- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda3 Hatchback SKYACTIV-G 2,0 Cosmo


Elektrisk ”turbo” sparer på benzinen


Af Søren Clauding – oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At Mazda3 kører knaldgodt, har vi vidst siden vores første møde med Mazdas kompakte mellemklassebil på portugisiske landeveje sidste forår. Den kører så godt, at den på det nærmeste kræver mere effekt end de 122 benzin-hestekræfter, den blev født med. Og det har den så fået.

 

På mange måder ligner de to motorer hinanden. Der er tale om 4-cylindrede SKYACTIV-G motorer på 2 liter, og de er begge Mild Hybrid maskiner. Benzinøkonomien er stort set den samme, så forbedringerne er ikke kommet benzinøkonomien til gode. Ikke sådan direkte i hvert fald, men nu var det måske også effekt, man savnede. Som sådan er Mild Hybrid effekten en slags ”elektrisk turbo”.



Økonomi og præstationsevne

Og så alligevel. WLTP måltallene er for Mazdas motorer sjældent særlig retfærdige. Derfor giver det ikke så stor mening, at sammenligne dem. Vi skal nøjes med at fastslå, at det officielle forbrugstal på de biler, der sælges i Danmark, i den prøvekørte udgave med 6 manuelle gear og 18” fælge (dvs. 215/45-18 hjul) er 16,4 km/l. Drejningsmomentet er er uændret 213 Nm, så mereffekten er det springende punkt.



Hvor en Mazda3 med 122 hestekræfter skulle bruge 10,4 sekunder på at nå de obligatoriske 100 km/t, bruger man kun 9,1 sekunder med 150 hk under hjelmen. Og topfarten er øget til 206 km/t fra 197 km/t. Det er kræfter, Mazda’en har fortjent. Men hvordan kommer det benzinøkonomien til gode.

 

Lettere at køre økonomisk

Jo, WLTP-tallene viser en smule forbedring, trods alt: Fra 15,9 til 16,4 km/l. Men det helt centrale er, at WLTP målemetoderne ikke i samme grad genspejler det reelle benzinforbrug, fordi Mazda’s SKYACTIV motorer ikke har turbolader. I praksis kan man køre længere på literen end WLTP tallet indikerer, og fremfor alt kan man bedre selv styre benzinforbruget.

 

Hvis man ikke kører den nye motor så højt op i omdrejninger, som man var tilbøjelig til at gøre med den hidtidige, og populært sagt kun lader den producere op til de samme 122 hestekræfter (indrømmet, det er ikke sådan lige til at håndtere), vil den forbruge mindre benzin. Det er først, hvis man udnytter den nye og højere topeffekt, at det påvirker forbrugstallet. Med andre ord: Man kan styre benzinøkonomien selv – langt lettere end hvis motoren var en turbo maskine.

 

Det handler om hestekræfter

Resten af bilen: Ja, der er ikke så meget at føje til funktionalitet og køreoplevelse. Cosmo udstyret er toppen, og den prøvekørte bil koster da 313.000 kroner, hvilket aktuelt er 1000 kroner mindre end i 2019. Udstyrets sammensætning er dog lidt ændret. Det helt centrale er den kraftigere motor.



Et lille udpluk fra den aktuelle udstyrsliste inkluderer de nævnte 18” alufælge, ratvarme, nøglefri adgang, bakkamera, 2-zone klimaanlæg, adaptive Fuld LED lygter, Bose lydanlæg med 12 højtalere, el-førersæde med hukommelse, læderindtræk, navigation via 8.8” skærmen, adaptiv fartpilot med vognbaneassistent og 7 airbags.



Turen over Storebælt

Og så benyttede vi denne gang lejligheden til at køre en længere motorvejstur i Danmark, der bl.a. inkluderede en tur/retur tur over Storebælt. On-board videoen viser hele retur-turen i meget kraftig sidevind og taler næsten sit eget sprog: Mazda3 er ikke bare underholdende og præcis på snoede og kuperede bjergveje, den er også ultra stabil ved motorvejsfart og sidevindsfølsomheden er næsten ikke eksisterende.



De sidste var bekræftende for 3’erens alsidige vejegenskaber, som vi gætter på at også 18” hjulene bidrog til. Vejfornemmelsen er dog en smule spændstig, men endda komfortabel nok til ikke at trætte på langturen. Dertil kommer et forbilledligt støjniveau – den er temmelig stilfærdig. Dog iblandt afbrudt af nødvendige nedgearinger, hvis man gerne vil benytte den nye motors potentiale.





I Nyborg kan man opleve trafik af enhver slags...

Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mazda3 First World Test 2019
Videotest på Storebæltsbroen: Mazda3

Vi har prøvet den nye Mazda3 Hatchback SKYACTIV-G 2,0 i kraftig sidevind over hele den 18 kilometer lange Storebæltsbro. Tag med hele vejen, hvis du gider, men se i hvert fald, hvordan Mazda'en klarer udfordringen. Det er ikke pr. definition den letteste opgave for en bil med torsions bagaksel. Fuld HD.






Model:

Mazda3 Hatchback SKYACTIV-G 2,0 150 hk Cosmo

Listepris:

Kr. 313.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. benzin. 150 hk/6000 omdr./min. 213 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,1 sek. 206 km/t. 16,4km/l. 149 g/km.

Hjul

215/45-18

Længde:

4,46 meter

Bagagerum:

 351-1026 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. 18” alufælge. Fuld LED. Tågeforlygter. Visker de-icer. P-sensorer for og bag. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Lædersæder. Nøglefri betjening. El-justerbare foldbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. Head-up display. 8,8” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Vognbaneassistent. Skiltegenkendelse. Bose lydanlæg med 12 højtalere.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt