Ford har lanceret en helt ny
generation af den mellemstore SUV, Ford Kuga. Og nyt
er det også, at den kan fås i en plug-in hybrid
udgave, noget som givet vis vil tiltale mange
danskere, for det er som om at netop plug-in hybrid
idéen er slået an herhjemme, og det samme er
SUV-kategorien. Så Ford rammer med den nye Kuga
præcist ind i den markeds-tendens.
Systemeffekten i plug-in
hybrid versionen, som foreløbig er den eneste udgave
af den nye Kuga, vi har haft lejlighed til at køre,
er imponerende 225 hk, hvoraf benzinmotoren
præsterer 152 hk og elmotoren leverer 130 - de når
deres topeffekt uafhængigt af hinanden, hvilket
giver en lidt bredere system effektkurve, men også
forklarer, hvorfor man ikke blot kan lægge tallene
sammen.
Det maksimale drejningsmoment er 200 Nm og drivlinen inkluderer
en CVT-gearkasse.
Konstant samarbejde
I en sådan korrigeres
forholdet mellem motoren og elmotoren samt
transmissionen i en uendelighed. Kun når man låser
udvekslingsforholdet i en slags manuel position vil
drejningsmomentet kunne have en vis relevans, men
igen: Også dét varierer i en uendelighed, fordi det
følger samspillet mellem benzin og elmotor.
I EV-indstillingen, hvor
elmotoren alene driver bilen, kan man overraskende
nok (ift. hvad de fleste af konkurrenterne tilbyder)
ikke fremprovokere skifte til hybrid-indstillingen
ved fx kraftigt at træde speederen helt ned. Og i
EV-mode virker bilen lidt undermotoriseret (se
on-board videoen). Det billede forsvinder dog helt i
hybrid-mode, hvor kræfter og forbrug sker i et
kontinuerligt og umærkeligt samarbejde med de to
motorer. Det er lige før det manglende turbotryk er
erstattet af elmotorens effekt-bidrag.
Energi forvaltning
Man kan også vælge en ”gem
elektricitet” indstilling, hvor det aktuelle
elektricitetsniveau på batteriet fastholdes til
senere brug. Og så kan man vælge en
opladningsindstilling, hvor benzinmotoren siges, at
oplade batteriet, som i øvrigt er på 14,4 kWh. Men
det er en funktion med begrænsninger…
Vi erfarede, at vi ikke kunne
oplade batteriet ved hjælp af motoren ved et niveau,
der gav en beregnet rækkevidde på mere end 35-39
kilometer (den officielle WLTP rækkevidde på
elektricitet alene er 56 km). Vi fik fra Ford i
Danmark oplyst, at det faktisk ikke er
benzinmotoren, der oplader batteriet, men alene
energi-regenereringssystemet, og det kræver i givet
fald et kørselsforløb med mange nedbremsninger.
Vi oplevede dog, at
benzinmotoren en enkelt gang gik i gang, da systemet
blev startet og opladningsfunktionen var valgt, men
det kan også være for at producere kabinevarme.
Sandt at sige var det ret uigennemskueligt.
Optimeret opladning
Det gør så heller ikke så
meget, for i bund og grund er det dårlig
energistyring, at benzinmotoren oplader batteriet.
Erfaringer fra konkurrenterne, der ved hjælp af
benzinmotoren kan oplade batteriet 100 procent,
viser, at det er meget kostbar strøm, det dér
handler om og det er ikke udpræget forureningsfrit.
Vi kunne da også konstatere et benzinforbrug på lidt
under 20 km/l i hybridindstillingen, men det var ved
ikke repræsentativ kørsel uden nævneværdig
regenerering.
Med til billedet er også, at
opladning fra 70-80 procent op til 100 procent er
ekstra kostbar og tager ekstra energi og tid. Det er
noget i strid med hele idéen bag en plug-in hybrid.
Den hedder ikke ”plug-in” for ingenting. Vores gæt
er, at systemet med vilje undlader at lade batteriet
helt op med strøm produceret af benzinmotoren,
simpelthen fordi det er en dårlig idé at gøre det.
Men dette er ikke blevet bekræftet.
Langt på literen
Det officielle forbrugstal
iht. WLTP målemetoden er 71,4 km/l. Men det kræver,
at man kan lade op jævnligt og at man lægger sig
meget op af WLTP kørselsmønsteret. Så vores forslag
er et helt andet:
Når man har fundet ud af,
hvordan ens kørsels- og opladningsmuligheder er, og
har konkluderet at en Kuga plug-in hybrid er
attraktiv. Så vælg ”gem”, hvis man skal bruge
strømmen senere, og vælg ellers den såkaldte
”auto-modus”, hvor systemet tænker for en. Og glem
siden alt om bilens drivline.
Udstyrsmæssigt er ST-Line
rimelig godt klædt på, men den prøvekørte version
var desuden iklædt bl.a. de nævnte 19” fælge,
adaptiv fartpilot, adaptivt LED forlys, head-up
display, front- og bakkamera, elektrisk bagklap,
ratvarme og sædevarme bagtil. Det klæder alt sammen
bilen godt, men forøger i sagens natur også
købsprisen…
|