Allerede sidste år kunne vi
berette om Fords elektriske tiltag. De var
anderledes end mange af konkurrenternes, og det
kunne også se ud som om, at Ford var kommet lidt
sent i gang. Men den helt nye Ford Kuga i plug-in
hybrid udgaven sender gode signaler om, hvad vi kan
vente os fremover. Den er ganske enkelt en god bil!
Køreturen i den nye Kuga
Plug-in Hybrid var vores første møde bag rattet med
den nye Kuga. Der var planlagt internationale
testkørsler, som imidlertid blev sat på
corona-stand-by, men tiden løb fra dem og nu er
bilen tilgængelig på det danske marked. Og så er
netop PHEV-versionen ikke den værste at lægge ud
med.
Billigste Kuga
For det første er Kuga
Plug-in afgiftsfavoriseret, så den mirakuløst er
gået hen at blevet den billigste Kuga version. Den
billigste plug-in koster 270.000 kroner (sat op imod
den billigste benzin-udgave, der er prissat til
305.000 kroner eller diesel til 288.000), den
prøvekørte ST-Line udgave koster kun godt 286.000
kroner. Det er penge, der er værd at spare, når man
også får en lavere grøn afgift og i tilgift en ret
økonomisk bil at køre i – i hvert fald hvis man kan
udnytte plug-in bilens fordele.
I princippet er det eneste,
man giver køb på, bagagepladsen, som reduceres med
55-64 liter og havner på 411 liter som udgangspunkt,
og anhængervægten, som er 1200 kg (120-hestes
benzin-versionen må til sammenligning trække 1600
kg). Og så er PHEV’en også 280 kg tungerere end
benzinbilen.
God og dynamisk
Sidstnævnte er ikke det helt
store problem, for med batteriet placeret bagude, er
vægtfordelingen egentlig bedre, om end en del af
mervægten naturligt ligger forude i tilknytning til
forbrændingsmotoren. Den er da heller ikke en lille
3-cylindret EcoBoos-sag, men derimod en velvoksen
2,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor (uden turbo,
som Atkinson Cycle princippet byder).
Mest mærkbart er formentlig
den strammere affjedring, der normalt skal til for
at håndtere en større vægt. Men da den prøvekørte
udgave var den sportslige ST-Line version med
strammere sportsundervogn og oven i købet påmonteret
større 19” alufælge, med 225 brede 55 procent
lavprofildæk, var affjedringen temmelig spændstig
(se onboard videoen og få en fornemmelse deraf).
Køreegenskaberne er ikke
desto mindre glimrende og præcis så dynamiske, som
man forventer i en Ford, der oven i købet byder på
en frihøjde på godt 19 cm og en totalhøjde på 1,68
meter.
Helt ny
Den nye Ford Kuga generation
er helt ny. Visuelt læner den sig meget naturligt op
af de nyeste Ford designs, den har et mere venligt,
afrundet udtryk og indvendigt kan der siges det
samme. ST-Line handler også meget om udseende, men
selv uden det sportslige snit, ser den nye Kuga i
vores optik godt ud.
Røde bremsekalibre har alene
en æstetisk betydning.
Udstyret er helt på niveau
med, hvad man kan forvente af en moderne bil og på
mange måder også foran mange. Eksempelvis er det
fortsat utroligt så få bilmærker, der tilbyder
el-opvarmede forruder. I den nye Kuga er det
standard, ligesom trådløs opladning af
mobiltelefoner der kan det, også er det.
Og så er der teknologien, som i plug-in udgaven
selvsagt er anderledes end i de mere konventionelle
versioner. Hér er Ford gået lidt deres egne veje.
|