- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Jeep Renegade Limited

1,3 4xe 190 hk 4X4


Alsidig og pris attraktiv plug-in


Af Søren Clauding – januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeep Renegade 4xe er ikke en off-roader, og alligevel lidt. Den er heller ingen elbil og alligevel lidt. Den er nemlig mere end blot en almindelig SUV og den kan køre 50 kilometer uden at benzinmotoren blander sig, i hvert fald iht. WLTP, i praksis her ved vintertide kører den lidt kortere, men egentlig ikke meget. Den er ideel til at køre rundt med, hvor andre giver op, og sparer man på benzinen, kan det ske på naturens præmisser. Og nu bliver den efter al sandsynlighed også billigere.

 

Iht. regeringens lovforslag om nye bilafgifter har man hos Jeep importøren nemlig regnet ud, at Jeep Renegade 4xe Limited, som er præcis den bil, disse spalter handler om, bliver 20.000 kroner billigere. Det er givetvis godt for salget af den alsidige bil, der nu forventes at koste 270.000 kroner.



Der skal lades…

Skal man udnytte dens fordelagtige benzinøkonomi på 47,6 km/l kræver det dog, at man i vid udstrækning bruger opladningsmuligheden fra elnettet. Vores erfaring under prøvekørslen, når vi valgte at køre i ”E-save” indstillingen og dermed gemme strømmen til senere brug, var, at vi da blot kørte 12 km/l. Det er ikke i sig selv et dårligt tal, for maskineriet, der jo da er omdannet til en slags konventionel hybridmotor, leverer 190 hestekræfter i korte perioder ad gangen og er dermed kraftfuld nok til fx at trække en anhænger på 1150 kg.

 

At anhængeren trods alt ikke kan være større, hænger formentlig sammen med, at Renegade’n i Plug-in hybrid versionen er mellem 340 og 450 kg tungere (sammenlignet med de konventionelt motoriserede biler med 150 hhv. 180 hestekræfter), for de må trække 300 kg mere. Hvad angår deres benzinøkonomi, er den selvsagt mere fordelagtig (13,7 hhv. 11,9 km/l), simpelthen fordi de er lettere.

 

Sammenligning er svær

Men man kan ikke helt sammenligne på tværs af teknologierne, for uden elektrisk hjælp leverer Renegade 4xe 130 hestekræfter og har da alene træk på forhjulene – firehjulstrækket sørger en elmotor på 60 hk nemlig for i 4xe. Og da disponerer man så over de nævnte 190 hestekræfter, så længe der er tilstrækkelig meget strøm på batteriet. Når batteriet i princippet er tømt, og man ikke kan køre i EV-mode, er der dog stadig strøm nok til at kunne levere de 190 hk, men kun for en kort stund.



I øvrigt er E-save indstillingen af den type, der ikke kan fastholde batteriniveauet på over 75-80 procent, formentlig fordi det vil kræve ekstraordinær stor strømtilførsel at lade batteriet fuldt op. Som bekendt kræves der langt mere energi til at øge strømmængden på et litium-ion batteri fra omkring 80 til 100 procent end fx mellem 20 og 80 procent. Af samme årsag tømmes batteriet heller aldrig helt for strøm, for det samme gør sig gældende mellem 0 og 20 procent.

 

Summa summarum

En plug-in hybrid Renegade er et glimrende valg, hvis man kan udnytte dens særlige teknologi. Og med afgifts-favoriseringen er det også blevet muligt, at levere bilerne med en god portion udstyr. Fartpræstationerne er overbevisende: 0-100 km/t på 7,5 sekunder, 182 km/t på toppen og 130 km/t i EV-indstillingen.

 

Vi har for et år siden prøvekørt Jeep Renegade i 180-hestes udgaven med samme udstyrs-niveau. Den var desuden udrustet med en 9-trins automatgearkasse og firehjulstræk med spærredifferentiale. I plug-in hybrid versionen har man 6 trin til disposition, og automatgearkassen giver lidt mere væsen af sig, bl.a. fordi den også skal regulere samspillet mellem benzinmotoren og elmotoren. Men den opgave klarer den nu udmærket.

 

Off-road egenskaberne

Den konventionelt motoriserede bil fornemmes at have bedre terrænegenskaber, den er jo også en del lettere, men det er klart en fordel for plug-in’en, at den ligeledes har reduktionsgear. Det er bl.a. det, der gør den lidt til en off-roader. Den har desuden en frihøjde på 18,6 cm og er også udstyret med den elektrificerede udgave af ”Select Terrain” systemet, hvor udfordringerne skal være større, for at bringe i uføre end dem, vi udsatte 4xe for.

 

Man mærker naturligvis vægten. Fjedrene er ikke strammet meget op og egentlig er den forbavsende tilgivende (se on-board videoen her på siden). Jeep har, og det er egentlig ret klogt, placeret batteriet ikke bare lavt men også i midten af bilen, hvorved man ikke har skudt tyngdepunktet så langt bagud, som man oplever i de plug-in’er, hvor batteriet er placeret på tværs under bagsæderne. Samtidig med mindre vægt i bilens sider er den også mere stabil gennem kurverne, hvad der er godt med den store frihøjde og totalhøjden (på 1,69 meter) i det hele taget.



God harmoni

235 brede 17” dæk med 55 procent lavprofil giver et udmærket greb i underlaget og kompenserer lidt for den tilgivende affjedring. De harmonerer i øvrigt godt med affjedringen, når man vover sig derud, hvor de fleste andre biler ville give op.

 

Udstyret omfatter 2-zone klimaanlæg, læderrat med varme, sædevarme, aktiv vognbaneassistent, nødbremse og dobbelt fartpilot, hvor man kan vælge mellem en adaptiv funktion og en uden tilpasning af hastigheden til forankørende biler. Tak for det – en sådan savner undertegnede ofte. Desuden har den automatisk fjernlys, det er heller ikke dårligt.


Andre Jeep prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Jeep Renegade 1,3 180 hk test >>>
Videotest: Jeep Renegade 4xe Plug-in Hybrid

Vi har prøvekørt den nye Plug-in Hybrid udgave af Jeep Renegade, som ikke er en helt almindelig SUV og iøvrigt byder på en elektrisk rækkevidde på 50 kilometer. Fuld HD.




Model:

Jeep Renegade Limited 1,3 4xe 190 hk 4X4

Listepris:

Kr. 290.000 (2020 pris)

Motor og transmission:

4 cyl 1,3 l. Turbobenzinmotor 130 hk. El-motor, 60 hk. System: 190 hk. 270 Nm/1850-2500 omdr./min. 6 A/T. AWD. 11,4 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,5 sek./ 182 km/t/ 47,6 km/l/ 49 g/km. 50 km.

Længde:

4,24 m.

Bagagerum:

351-1297 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse 30-180 km/t. 17” letmetal fælge. Fuld LED. Tågeforlygter med kurvefunktion. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. Vognbaneassistent. Adaptiv fartpilot. Alm. fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. P-sensorer for og bag. 7” touchscreen. Bakkamera.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt