Alt imens de allerfleste bilproducenter har set
lyset, har indset at det er elektrisk og kaster om
sig med det ene strategiske mål for elektrificering
indenfor den ene eller anden tidsperiode efter det
andet, kan nogle få glæde sig over, at de har set
det elektriske lys for længe siden. Til dem hører
BMW.
Den tyske producent af premiumbiler har bygget
velkørende elbiler i mange år og er vel ret beset
den producent på verdensplan, der bygger flest
elektrificerede biler. De har derigennem opnået
kolossal erfaring og det genspejles direkte i den
elektrificerede udgave af den nye 3-serie, BMW 330e.
Man har nemlig udbygget 3-seriens velkendte dyder og
skabt en potent større mellemklassebil med en
fremragende benzinøkonomi, men fremfor alt en endnu
bedre køredynamik.
Nomineret til Årets Bil i Danmark
Det sidste er måske det mest overbevisende og en af
årsagerne til, at BMW 3 serien blev nomineret til
ærestitlen Årets Bil i Danmark 2020. Den kører
nemlig suverænt godt. Og hvad er det så man har
gjort?
For det første har man fastholdt baghjulstræk. Tak
for det, for ligeså meget positivt, der kan siges om
forhjulstræk, ligeså meget kan der siges om
baghjulstræk, når det gælder køredynamik. Kræfter
overføres nu engang bedre til kørebanen, når de
leveres af baghjulene, det er simpel fysik, og netop
det har man underbygget med den semielektriske
drivline.
292 fleksible hestekræfter
Ude fortil i 330e ligger den selvsamme 184 hestes
2-liters turbobenzinmotor, som kendes i andre BMW’er
herunder 320i Sedan. Topeffekten leveres over en
bred kurve fra 5000 til 6500 omdrejninger/minut og
drejningsmomentet topper ved 300 Nm mellem 1350 og
4000 omdrejninger, altså masser af fleksibel power
som udgangspunkt.
Fordi hybridløsningen er "plugin" har man kunnet
indkode en kontinuerlig omfordeling af elektriske
kræfter, afhængig af behov. Når det såkaldte
XtraBoost aktiveres, har man i op til 10 sekunder op
til i alt 292 hestekræfter, hvoraf 113-hestes
elmotoren yder næsten sit ypperste inklusive det
overbevisende drejningsmoment på 265 Nm. Da 100 km/t
nås på 5,9 sekunder er der endda "effekttid"
tilovers.
Tomt batteri – næsten da
Vi kørte i princippet 330e'eren tør for strøm. Men
heldigvis gemmer systemet lidt til de ekstreme
situationer. Virkeligheden er jo også, at så snart
man bremser ned, regenereres så meget elektricitet,
at man er klar til næste dragrace…
Selv med tomt batteri starter man på el-drift alene,
når man altså ikke har travlt. Det vil naboerne
sikkert værdsætte en tidlig morgen, men det er også
en yderst komfortabel igangsætning, som 8-trins
Steptronic automatgearkassen bygger videre på med
næsten umærkelige gearskift. Elmotoren er indbygget
i gearkassen og leverer som sådan effekten direkte i
drivlinen. Det er et andet resultat af BMW’s store
elektriske erfaring.
På elektricitet alene
I teorien kan man køre et halvt hundrede kilometer
på elektricitet alene - WLTP tallene siger 51-59 km.
Og det officielle WLTP benzin forbrugstal er 71,4
km/l. Litium-ion batteriet, som er placeret under
bagsædet, har en kapacitet på 12,4 kWh og dermed er
indhugget i verdens begrænsede litium reserver
beskedent, i hvert fald i sammenligning med typiske
elbiler. Endda kan man køre helt op til 140 km/t på
elektricitet alene.Fortil
har den nye 3'er dobbelte wishbone hjulophæng og
bagtil benytter man multilink. Dertil kommer, at
karrosseriet er 50 procent stivere end i
forgængeren. Det er ideelt til de mange kræfter. Og
da benzintanken er placeret over bagakslen er
vægtfordelingen tæt ved de optimale 50:50.
Perfekt undervogn
Det underbygger den perfekt afstemte undervogn ved
dynamisk kørsel. Sport Line betegnelsen inkluderer
225/45-18 letmetalhjul, bilen styrer underholdende
og ganske neutralt, hvilket dog ikke umuliggør et
lille kast med halen, hvis man er til det. Man
disponerer over tre køre-indstillinger, Hybrid,
Electric og Sport. Sport er sjovest, Electric mindst
forurenende og Hybrid den gyldne middelvej, hvor
systemet tilrettelægger drivlinen efter kørslen. Man
kan også fastholde elektricitetsmængden til senere
brug, men bilen kan dog ikke oplade batteriet i
nævneværdig grad ved egen kraft.
BMW 330e Sedan vejer 280 kg mere end 320i Sedan.
Bilens 1815 kg mærkes, men det er ret beskedent og
formentlig kompenseres der gennem en lidt strammere
affjedring. Man må desuden give afkald på 105 liter
bagageplads, som fortrinsvis optages af batteriet,
og den helt store anhænger må man heller ikke spænde
bagpå. 750 kg er den godkendte trailervægt mod
320i's 1600 kg.
De
nødvendige kabler, hvis man vil være parat til at
lade overalt, ligger pængt skjult under
bagagerumsbunden.
Fokus også på miljøet
Det skyldes givet vis, at drivlinen ikke er
konfigureret til den store ekstra vægt, den vil
ganske enkelt ikke kunne optimere kraftfordelingen
og dermed reducere benzinforbruget mest muligt. For
selvom BMW har brugt
elektrificeringen til at gøre bilen mere spændende,
er miljøhensynet trods alt fortsat en vigtig
parameter.
Derudover er den nye 3-serie designmæssigt og
udstyrsmæssigt løftet til et højere niveau. Fine
løsninger som 3-zone klimaanlæg, nedfældelige
nakkestøtter ved bagsæderne, hele udbuddet af
muligheder under begrebet ConnectedDrive Services,
sportssæder, et lækkert kabinelys med valgmuligheder
og ikke mindst lyddæmpende glas underbygger den
premium-følelse, som BMW fortsat er eksponent for.
Listeprisen for 330e er 590.000 kroner, den
billigste 3'er er prissat til 466.558 kroner og
blandt det ekstra monterede udstyr på den prøvekørte
bil peger vi især på rat-varme til 3.700 kroner,
elektrisk bagklap til små 10.000 kroner, head-up
display til godt 21.000 og parkeringsassistent inkl.
bakkamera til små 9000 kroner.
|