- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Focus Active

X 1,5 EcoBlue 8 A/T


Aktiv business for alle pengene


Af Søren Clauding – november 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilfældet ville, at Ford i præcis de dage, hvor vi prøvekørte Focus Active med 120-hestes dieselmotor ændrede udstyret på den såkaldte Active X, så det kom til, som standard at indeholde, hvad man hidtil havde kaldt business – plus lidt til. Men business tankegangen er ikke dum.

 

Vi havde stillet skarpt på business-versionen, fordi det, Ford havde gjort, gav god mening. Det gør det naturligvis fortsat, selvom varianten ikke bærer navnet. For Ford Focus Active Business havde fokus på det aktive business-liv.

 

Business i det virkelige liv

Tingene hang sammen, ikke bare i ordlegen, men i det virkelige liv. Det liv, hvor business ikke nødvendigvis er iklædt jakke og slips eller blazer og nederdel, det liv, hvor man møder sine kunder ude på landbrugsejendommen, i fabrikkens produktionshal og andre steder, hvor der fordres en mere praktisk – eller måske alsidig - påklædning.

 

Sådan en bil en Ford Focus Active nemlig også, og det var godt set af Fords dress-folk, der iklæder bilerne det til lejligheden passende udstyr.

 

En Focus Active er en forhøjet udgave af Ford Focus. Vi har tidligere prøvekørt den som stationcar med en EcoBoost benzinmotor. Det meste fra den prøvekørsel går igen i den aktuelle test. Men der er en række yderst relevante forskelle.

 

Diesel er godt for storforbrugeren

Når man skal på kundebesøg, har man ikke nødvendigvis brug for 150 benzinheste. Dér er den 4-cylindrede 120-hestes turbodiesel med SCR-katalysator, som EcoBlue navnet dækker over, mere relevant. Den er økonomisk på de lange stræk, den er usædvanlig støjsvag og smidigheden er suveræn, når man bevæger sig derud, hvor man netop har glæde af den 3 cm forøgede frihøjde. Drejningsmomentet på 300 Nm midt i omdrejningsområdet yder et vigtig bidrag dertil.



Desuden er Focus Active glimrende også ved dansk motorvejsfart. Topfarten er 191 km/t, så den er heller ingen sinke, hvis man skulle finde på at krydse grænsen til det sydlige naboland. Som bekendt er Tyskland jo ikke et uvæsentligt land, når det drejer sig om at drive drive business udenfor de danske grænser. Hvordan Active udgaven kører ved topfart må vi dog have til gode at opleve.

 

Bredt udstyr

Og så er der striben af udstyr. Egentlig er det ligegyldigt, hvad Business udgaven var udrustet med, for den eksisterer ikke mere. Det gør X-modellen til gengæld, og den er righoldigt klædt på.

 

Den billigste Active variant med modelbetegnelsen Connected koster 250.000 kroner og den pris inkluderer 120-hestes dieselmotoren, 16” alufælge, p-sensorer for og bag, el-sideruder for og bag, bakkamera, infotainment systemet SYNC-3, fartpilot, aktiv vejbaneassistent, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, el-betjente opvarmede foldbare sidespejle og trådløs opladning af mobiltelefoner der kan.



Active uden X byder bl.a. på 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening og bakspejl med automatisk nedblænding. Med X får man desuden 12,3” digital instrumentering, højdejusterbart passagersæde, asymmetrisk deleligt bagsæderyglæn og mørktonede sideruder bag – plus gulvmåtter for og bag.

 

Større hjul og 8-trins automatik

Den prøvekørte version var desuden udstyret med 18” hjul med 215 mm brede 50 procent lavprofildæk til 3.405 kroner. De giver et godt fodfæste ved hurtig kørsel og gør i sagens natur affjedringen en smule mere spændstig. Se on-board videoen her på siden og få en idé om, hvordan affjedringen håndterer skiftende underlag og kørselsforhold.



Sidst, men ikke mindst, havde den prøvekørte bil også Fords glimrende 8 trins automatgear. Det er en stor behagelighed og kan kun anbefales, hvis man bruger mange timer i sin bil. Med X-pakken og automatgearet er listeprisen for Active 1,5 EcoBlue 283.790 kroner.


Adaptive LED forlygter er ekstraudstyr til 14.000 kroner.

 

 

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ford Focus Stationcar Active 1,5 150 hk test >>
Videotest: Ford Focus Active 1,5 EcoBlue

Vi har prøvekørt den veludstyrede Active-udgave af den populære Ford Focus med en kraftfuld og endda økonomisk 120-hestes dieselmotor. Og så regnede det også... Fuld HD.





Model:

Ford Focus Active X 1,5 EcoBlue 120 hk

Listepris:

Kr. 283.790

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbodiesel. 120 hk. 300 Nm/ 1750-2250 omdr./min. 8 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,2 sek./ 191 km/t/ 21,7 km/l / 120 g/km

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

375/1354 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Automatisk nødbremse. Fartpilot. Vognbaneassistent. 17” letmetal fælge (standard – testbilen: 215/50-18). 6 airbags. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. P-sensorer bag. Bakkamera. Regnsensor. Isofix. 8” skærm. SYNC-3. Trådløs opladning af mobiltelefoner der kan.













Panorama soltag er ekstraudstyr til 12.480 kroner.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt