At Mazda3 kører knaldgodt,
har vi vidst siden vores første møde med Mazdas
kompakte mellemklassebil på portugisiske landeveje
sidste forår. Den kører så godt, at den på det
nærmeste kræver mere effekt end de 122
benzin-hestekræfter, den blev født med. Og det har
den så fået.
På mange måder ligner de to
motorer hinanden. Der er tale om 4-cylindrede
SKYACTIV-G motorer på 2 liter, og de er begge Mild
Hybrid maskiner. Benzinøkonomien er stort set den
samme, så forbedringerne er ikke kommet
benzinøkonomien til gode. Ikke sådan direkte i hvert
fald, men nu var det måske også effekt, man savnede.
Som sådan er Mild Hybrid effekten en slags
”elektrisk turbo”.
Økonomi og præstationsevne
Og så alligevel. WLTP
måltallene er for Mazdas motorer sjældent særlig
retfærdige. Derfor giver det ikke så stor mening, at
sammenligne dem. Vi skal nøjes med at fastslå, at
det officielle forbrugstal på de biler, der sælges i
Danmark, i den prøvekørte udgave med 6 manuelle gear
og 18” fælge (dvs. 215/45-18 hjul) er 16,4 km/l.
Drejningsmomentet er er uændret 213 Nm, så
mereffekten er det springende punkt.
Hvor en Mazda3 med 122
hestekræfter skulle bruge 10,4 sekunder på at nå de
obligatoriske 100 km/t, bruger man kun 9,1 sekunder
med 150 hk under hjelmen. Og topfarten er øget til
206 km/t fra 197 km/t. Det er kræfter, Mazda’en har
fortjent. Men hvordan kommer det benzinøkonomien til
gode.
Lettere at køre økonomisk
Jo, WLTP-tallene viser en
smule forbedring, trods alt: Fra 15,9 til 16,4 km/l.
Men det helt centrale er, at WLTP målemetoderne ikke
i samme grad genspejler det reelle benzinforbrug,
fordi Mazda’s SKYACTIV motorer ikke har turbolader.
I praksis kan man køre længere på literen end WLTP
tallet indikerer, og fremfor alt kan man bedre selv
styre benzinforbruget.
Hvis man ikke kører den nye
motor så højt op i omdrejninger, som man var
tilbøjelig til at gøre med den hidtidige, og
populært sagt kun lader den producere op til de
samme 122 hestekræfter (indrømmet, det er ikke sådan
lige til at håndtere), vil den forbruge mindre
benzin. Det er først, hvis man udnytter den nye og
højere topeffekt, at det påvirker forbrugstallet.
Med andre ord: Man kan styre benzinøkonomien selv –
langt lettere end hvis motoren var en turbo maskine.
Det handler om
hestekræfter
Resten af bilen: Ja, der er
ikke så meget at føje til funktionalitet og
køreoplevelse. Cosmo udstyret er toppen, og den
prøvekørte bil koster da 313.000 kroner, hvilket
aktuelt er 1000 kroner mindre end i 2019. Udstyrets
sammensætning er dog lidt ændret. Det helt centrale
er den kraftigere motor.
Et lille udpluk fra den
aktuelle udstyrsliste inkluderer de nævnte 18”
alufælge, ratvarme, nøglefri adgang, bakkamera,
2-zone klimaanlæg, adaptive Fuld LED lygter, Bose
lydanlæg med 12 højtalere, el-førersæde med
hukommelse, læderindtræk, navigation via 8.8”
skærmen, adaptiv fartpilot med vognbaneassistent og
7 airbags.
Turen over Storebælt
Og så benyttede vi denne gang
lejligheden til at køre en længere motorvejstur i
Danmark, der bl.a. inkluderede en tur/retur tur over
Storebælt. On-board videoen viser hele retur-turen i
meget kraftig sidevind og taler næsten sit eget
sprog: Mazda3 er ikke bare underholdende og præcis
på snoede og kuperede bjergveje, den er også ultra
stabil ved motorvejsfart og sidevindsfølsomheden er
næsten ikke eksisterende.
De sidste var bekræftende for
3’erens alsidige vejegenskaber, som vi gætter på at
også 18” hjulene bidrog til. Vejfornemmelsen er dog
en smule spændstig, men endda komfortabel nok til
ikke at trætte på langturen. Dertil kommer et
forbilledligt støjniveau – den er temmelig
stilfærdig. Dog iblandt afbrudt af nødvendige
nedgearinger, hvis man gerne vil benytte den nye
motors potentiale.
I Nyborg kan man opleve trafik af enhver slags... |