Tilfældet ville, at Ford i
præcis de dage, hvor vi prøvekørte Focus Active med
120-hestes dieselmotor ændrede udstyret på den
såkaldte Active X, så det kom til, som standard at
indeholde, hvad man hidtil havde kaldt business –
plus lidt til. Men business tankegangen er ikke dum.
Vi havde stillet skarpt på
business-versionen, fordi det, Ford havde gjort, gav
god mening. Det gør det naturligvis fortsat, selvom
varianten ikke bærer navnet. For Ford Focus Active
Business havde fokus på det aktive business-liv.
Business i det virkelige
liv
Tingene hang sammen, ikke
bare i ordlegen, men i det virkelige liv. Det liv,
hvor business ikke nødvendigvis er iklædt jakke og
slips eller blazer og nederdel, det liv, hvor man
møder sine kunder ude på landbrugsejendommen, i
fabrikkens produktionshal og andre steder, hvor der
fordres en mere praktisk – eller måske alsidig -
påklædning.
Sådan en bil en Ford Focus
Active nemlig også, og det var godt set af Fords
dress-folk, der iklæder bilerne det til lejligheden
passende udstyr.
En Focus Active er en
forhøjet udgave af Ford Focus. Vi har tidligere
prøvekørt den som stationcar med en EcoBoost
benzinmotor. Det meste fra den prøvekørsel går igen
i den aktuelle test. Men der er en række yderst
relevante forskelle.
Diesel er godt for
storforbrugeren
Når man skal på kundebesøg,
har man ikke nødvendigvis brug for 150 benzinheste.
Dér er den 4-cylindrede 120-hestes turbodiesel med
SCR-katalysator, som EcoBlue navnet dækker over,
mere relevant. Den er økonomisk på de lange stræk,
den er usædvanlig støjsvag og smidigheden er
suveræn, når man bevæger sig derud, hvor man netop
har glæde af den 3 cm forøgede frihøjde.
Drejningsmomentet på 300 Nm midt i
omdrejningsområdet yder et vigtig bidrag dertil.
Desuden er Focus Active
glimrende også ved dansk motorvejsfart. Topfarten er
191 km/t, så den er heller ingen sinke, hvis man
skulle finde på at krydse grænsen til det sydlige
naboland. Som bekendt er Tyskland jo ikke et
uvæsentligt land, når det drejer sig om at drive
drive business udenfor de danske grænser. Hvordan
Active udgaven kører ved topfart må vi dog have til
gode at opleve.
Bredt udstyr
Og så er der striben af
udstyr. Egentlig er det ligegyldigt, hvad Business
udgaven var udrustet med, for den eksisterer ikke
mere. Det gør X-modellen til gengæld, og den er
righoldigt klædt på.
Den billigste Active variant
med modelbetegnelsen Connected koster 250.000 kroner
og den pris inkluderer 120-hestes dieselmotoren, 16”
alufælge, p-sensorer for og bag, el-sideruder for og
bag, bakkamera, infotainment systemet SYNC-3,
fartpilot, aktiv vejbaneassistent, automatisk
nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse,
el-betjente opvarmede foldbare sidespejle og trådløs
opladning af mobiltelefoner der kan.
Active uden X byder bl.a. på
17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening
og bakspejl med automatisk nedblænding. Med X får
man desuden 12,3” digital instrumentering,
højdejusterbart passagersæde, asymmetrisk deleligt
bagsæderyglæn og mørktonede sideruder bag – plus
gulvmåtter for og bag.
Større hjul og 8-trins
automatik
Den prøvekørte version var
desuden udstyret med 18” hjul med 215 mm brede 50
procent lavprofildæk til 3.405 kroner. De giver et
godt fodfæste ved hurtig kørsel og gør i sagens
natur affjedringen en smule mere spændstig. Se
on-board videoen her på siden og få en idé om,
hvordan affjedringen håndterer skiftende underlag og
kørselsforhold.
Sidst, men ikke mindst, havde
den prøvekørte bil også Fords glimrende 8 trins
automatgear. Det er en stor behagelighed og kan kun
anbefales, hvis man bruger mange timer i sin bil.
Med X-pakken og automatgearet er listeprisen for
Active 1,5 EcoBlue 283.790 kroner.
Adaptive LED forlygter er
ekstraudstyr til 14.000 kroner.
|