Allerede i februar prøvede vi
den helt nye Ford Puma i forbindelse de første
internationale testkørsler på vejene omkring Malaga
i Spanien. Kort tid efter sprang den nye crossover
ind på det danske marked, gik på rov efter
bilkøberne og i vores optik er der ingen tvivl: Den
bil bør få succes hos det danske publikum.
Vi har nu gen-prøvet den på
danske landeveje (se
videoen her på siden og oplev den køreglade
kompaktbil på snoede og kuperede danske provinsveje)
og indtrykket fra Sydspanien blev bekræftet: Den er
ganske enkelt sjov at køre, fuldstændig som Ford
Fiesta, som den nye Puma deler platform med.
Køredynamik for alle
pengene
De to biler kører ikke ens.
Det ville også være mærkeligt, hvis de gjorde. Men
begge har den samme grad af køredynamik, som altid
har kendetegnet Fords biler og måske især er blevet
understreget af de seneste generationer. Puma er
ganske enkelt sjov at køre – samtidig med at den er
ret praktisk.
Trods den fælles platform er
Puma noget større end Fiesta, på alle leder og
kanter. Den måler 4,21 meter i længden, den er 1,54
meter høj, den har større frihøjde (16,4 cm), mere
kabineplads og større bagagerum (456 liter), men
endnu har den ikke flere kræfter end den kraftigste
Fiesta ST, heller ikke i den prøvekørte ST-Line
version, for ST-Line betyder ikke 200 hestekræfter+.
Om der senere sker noget på den front, er ikke
utænkeligt.
Turbo og elkraft
Den prøvekørte version havde
Fords nye udgave af den prisbelønnede 3-cylindrede
1-liters turbobenzinmotor (som Ford kalder
EcoBoost). Denne gang er der lagt endnu større vægt
bag begrebet ”eco”, for hvor det hidtil refererede
til lavt benzinforbrug fortrinsvis pga. lethed, 3
cylindre og en fremragende motorstyring, har
styringssystemet nu også til opgave, at optimere
samspillet med en 15 hestes elmotor, der sammen med
benzinmotoren gør 155 hestekræfter opnåeligt.
Elmotoren er baseret på et 48
Volt mild hybrid system, og den komplementerer
turboladeren, så maskineriet rammer 190 Nm allerede
ved 1400 omdr./min og beholder det fine
drejningsmoment helt op til 4500 omdr./min. Vil man
have mere fart, aktiverer man ”Sport”
køreindstillingen, så får man 30 Nm ekstra, og
presser man speederen i bund, leveres yderligere 20
Nm for en stund (overboost), altså 240 Nm i alt.
Hurtig og smidig
0-100 km/t nås på pæne 9
sekunder, men det virkelig overbevisende tal er
accelerationstallet fra 50 til 100 km/t på blot 8,4
sekunder i fast gear. De tal beskriver en
ualmindelig kvik og sikker bil ved enhver hastighed.
Siden kan man blæse afsted på 205 km/t, men det
anbefaler vi kun sker, hvis man tager på bilferie
ned ad det tyske autobahn-net. Og det er den bestemt
ikke dårlig til. Tror vi.
For topfarts-testen må vi
have til gode, det er kun et gæt, men Pumaen ligger
så godt på vejen gennem langsomme og hurtige kurver
samt ved dansk motorvejsfart, så vi tror, at den
høje hastighed har man helt styr på.
Og det hele finder sted med
et nydeligt WLTP forbrugstal på 17,9 km/l. Det er
det, der understreger ”eco”-betegnelsen.
Bredt anvendelig
Anvendeligheden er stor,
meget større end fx hos Fiesta. Det rummelige
bagagerum og den udmærkede kabineplads gør faktisk
bilturen sydpå til en også behagelig mulighed. Måske
ikke for fem velvoksne personer. Men en familie med
et par voksne og 2-3 børn er helt OK.
Og det er fortsat en sjov idé
med den såkaldte MegaBox under bagagerumsbunden,
hvor man kan efterlade vådt tøj, udstyr, legetøj, et
regnvådt telt eller hvad man ellers kan finde på at
bruge den til. Også selvom Ford i testbilen havde
frarådet, at fylde MegaBox’en med vand for at
illustrere det lille ”badekar”. En blot minimal
utæthed ville kunne medføre udtrængen af vand og
kortslutning af det elektriske system, hvis man er
meget uheldig. Men det er heller ikke tanken bag.
Pænt udstyr
Billigste Puma er
Titanium-udgaven med 125-hestes motor til 226.000
kroner. ST-Line udgaven med 155 hk koster under
30.000 kroner mere. De penge er ikke dårligt givet
ud og inkluderer bl.a. 17” fælge. Imidlertid var
testbilerne både herhjemme og i Spanien udstyret med
18” fælge (215/50-18) med beskeden affjedring i
dæksiderne. Det gør vejkontakten ret spændstig. Det
bør man lige forholde sig til, inden man tilvælger
de større hjul. Uden at have prøvet dem, tror vi, at
17” løsningen for de fleste vil være optimal.
Ellers står den på bl.a.
klimaanlæg, sports forsæder, nøglefri start,
vognbaneassistent, fartpilot, trådløs opladning af
mobiltelefoner der kan, alupedaler, p-sensorer bag
og ikke mindst en sportsundervogn, som i sagens
natur også medvirker til den direkte vejkontakt. Der
er alene tale om strammere affjedring, fordi
crossover konceptet ligeså meget i sagens natur
ville fade ud, hvis man sænkede bilen til noget, der
da ville nærme sig normal-højde.
Testbilen var bl.a.
ekstraudstyret med Fuld LED lys til 5000 kroner (køb
det…). El-bagklap til 5200 kroner (billigt men måske
ikke helt så nødvendigt) og en masse andet, så
pengene kan hurtigt få hjul at køre på, om end Fords
ekstraudstyrspriser er ret moderate.
|