BMW er et navn, der forpligter.
Det samme er ”3-serie” og siden man for mange år
siden også opfandt 3-serie Touring begrebet, fulgte
endnu en forpligtelse med. I den aktuelle test fik
også M Sport betegnelsen sneget sig ind. Endnu flere
forpligtelser. Dem satte vi på prøve i det kølige,
regnfulde blæsende vinter/forårsvejr, bl.a. ved høj
fart på det tyske autobahn net.
Forventningerne til en BMW er
nemlig store. Vi havde for nylig lejlighed til, at
prøve sedan-udgaven af den nye 3’er, i den noget
tungere plug-in hybrid udgave. Det havde man rigtig
godt styr på hos BMW, men ét er en vel-balanceret
sedan, et andet er en regulær brugsbil, om end af
den mere dynamiske slags. For Touring betyder
stationcar, sådan frit oversat, men ikke med oceaner
af plads som øverste prioritet.
God plads I kabinen er der god
plads, og det er forbavsende så lav en kardantunnel,
man er sluppet afsted med ved bagsæderne – selvom
BMW jo rent faktisk benytter den til en kardanaksel.
Visse kolleger har en kardantunnel uden at bruge den
– det er dybest set lidt mærkeligt, for en sådan er
altid i vejen ved et bagsæde. Det er man sluppet
godt fra, det samme gælder benpladsen og så har man,
trods et skrånende bagparti, fået plads til et 500
liter bagagerum.
Lægges bagsæderyglænene ned, og det kan ske i tre
dele, kan bagagekapaciteten øges til 1510 kg. Det er
ikke banebrydende i en 4,71 meter lang bil, men en
af hemmelighederne er formentlig, at man ikke har
villet gå på kompromis med kørefærdighederne.
Baghjulsophænget er nemlig ligeså avanceret som i
sedanudgaven. I kombination med drivaksler og
differentiale optages der lidt ekstra plads,
sammenlignet med forhjulstrukne biler. Men al
pladsen er vel disponeret, reel og let tilgængelig
gennem den store elektriske bagklap.
Kompromisløs køredynamik Og
tak, BMW, for ikke at være gået på kompromis med de
køreegenskaber, som rigtigt forvaltet følger med
baghjulstræk. Baghjulstræk giver medfødt
køredynamik, og samtidig er vægtbalancen tæt på
50:50 (indtil man fylder bagagerummet, men i praksis
gør det egentlig ikke så meget). Gennem kurverne er
det helt optimalt.
Den lave front giver en delvis kileform, så godt som
man nu har kunnet gøre det, uden tab af BMW
identiteten. Men måske endnu vigtigere har man
tildækket undervognen, så fartvinden hurtigt glider
væk bag bilen og ikke tager unødige svinkeærinder op
i maskinrummet og andre steder, hvor der lynhurtigt
kan skabes luftmodstand. Resultat: En
luftmodstandskoefficient, cW, på 0,26. Det er meget
lidt.
Stabil ved også høj fart
Det sænker også støjniveauet markant. Noget som
var meget tydeligt, da vi sendte Touring-BMW’en på
tur på det tyske autobahnnet. Topfarten er 229 km/t.
Den nåede vi ikke på den mest fugtige og til tider
også ganske våde kørebane i stiv sidevind (se
on-board videoen her på siden). Men vi var tæt på,
og trods vinden kørte BMW’en snorlige.
Lidt kan måske tilskrives de 225 mm halvbrede hjul
med 45 procent lavprofildæk, monteret på 18” fælge.
Lidt kan tilskrives M Sport undervognen, som sænker
bilen 10 mm. Men mest skyldes det i vores optik den
gennemførte harmoni, som selv med det sportslige
snit viste sig at være ret komfortabelt.
Altså: BMW forpligtelsen:
Tjek. Touring forpligtelsen: Tjek.
M Sport tilføjelsen: Tjek.
Hurtig og økonomisk Maskineriet
var den 190 hestes kraftige 4-cylindrede, 2-liters
turbodieselmotor, som sender kræfterne og det store
moment på 400 Nm (1750-2500 omdr/min) ud gennem den
automatiske 8-trins sportsgearkasse. 0-100 km/t nås
på 7,5 sekunder, men som udgangspunkt lægger bilen
egentlig ikke op til race.
Det er herligere at oplever, hvordan kræfterne
leveres i en stadig strøm op til tæt ved topfart, og
det er heller ikke af vejen, at brændstoføkonomien
på 18,2 km/l (WLTP) er tæt på, at kunne opnås i
praksis. At vi ikke helt gjorde det, hang givet vis
sammen med til tider urimelig (ift. forbrug) kørsel
samt lave temperaturer. En bil med forbrændingsmotor
yder normalt sit bedste lige under 20 grader
Celcius, og vi oplevede nærmere temperaturer lidt
over nul grader.
Længere,
bredere og stivere Touring-udgaven
er cirka 85 kg tungere end den tilsvarende sedan.
Den har vi ikke kørt, men vi har svær ved at
forestille os, at køreoplevelsen er væsens
forskellig. I forhold til forgængeren har 320d
Touring 4 cm længere akselafstand, sporvidden er
blevet 4,3 cm bredere fortil og 2,0 cm bredere
bagtil. Længere og bredere gør selvfølgelig en
forskel, men den gør et 25 procent stivere
karrosseri altså også.
Det er ikke så mærkeligt, at den nye 7. generation 3’er
BMW kører bedre end forgængeren, men det er rart, at
få det bekræftet i praksis, især, når vejrguderne
gør deres til at sætte bilen på prøve. Sidst, men
ikke mindst: På ét punkt skal man som køber være
ekstra opmærksom: M Sport betyder også M Sport
forstole med ruskind. Det sidste er super, det
første inkluderer forhøjede sider i sæderne. Vær
sikker på, at de passer til den relevante
kropsfacon. Bare et tip…
|