Hyundai IONIQ er skabt med mulighed for tre
forskellige drivliner. Hér handler det om udgaven
med Plug-in HYBRID. Vi har da også tidligere været
under lakken på versionerne med hybridmotor og
elmotor – og drivlinen er denne gang den selvsamme,
som vi også har prøvet i KIA Niro 1,6 GDI PHEV.
Læs
prøvekørslen af KIA Niro 1,6 GDI PHEV hér >>>.
For mange bilkøbere vil netop en Plug-in hybrid være
det rigtigste valg blandt de tre muligheder, især
fordi netop den teknologi blev begunstiget i
forbindelse med ændrede registreringsafgifter ultimo
december, som gjorde den ekstra pris-attraktiv. Om
man får det fulde udbytte af bilen, og derigennem
både sparer flest penge på driftskontoen og
forurener miljøet mindst muligt, har fortsat som med
KIA’en og alle andre Plug-in hybrid løsninger at
gøre med, hvor meget, man udnytter muligheden for at
lade batteriet op.
Meget forskellige
Drivlinerne er ens, specifikationerne er heller ikke
meget forskellige, men ellers er det ikke til at
genkende Niro’en i IONIQ. Som tilfældet er med de
fleste af søsterbilerne med de forskellige koreanske
bilnavne på bagklappen, er man lykkedes ret godt med
at adskille de to fra hinanden. Som sådan er IONIQ
mere den konventionelle hatchback, men med
forbavsende gode pladsforhold.
Man må jo ikke glemme, at en del af hybridfordelen
ved en Plug-in, sker ved at afgive bagageplads. I
den ”almindelige” IONIQ Hybrid har man cirka 100
liter mere bagageplads end i Plug-in HYBRID’en, og
så skal man i Plug-in udgavens 341 bagagerumsliter
også have plads til ladekabler, så man kan udnytte
hybridmuligheden, også når man ikke er hjemme.
God bagageplads
Men en samlet bagagerums kapacitet, når
bagsæderyglænene lægges ned, på 1400 liter er godt.
Og så må man for resten også trække en anhænger på
750 kg – det samme som i den almindelige hybrid.
Plug-in HYBRID er ca. 75 kg tungere end såvel den
elektriske version (hvis batteri giver den en
rækkevidde på 280 kilometer – NEDC tal) som den
almindelige hybrid. Imidlertid ligger batteriet i
bilens bageste halvdel, hvilket gør vægtbalancen i
bilen bedre. Det er også med til at give bilen en
bedre balance både i accelerations- og
decelerationsfaserne, såvel som i pludselige
undvigemanøvre.
Avanceret baghjulsophæng
Plug-in HYBRID er som standard udstyret med 16”
fælge, som underbygger bilens udmærkede og
komfortable affjedring. Den er ligesom den
almindelige hybrid udrustet med en multilink
baghjulsophængning (electric-versionen har en mindre
avanceret torsionsbagaksel) og det er klart en
fordel, især ved højere hastigheder.
Den prøvekørte udgave var Premium versionen, som er
righoldigt udrustet med moderne udstyr så som
adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent,
bakkamera, klimaanlæg, nøglefri betjening, trådløs
opladning af mobiltelefoner, p-sensorer for og bag
samt LED nærlys.
Desuden har man 5 års garanti på bilen uanset
kilometerantal – det gør den dobbelt relevant som
pendlerbil – og på batteriet giver Hyundai 8 års
garanti.
|