Jeep Renegade 4xe er ikke en
off-roader, og alligevel lidt. Den er heller ingen
elbil og alligevel lidt. Den er nemlig mere end blot
en almindelig SUV og den kan køre 50 kilometer uden
at benzinmotoren blander sig, i hvert fald iht.
WLTP, i praksis her ved vintertide kører den lidt
kortere, men egentlig ikke meget. Den er ideel til
at køre rundt med, hvor andre giver op, og sparer
man på benzinen, kan det ske på naturens præmisser.
Og nu bliver den efter al sandsynlighed også
billigere.
Iht. regeringens lovforslag
om nye bilafgifter har man hos Jeep importøren
nemlig regnet ud, at Jeep Renegade 4xe Limited, som
er præcis den bil, disse spalter handler om, bliver
20.000 kroner billigere. Det er givetvis godt for
salget af den alsidige bil, der nu forventes at
koste 270.000 kroner.
Der skal lades…
Skal man udnytte dens
fordelagtige benzinøkonomi på 47,6 km/l kræver det
dog, at man i vid udstrækning bruger
opladningsmuligheden fra elnettet. Vores erfaring
under prøvekørslen, når vi valgte at køre i ”E-save”
indstillingen og dermed gemme strømmen til senere
brug, var, at vi da blot kørte 12 km/l. Det er ikke
i sig selv et dårligt tal, for maskineriet, der jo
da er omdannet til en slags konventionel
hybridmotor, leverer 190 hestekræfter i korte
perioder ad gangen og er dermed kraftfuld nok til fx
at trække en anhænger på 1150 kg.
At anhængeren trods alt ikke
kan være større, hænger formentlig sammen med, at
Renegade’n i Plug-in hybrid versionen er mellem 340
og 450 kg tungere (sammenlignet med de konventionelt
motoriserede biler med 150 hhv. 180 hestekræfter),
for de må trække 300 kg mere. Hvad angår deres
benzinøkonomi, er den selvsagt mere fordelagtig
(13,7 hhv. 11,9 km/l), simpelthen fordi de er
lettere.
Sammenligning er svær
Men man kan ikke helt
sammenligne på tværs af teknologierne, for uden
elektrisk hjælp leverer Renegade 4xe 130
hestekræfter og har da alene træk på forhjulene –
firehjulstrækket sørger en elmotor på 60 hk nemlig
for i 4xe. Og da disponerer man så over de nævnte
190 hestekræfter, så længe der er tilstrækkelig
meget strøm på batteriet. Når batteriet i princippet
er tømt, og man ikke kan køre i EV-mode, er der dog
stadig strøm nok til at kunne levere de 190 hk, men
kun for en kort stund.
I øvrigt er E-save
indstillingen af den type, der ikke kan fastholde
batteriniveauet på over 75-80 procent, formentlig
fordi det vil kræve ekstraordinær stor
strømtilførsel at lade batteriet fuldt op. Som
bekendt kræves der langt mere energi til at øge
strømmængden på et litium-ion batteri fra omkring 80
til 100 procent end fx mellem 20 og 80 procent. Af
samme årsag tømmes batteriet heller aldrig helt for
strøm, for det samme gør sig gældende mellem 0 og 20
procent.
Summa summarum
En plug-in hybrid Renegade er
et glimrende valg, hvis man kan udnytte dens særlige
teknologi. Og med afgifts-favoriseringen er det også
blevet muligt, at levere bilerne med en god portion
udstyr. Fartpræstationerne er overbevisende: 0-100
km/t på 7,5 sekunder, 182 km/t på toppen og 130 km/t
i EV-indstillingen.
Vi har for et år siden
prøvekørt Jeep Renegade i 180-hestes udgaven med
samme udstyrs-niveau. Den var desuden udrustet med
en 9-trins automatgearkasse og firehjulstræk med
spærredifferentiale. I plug-in hybrid versionen har
man 6 trin til disposition, og automatgearkassen
giver lidt mere væsen af sig, bl.a. fordi den også
skal regulere samspillet mellem benzinmotoren og
elmotoren. Men den opgave klarer den nu udmærket.
Off-road egenskaberne
Den konventionelt
motoriserede bil fornemmes at have bedre
terrænegenskaber, den er jo også en del lettere, men
det er klart en fordel for plug-in’en, at den
ligeledes har reduktionsgear. Det er bl.a. det, der
gør den lidt til en off-roader. Den har desuden en
frihøjde på 18,6 cm og er også udstyret med den
elektrificerede udgave af ”Select Terrain” systemet,
hvor udfordringerne skal være større, for at bringe
i uføre end dem, vi udsatte 4xe for.
Man mærker naturligvis
vægten. Fjedrene er ikke strammet meget op og
egentlig er den forbavsende tilgivende (se on-board
videoen her på siden). Jeep har, og det er egentlig
ret klogt, placeret batteriet ikke bare lavt men
også i midten af bilen, hvorved man ikke har skudt
tyngdepunktet så langt bagud, som man oplever i de
plug-in’er, hvor batteriet er placeret på tværs
under bagsæderne. Samtidig med mindre vægt i bilens
sider er den også mere stabil gennem kurverne, hvad
der er godt med den store frihøjde og totalhøjden
(på 1,69 meter) i det hele taget.
God harmoni
235 brede 17” dæk med 55
procent lavprofil giver et udmærket greb i
underlaget og kompenserer lidt for den tilgivende
affjedring. De harmonerer i øvrigt godt med
affjedringen, når man vover sig derud, hvor de
fleste andre biler ville give op.
Udstyret omfatter 2-zone
klimaanlæg, læderrat med varme, sædevarme, aktiv
vognbaneassistent, nødbremse og dobbelt fartpilot,
hvor man kan vælge mellem en adaptiv funktion og en
uden tilpasning af hastigheden til forankørende
biler. Tak for det – en sådan savner undertegnede
ofte. Desuden har den automatisk fjernlys, det er
heller ikke dårligt.
|