Hyundai-gruppen og i den
sammenhæng også KIA var meget tidligt ude med deres
vifte af elektrificerede biler, hvor man gennem en
årrække har tilbudt såvel el-biler, selvopladende
hybrider, plug-in hybrider og mild-hybrider. Den
erfaring fornægter sig ikke, hvad den nye
faceliftede Hyundai Ioniq plug-in hybrid angår.
Visuelt har Ioniq’en fået en
overhaling. Ikke mindst er frontpartiet blevet
ændret, så bilen nu i højere grad læner sig op af de
øvrige bilers design, og den har den i vores optik
bestemt nydt godt af. Der er ganske enkelt mere bid
i det opdaterede design. Også indvendigt har den
fået en ligeså kærkommen opstrammer.
Udviklings-mode
Men Hyundai ingeniørerne er
til stadighed i udviklings-mode og den aktuelle
drivline virker yderst gennemarbejdet og harmonisk.
Det er kun halvandet år siden, at vi sidste gang
prøvekørte Ioniq plug-in (læs prøvekørslen af
Hyundai Ioniq plug-in fra 2018 er >>>), og
ræssonementerne fra dengang er fortsat gældende, men
fordelen bliver endnu mere åbenlys med den seneste
tilpasning af afgiftsreglerne: Nu kosten den
billigste Ioniq plug-in 250.000 kroner og den hér
prøvekørte Premium udgave 20.000 kroner mere.
Meget er blevet opdateret.
Dengang producerede vi heller ikke produceret en
on-board video, der er tilfældet nu, så se den
gerne. Men helt centralt er det, at man ”officielt”
kan køre 90,9 km/l. Det passer givet vis, hvis man
er tæt på WLTP kørselsmønstret, men ellers ser
virkeligheden hurtigt anderledes ud.
Uændret drivline
Drivlinen består af den
velkendte 1,6 liters 105-hestes benzinmotor samt
elmotoren på 60,5 hestekræfter. De to leverer i
samarbejde 141 hk og giver det rimelige
fartegenskaber. Batteriet har en kapacitet på 8,9
kWh og er placeret bagtil, hvilket giver en udmærket
vægtfordeling, og også har givet plads for et
avanceret multilink baghjulsophæng, der er med til
at stabilisere bagvognen - mest udpræget ved højere
hastigheder, naturligvis.
I mellemtiden er der kommet
flere konkurrerende opladningshybrider på markedet
og det gør det stadig mere påfaldende, at Hyundais
opladningskoncept ikke tillader, at man oplader
batteriet ved hjælp af benzinmotoren. Men der er jo
en forklaring på alt, og vi tror, at enkelheden i at
køre plug-in hybrid har vejet tungt i Hyundais
overvejelser, ligesom det grundliggende i at
forurene mindst muligt.
Strømmen kan gemmes
Opladning af batteriet ved
hjælp af benzinmotor (og rekupation fra bremser og
deceleration i det hele tiden) kan nemlig være både
en kostbar og forurenende affære. I en Hyundai Ioniq
eksisterer den mulighed ikke. Men man kan udmærket
gemme det aktuelle strømniveau til senere, og det
sker uden tab af hybridmotorens funktion.
For det er nemlig en anden af
fordelene ved Ioniq: Når bilen i princippet har
brugt al strømmen på batteriet, fungerer motoren som
en almindelig selvopladende hybridmotor. Vores
kolleger hos FDM har målt, at man kan køre 21 km/l,
hvis man kører helt uden elektricitet og det gælder
dermed også, hvis man vil gemme strømmen til senere
brug.
Aldrig uden el
For man kører aldrig uden
elektricitet. Netop i kraft af rekupation, vil der
altid være strøm nok til, at elmotoren kan bidrage
til motoreffekten, så man ikke må nøjes med
benzinmotorens 105 hestekræfter. Man har godt nok
ikke den høje effekt i længere tid ad gangen, men
det har man jo normalt heller ikke i en konventionel
bil, med mindre man kører ved topfart over længere
strækninger. Topfarten på 178 km/t har vi i sagens
natur ikke prøvet i Danmark.
Fordelen ved en Ioniq plug-in
hybridbil er selvklart størst, jo mere man kan køre
på strøm, selvom elektricitet trods alt også koster
penge. Men man er ikke, hvad angår kørselsøkonomien,
ladt helt i stikken, når man løbet tør for den
medbragte strøm. I auto-indstillingen tilpasses
strømforbruget køremåden, men før eller siden er
batteriet tomt. Det er ikke desto mindre en god
måde, at reducere benzinforbruget på, hvis man kører
varieret. Der skal ikke meget til, før
benzinøkonomien kommer op på 40-50 km/l.
Bekymringsfri kørsel
Det central er, at når man
har forholdt sig til, at man i vidt omfang vil kunne
benytte sig af muligheden for at køre på billig
elektrisk energi, så behøver man ikke spekulere så
meget mere over det, og derved bliver det mere
afslappende at eje en Ioniq plugin end de
alternativer, hvor man som fører skal forholde sig
mere til den aktuelle kørsel end man hverken kan
eller behøver i en Hyundai.
Helt generelt leveres en
hvilken som helst Hyundai med 5 års garanti og
ubegrænset kilometertal. Fartpiloten er af stop & go
typen, der fungerer helt ned til 0 km/t. Den
automatiske nødbremse spotter også fodgængere og
cyklister, og med fuld LED (som er nyt) kan man som
fører også se dem, selvom det er en mørk vinternat.
Man skal være opmærksom på, at Ioniq ikke har et
elektrisk varmeanlæg som fx en varmepumpe, så først
når benzinmotoren er ved at være varm, får man varme
i kabinen via et konventionelt klimaanlæg – men en
varmepumpe er jo heller ikke særlig effektiv i
startfasen. Men bilen har både sædevarme og varme i
rattet. Og for 5000 kroner oven i er der også
sædevarme på bagsæderne.
|