- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Kuga Plug-in Hybrid ST-Line


Ny Kuga Plug-in sender gode signaler


Af Søren Clauding – maj 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede sidste år kunne vi berette om Fords elektriske tiltag. De var anderledes end mange af konkurrenternes, og det kunne også se ud som om, at Ford var kommet lidt sent i gang. Men den helt nye Ford Kuga i plug-in hybrid udgaven sender gode signaler om, hvad vi kan vente os fremover. Den er ganske enkelt en god bil!

 

Køreturen i den nye Kuga Plug-in Hybrid var vores første møde bag rattet med den nye Kuga. Der var planlagt internationale testkørsler, som imidlertid blev sat på corona-stand-by, men tiden løb fra dem og nu er bilen tilgængelig på det danske marked. Og så er netop PHEV-versionen ikke den værste at lægge ud med.

 

Billigste Kuga

For det første er Kuga Plug-in afgiftsfavoriseret, så den mirakuløst er gået hen at blevet den billigste Kuga version. Den billigste plug-in koster 270.000 kroner (sat op imod den billigste benzin-udgave, der er prissat til 305.000 kroner eller diesel til 288.000), den prøvekørte ST-Line udgave koster kun godt 286.000 kroner. Det er penge, der er værd at spare, når man også får en lavere grøn afgift og i tilgift en ret økonomisk bil at køre i – i hvert fald hvis man kan udnytte plug-in bilens fordele.

 

I princippet er det eneste, man giver køb på, bagagepladsen, som reduceres med 55-64 liter og havner på 411 liter som udgangspunkt, og anhængervægten, som er 1200 kg (120-hestes benzin-versionen må til sammenligning trække 1600 kg). Og så er PHEV’en også 280 kg tungerere end benzinbilen.

 

God og dynamisk

Sidstnævnte er ikke det helt store problem, for med batteriet placeret bagude, er vægtfordelingen egentlig bedre, om end en del af mervægten naturligt ligger forude i tilknytning til forbrændingsmotoren. Den er da heller ikke en lille 3-cylindret EcoBoos-sag, men derimod en velvoksen 2,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor (uden turbo, som Atkinson Cycle princippet byder).

 

Mest mærkbart er formentlig den strammere affjedring, der normalt skal til for at håndtere en større vægt. Men da den prøvekørte udgave var den sportslige ST-Line version med strammere sportsundervogn og oven i købet påmonteret større 19” alufælge, med 225 brede 55 procent lavprofildæk, var affjedringen temmelig spændstig (se onboard videoen og få en fornemmelse deraf).

 

Køreegenskaberne er ikke desto mindre glimrende og præcis så dynamiske, som man forventer i en Ford, der oven i købet byder på en frihøjde på godt 19 cm og en totalhøjde på 1,68 meter.

 

Helt ny

Den nye Ford Kuga generation er helt ny. Visuelt læner den sig meget naturligt op af de nyeste Ford designs, den har et mere venligt, afrundet udtryk og indvendigt kan der siges det samme. ST-Line handler også meget om udseende, men selv uden det sportslige snit, ser den nye Kuga i vores optik godt ud.


Røde bremsekalibre har alene en æstetisk betydning.


Udstyret er helt på niveau med, hvad man kan forvente af en moderne bil og på mange måder også foran mange. Eksempelvis er det fortsat utroligt så få bilmærker, der tilbyder el-opvarmede forruder. I den nye Kuga er det standard, ligesom trådløs opladning af mobiltelefoner der kan det, også er det.

 

Og så er der teknologien, som i plug-in udgaven selvsagt er anderledes end i de mere konventionelle versioner. Hér er Ford gået lidt deres egne veje.


Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Anderledes plug-in hybrid >>>

Den helt nye Ford Kuga er landet på dansk jord og vi er gået under lakken på den prismæssigt mest attraktive version med 225 hestekræfter og plug-in hybrid teknik. Fuld HD.








Forskydelige bagsæder retter også bagagepladsen til.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt