styrer bilen gennem kurverne med stor præcision
og den feedback fra vejbanen, man sætter mest pris
på.
I Juke tilfældet er 19”
alufælge med 225 mm brede 45 procent lavprofildæk en
den af oplevelsen. Affjedringen er ikke strammere
end på en mindre sportslig udgave, men den føles
spændstig, hvilket givet vis kan tilskrives den
beskedne affjedrings effekt i dæksiderne. Det giver
godt vejgreb, også ved hurtig kurvekørsel, det
skaber køredynamik og køreglæde, og så kan man vel
ret beset godt leve med, at det tager 11,1 sekunder
at nå 100 km/t.
Indre glæde
Især fordi fornøjelsen er
stor ved overhovedet at være i bilen. N-design
udgaven med 7-trins DCT koster godt 280.000 kroner
og det inkluderer noget så ekstravagant som
instrumentpanel i Alkantara og tilsvarende i visse
paneler og på armlæn. Hér gør det optisk betragtet
mere gavn end at have Alkantara i de sæder, man
sidder i.
I det hele taget er det en
æstetisk fornøjelse, at omgås den nye Juke og den
fokus, designet har tildraget sig, er helt i tidens
stil, hvor netop det med stor motoreffekt med
tilsvarende større brændstofforbrug og forurening i
et tæt trafikbillede mere og mere bliver et no-go.
Og det er helt i
overensstemmelse med Nissans stadig større satsning
på miljørigtig mobilitet. I øvrigt findes Juke også
i en Tekna udgave, der er noget anderledes bestykket
og hvor eksempelvis fælgene er på 17”, men det er en
helt anden historie (især fordi vi ikke har prøvet
den endnu…).
Godt samspil
Køreoplevelsen underbygges af
den kompakte 3-cylindrede 1-liters turbobenzin
motors smidighed, og den spiller rigtig godt sammen
med DCT gearet, som fuldstændig umærkelig sørger for
op- og nedskift på rette tidspunkt. Vil man selv
have overtaget, kan man benytte palerne bag rattet.
Men design og udstyr er dér,
hvor vægten ligger. Plus naturligvis også en vis
funktionalitet. Trods det skrånende coupéagtige
bagparti disponerer man over 422 bagagerumsliter,
der kan øges til 1,3 kubikmeter og benpladsen på
bagsædet er markant forøget (plus 5 cm) i forhold
til forgængeren.
Omfattende udstyr
Også det underbygger den
behagelige følelse i kabinen. Udstyret i den
prøvekørte bil inkluderede den såkaldte Tech-pakke
til 13.600 kroner. Den bør man regne med i
budgettet, for man får rigtig meget brugbar teknik
for pengene. I on-board videoen her på siden viser
vi en række af Tech-pakkens funktioner, men der er
flere end vi demonstrerer, omfattet af begrebet
”ProPilot”.
Adaptiv fartpilot er
væsentligt og en fremragende aktiv vejbaneassistent,
der hjælper med at holde bilen på sporet og føreren
koncentreret. Et venligt skub via rattet kombineret
med et lille dap på bremserne løser den del af
opgaven. Og når det går helt galt, næh… det skal man
se i videoen, dér er det ret godt dokumenteret.
Elektronik med mening
Intelligent Around View
Monitor er også en del af ProPilot, som virker
fortræffeligt. Undertegnede kalder det fejlagtigt
Surround View…, beklager, men det er jo egentlig
det, det handler om: Man kan se omgivelser omkring
bilen og det er så godt, at man fuldt ud kan
navigere bilen rundt på basis af skærmbilledet. Det
fremgår tydeligt af videoen, uanset hvad systemet
kaldes…
Nøglefri betjening er
standard ligesom skiltegenkendelse, tre
køre-indstillinger, Apple- og Android connectivity,
regnsensor og ikke mindst automatisk nødbremse, der
både registrerer fodgængere og cyklister.
|