Den kan ikke fjernbetjenes og
i stedet for varme i rattet må man tage handsker på,
når det er vinter og man ikke vil fryse om hænderne.
Bortset fra det får man en i øvrigt luksuriøs elbil,
til en ganske attraktiv pris. Med andre ord: En
luksuriøs elektrisk "hver dags" bil. Og så bærer den
rundt på et legendarisk britisk bil-navn. Bilen er
en MG.
Værdien af MG navnet er nok
mindre, i hvert fald i Danmark, for hér skal man
være mere end almindelig bilbevidst og helst også
tilhænger af klassiske biler, for at have et forhold
til, hvad en MG er. Og det er ret beset også lige
meget, for anno 2020 er en MG ikke britisk længere,
men bygget i Kina. Hvad der i sig selv heller ikke
er noget problem, hvis man ser på hvor ufattelig
mange af de produkter, vi benytter i dagligdagen,
der også stammer fra Kina.
Hvor svært kan det være
At der ikke er mulighed for,
at fjernbetjene bilen via net-baseret kontakt med
bilen, særlige apps og den da nødvendige adgang til
ejerens mobiltelefon, er der måske endda nogle, der
vil mene er en fordel. Med en MG ZS EV får man
ganske enkelt en bil, ligesom den man er vant til,
blot topmoderne med alle de løsninger, man forventer
at finde i en BIL. Og så er den altså også
elektrisk. Prisen er også ganske attraktiv: 220.000
kroner for den billigste MG ZS EV og 250.000 for den
luksus-version, der ganske enkelt bærer tilnavnet
Luxury. Hvor svært kan det være.
Allerede i juni måned fik vi
den første fornemmelse af, at det hele egentlig var
meget let med den nye MG. Den er let at betjene, den
er let at forstå, ikke så mange fiksfakserier, man
sætter sig ind og kører. Hvor svært kan det være.
Fornuftig rækkevidde
Den er også let, når det
kommer til bilens egen vægt. Den vejer under 1500 kg
og det er ikke meget for en elbil. Det er der
naturligvis en forklaring på, for den har ikke
klassens største batteri, men et middelstort et af
slagsen på 44,5 kWh, som giver en fornuftig ”WLTP
rækkevidde” på 263 kilometer, som øges til omkring
300 kilometer, hvis man bliver i byen med bilen.
Der er gjort fin plads til
ladekablet under bagagerumsbunden.
Hér er den også god. ”Også”
refererer til, at vi ved den første testkørsel fik
en god oplevelse af en ret komfortabel og ikke
mindst lydløs elbil. Men vi prøvede den alene på
danske provinsveje. Nu udsatte vi den for den
ultimative ”brostensprøve”, ved at køre over
affjedringsondulerende brosten i bl.a. Københavns
Nyboder, hvoraf nogle af stenene måske endda er lagt
for flere hundrede år siden. Den prøvelse klarede
MG’en forbavsende godt.
Komfortabel affjedring
MG har nemlig valgt at give
ZX en lettere forøget frihøjde til 16,1 cm. Den er
bl.a. udnyttet til at gøre affjedringen lidt
blødere, og endda i stand til at håndtere den trods
alt større vægt. MG er dog ingen sportsvogn, men det
lægger motorkræfterne på 136 hestekræfter jo heller
ikke op til, at den skal være. ZS krænger ikke
meget, trods de forlængede fjedre, hvilket givetvis
kan tilskrives den lave placering af batteriet, men
også en lav placering af elmotoren i motorrummet.
Det store og mere eller
mindre konstante drejningsmoment på 353 Nm medvirker
til, at 100 km/t kan nås på 8,2 sekunder – det er
mere end rigeligt ved bykørsel. Topfarten er
begrænset til 140 km/t, hvilket holder til danske
motorveje. Da elbiler forbruger uforholdsvis meget
strøm ved at køre hurtigt, bl.a. fordi de ikke
oplader nævneværdigt undervejs, vil det ikke give
mening, at gøre bilen til en hurtig motorvejsfræser.
Ved bykørsel kan man til
gengæld vælge mellem tre regenereringsniveauer, så
man er i stand til at føre rigtig meget af
bevægelsesenergien tilbage til batteriet, når man
reducerer farten.
MG ZS EV har træk på
forhjulene, modsat eksempelvis den nye VW ID.3. Det
vil være forkert, at gøre sig til dommer over
hvilket system, der er bedst, men det er jo et
faktum, at forhjulstræk i årtier har været anset for
bedst til hverdagsbrug, fordi det sikrer stor
retningsstabilitet og rolig kørsel. Og et faktum er
det, at den beskrivelse også passer på MG’en.
5 stjerne og 5 års garanti
Mht. kvalitet og garanti
importeres MG til Danmark af Nellemann koncernen,
der også står for KIA herhjemme. De har stor
erfaring med elektriske biler og er ikke blege for,
at håndtere de 5 års garanti, der også gives på MG.
Desuden har bilen opnået 5 EuroNCAP
sikkerhedsstjerner og som et kuriosum produceres
batterierne på samme Panasonic fabrik, som også
leverer batterier til Tesla, Volkswagen, Volvo,
Cadillac og desuden koreanske Samsung, der i den
grad er kendt for deres elektroniske produkter.
Sidst men ikke mindst:
Udstyret: I Luxury udgaven får man 17” alufælge,
nøglefri betjening, sædevarme, el-ruder for og bag,
panorama glastag, adaptiv fartpilot med
kø-assistent, vognbaneassistent, skiltegenkendelse,
bakkamera, navigation (som også viser de offentlige
ladestandere), 8” berøringsskærm, Apple CarPlay og
Android Audi – og fra en hurtigopleder kan der
tilføres 80 kW.
Egentlig savner man
alene…ratvarmen og måske muligheden for
fjernstyring.
|