- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Transit 350 Van Trend L3 H2 FWD aut.


Moderniseret transporter i stort format


Af Søren Clauding – maj 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i efteråret 2019 kunne vi berette om fornyelsen af Fords varebilsprogram, baseret på varebils-mærket ”Transit”. Ikke uvæsentlig var der fokus på den elektrificerede version, for i mange sammenhænge er elektricitet fremtiden. Men her og nu er det væsentligt, også at huske de dieseldrevne udgaver, hvis rækkevidde alene kræver adgang til tankstationer i ny og næ.

 

Vi har prøvet den ret store 350 Van i den mellemlange L3 version med H2-opbygning. Den er 6 meter lang og 2,5 meter høj. En rigtig sidevinds-bremser, som imidlertid viste sig, at være svær at bringe ud af kurs, selv i hård sidevind (se on-board videoen her på siden) og i fuldstændig tom tilstand.

 

Stor kapacitet

Det er en uvant situation for sådan en bil, som i sit 3,53 meter lange varerum kan rumme 11,5 kubikmeter – der i alt må veje 1293 kg, altså rundt regnet 1200 kg, hvis man fratrækker førerens vægt. Totalvægten må dog ikke overstige 3,5 tons, hvis man i Danmark vil køre den på sit ”lille kørekort”, men ret beset har den potentiale til meget mere.


Varerummet på på 11,5 kubikmeter - iøvrigt 500 liter større end på den baghjulstrukne udgave.


Man må sætte en anhænger på 1900 kg på krogen, og havde bilen haft manuelt gear i stedet for det i øvrigt glimrende 6 trins automatgear, den prøvekørte version var udrustet med, ville man inden for lovens grænser kunne hægte 2800 kg bagpå. Den samlede vogntogsvægt i sidstnævnte tilfælde er 6000 kg, 4250 kg med automatik.

 

Visuelt løft

Visuelt har de nye biler naturligvis fået et løft, men en Transit er nu engang en Transit. Det behøver ingen at have noget imod, hvad det heller ikke ser ud som om, at mange har, for Transit er det mest solgte varevognsmærke i Europa. Med fornyelsen er der lagt an til, at den position skal fastholdes.



I forhold til forgængeren har den nye Transit 350 Van tabt sig i nabolaget af 80 kg. Den prøvekørte udgave havde en 2-liters AdBlue motor, kaldet EcoBlue, i maskinrummet. Vigtigt er dens effekt på 185 hestekræfter, men endnu vigtigere er et drejningsmoment, der topper på 390 Nm over en relativ bred kurve fra 1600-2300 omdr./min. Det giver fremfor alt masser af råstyrke, og da motoren også er fleksibel og samarbejder glimrende med automatgearet, er man som udgangspunkt godt kørende. Men indrømmet: Vi har ikke prøvet bilen med fuldt læs.

 

Stabil ved høj fart

En af måderne, hvorpå Transit har tabt sig, er ved at motorhjelmen nu er fremstillet i aluminium og varerumsadskillelsen i komposit. Derved lettes trykket på forhjulene, hvad der i tom tilstand egentlig mest har den betydning, at bilen er lidt lettere at manøvrere. Der var tale om den forhjulstrukne udgave, den findes jo også med baghjulstræk, og netop forhjulstrækket kan være en medvirkende årsag til den høje stabilitet. Men selvfølgelig hjælper brede 235/65-16 hjul også på den sag.



Forhjulsophænget er baseret på McPherson fjederben og bagtil har bilen progressivt virkende skruefjedre. De understøtter også den umiddelbart overraskende komfortable affjedring, som i sagens natur belastes mere ved mere last ombord.

 

Når progressive fjedre trykkes sammen, bliver de i princippet også strammere. Det forstærker formentlig stabiliteten og kan animere til højere fart på motorvejene. Det kan ikke anbefales, for trods de bredere hjul, skal der en del kræfter til at bremse en 3,5 tons tung bil. Men det er jo almen gyldigt, og det kan selv ikke en i øvrigt udmærket adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse stille noget op overfor – de kan allerhøjest igangsætte bremsningen lidt tidligere end den menneskelige reaktionsevne formår.

 

Trend-udstyret

Den prøvekørte version var Trend udgaven, der som standard har fartpilot (ikke den adaptive), p-sensorer både for og bag, statisk kurvelys, aircondition, sædevarme, multijusterbart rat, el-sideruder og ikke mindst opvarmet forrude. Det sidste har ringe beskeden under sommerlige kørselsforhold, men sætter man sig tre personer ind i Transit’en på en kold vinterdag – for dem er der udmærket plads til i cockpittet – vil ruderne hurtigt dugge til og da er en elektrisk opvarmet forrude til stor hjælp.

 

Priser og varebiler er altid en noget fleksibel parameter, for de færreste køber blot en bil. Den skal også indrettes og det påvirker naturligvis prisen for det nye køretøj. Basis listeprisen for den prøvekørte version er dog små 300.000 kroner ekskl. moms og 357.000 inkl. moms. Der findes naturligvis mange forskellige finansieringstilbud, men det centrale er, når man sammenligner, at man forholder sig til størrelse, kapacitet, den kraftige 185-hestes motor og automatgearet, som tilsammen vejer tungest i regnskabet.

Et iøjefaldende gult håndgreb gør ind- og udstigning i det store varerum meget lettere. Læssehøjden er 54 cm.

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Ford Transit + Tourneo Custom PHEV First Test >>>

Den nye store Ford Transit rummer over 11 kubikmeter i varerummet og har en kolossal sideflade. Vi har prøvekørt den i stormende sidevind på kanten af Kattegat. Fuld HD.



Model:

Ford Transit 350 Trend Van L3 H2 Trend FWD aut.

Listepris:

Kr. 297.032 ekskl. moms

Motor og transmission:

2,0 EcoBlue turbodiesel, 185 hk, 390 Nm/1600-2300 omdr./min. 6 A/T.

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,6-11,6 km/l / 226-273 g/km

Hjul, for / bag:

235/65-17

Længde:

5,98 m.

Bagagerum: Kapacitet/ Længde

11.500 liter/ 3,53 meter.

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 4 airbags. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. Statisk kurvelys. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. Forrudevarme.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt