Allerede i efteråret 2019
kunne vi berette om fornyelsen af Fords
varebilsprogram, baseret på varebils-mærket
”Transit”. Ikke uvæsentlig var der fokus på den
elektrificerede version, for i mange sammenhænge er
elektricitet fremtiden. Men her og nu er det
væsentligt, også at huske de dieseldrevne udgaver,
hvis rækkevidde alene kræver adgang til
tankstationer i ny og næ.
Vi har prøvet den ret store
350 Van i den mellemlange L3 version med
H2-opbygning. Den er 6 meter lang og 2,5 meter høj.
En rigtig sidevinds-bremser, som imidlertid viste
sig, at være svær at bringe ud af kurs, selv i hård
sidevind (se on-board videoen her på siden) og i
fuldstændig tom tilstand.
Stor kapacitet
Det er en uvant situation for
sådan en bil, som i sit 3,53 meter lange varerum kan
rumme 11,5 kubikmeter – der i alt må veje 1293 kg,
altså rundt regnet 1200 kg, hvis man fratrækker
førerens vægt. Totalvægten må dog ikke overstige 3,5
tons, hvis man i Danmark vil køre den på sit ”lille
kørekort”, men ret beset har den potentiale til
meget mere.
Varerummet på på 11,5
kubikmeter - iøvrigt 500 liter større end på den
baghjulstrukne udgave.
Man må sætte en anhænger på
1900 kg på krogen, og havde bilen haft manuelt gear
i stedet for det i øvrigt glimrende 6 trins
automatgear, den prøvekørte version var udrustet
med, ville man inden for lovens grænser kunne hægte
2800 kg bagpå. Den samlede vogntogsvægt i
sidstnævnte tilfælde er 6000 kg, 4250 kg med
automatik.
Visuelt løft
Visuelt har de nye biler
naturligvis fået et løft, men en Transit er nu
engang en Transit. Det behøver ingen at have noget
imod, hvad det heller ikke ser ud som om, at mange
har, for Transit er det mest solgte varevognsmærke i
Europa. Med fornyelsen er der lagt an til, at den
position skal fastholdes.
I forhold til forgængeren har
den nye Transit 350 Van tabt sig i nabolaget af 80
kg. Den prøvekørte udgave havde en 2-liters AdBlue
motor, kaldet EcoBlue, i maskinrummet. Vigtigt er
dens effekt på 185 hestekræfter, men endnu vigtigere
er et drejningsmoment, der topper på 390 Nm over en
relativ bred kurve fra 1600-2300 omdr./min. Det
giver fremfor alt masser af råstyrke, og da motoren
også er fleksibel og samarbejder glimrende med
automatgearet, er man som udgangspunkt godt kørende.
Men indrømmet: Vi har ikke prøvet bilen med fuldt
læs.
Stabil ved høj fart
En af måderne, hvorpå Transit
har tabt sig, er ved at motorhjelmen nu er
fremstillet i aluminium og varerumsadskillelsen i
komposit. Derved lettes trykket på forhjulene, hvad
der i tom tilstand egentlig mest har den betydning,
at bilen er lidt lettere at manøvrere. Der var tale
om den forhjulstrukne udgave, den findes jo også med
baghjulstræk, og netop forhjulstrækket kan være en
medvirkende årsag til den høje stabilitet. Men
selvfølgelig hjælper brede 235/65-16 hjul også på
den sag.
Forhjulsophænget er baseret
på McPherson fjederben og bagtil har bilen
progressivt virkende skruefjedre. De understøtter
også den umiddelbart overraskende komfortable
affjedring, som i sagens natur belastes mere ved
mere last ombord.
Når progressive fjedre
trykkes sammen, bliver de i princippet også
strammere. Det forstærker formentlig stabiliteten og
kan animere til højere fart på motorvejene. Det kan
ikke anbefales, for trods de bredere hjul, skal der
en del kræfter til at bremse en 3,5 tons tung bil.
Men det er jo almen gyldigt, og det kan selv ikke en
i øvrigt udmærket adaptiv fartpilot og automatisk
nødbremse stille noget op overfor – de kan
allerhøjest igangsætte bremsningen lidt tidligere
end den menneskelige reaktionsevne formår.
Trend-udstyret
Den prøvekørte version var
Trend udgaven, der som standard har fartpilot (ikke
den adaptive), p-sensorer både for og bag, statisk
kurvelys, aircondition, sædevarme, multijusterbart
rat, el-sideruder og ikke mindst opvarmet forrude.
Det sidste har ringe beskeden under sommerlige
kørselsforhold, men sætter man sig tre personer ind
i Transit’en på en kold vinterdag – for dem er der
udmærket plads til i cockpittet – vil ruderne
hurtigt dugge til og da er en elektrisk opvarmet
forrude til stor hjælp.
Priser og varebiler er altid en noget fleksibel
parameter, for de færreste køber blot en bil. Den
skal også indrettes og det påvirker naturligvis
prisen for det nye køretøj. Basis listeprisen for
den prøvekørte version er dog små 300.000 kroner
ekskl. moms og 357.000 inkl. moms. Der findes
naturligvis mange forskellige finansieringstilbud,
men det centrale er, når man sammenligner, at man
forholder sig til størrelse, kapacitet, den kraftige
185-hestes motor og automatgearet, som tilsammen
vejer tungest i regnskabet.
Et iøjefaldende gult håndgreb gør ind- og udstigning
i det store varerum meget lettere. Læssehøjden er 54
cm.
|