Audi har i lighed med de
øvrige familiemedlemmer i VW Koncernen lanceret en
ny kompakt mellemklassebil, naturligvis i
premium-setup. Det er Audi A3 og den skiller sig ud
fra resten af familien, simpelthen fordi den er en
Audi. Designet bekræfter det, og det samme gør mange
af bilens detaljer. Allerede i april kunne vi
præsentere den nye Audi A3 og nu var anledningen der
så til en prøvetur.
Meget var kendt på forhånd
og
kan læses i vores præsentation fra dengang. Med
fokus på den køremæssige side af sagen var den
største overraskelse den meget alsidige undervogn.
Hér har Audi formået, at kombinere en dynamisk
reaktion på de udfordringer, som kørselsforholdene
måtte byde den sportsligt opsatte S-Line version –
dvs. styring, kurvebalance, stabilitet og
kørefornemmelse ikke mindst – med en komfortabel
affjedring, som er med til at positionere bilen i
segmentet, hvor Audi har ønsket at den skal være. At
støjniveauet var lavt, giver næsten sig selv – sådan
skal det være.
Større – og lettere
En premiumbil vil ofte være
forholdsvis stor, men mindre biler har deres
fordele, og dem har Audi til fulde udnyttet - også
selvom den nye bil er større end den 9 år gamle
forgænger (3 cm længere og 3 cm bredere). Bl.a. er
en kortere bil mere væver og mere sportslig end man
typisk vil opleve de større og tungere biler.
Sidstnævnte er et punkt, hvor Audi har arbejdet
målrettet og ned i detaljerne. Eksempelvis har
krumtapakslen i den 150-hestes turbodieselmotor, som
ligger i maskinrummet på testbilen, 2,8 kg lettere
end i forgængeren.
Sportback-versionen har
tophængslet bagklap, den er 4,34 meter lang og med
en akselafstand på 2,63 meter har man grundlaget for
fine køreegenskaber, især i snævre og ikke så
hurtige sving – altså meget lig de kørselsforhold,
man typisk kan finde på europæiske landeveje. Den er
i fuld balance, næsten uanset hvordan man behandler
den gennem svingene – det er både en stor sikkerhed
og en fornøjelse at opleve. I sagens natur, når man
styrer bilen præcist og bevidst, kommer de
egenskaber virkelig til udtrykke.
Ultra smidig motor
Vi har til gode, at prøve
A3’eren ved høj fart på fx en tysk Autobahn. På den
anden side er vi ikke i tvivl om, at det fungerer.
Med de maksimale 150 hestekræfter fordelt over et
gigantisk omdrejningsområde fra 3000 op til 4200
omdr./min. og et drejningsmoment på op til 360 Nm,
som leveres allerede ved 1600 omdr./min, har man
fremragende trækkraft, som muliggør en topfart på
224 km/t.
Vi gætter på at bilen kan
håndtere farten, bl.a. fordi Audi har udstyret den
og de øvrige højt motoriserede biler med en 4-leds
baghjulsophængning, hvis styrende egenskaber især
har betydning, når det går hurtigt. Ved dansk
motorvejsfart fungerer det udmærket. De mange
kræfter tillader desuden træk af anhænger på op til
1800 kg, dog begrænset til 8 procent stigning, men
det er næppe et problem i Danmark.
Sportback vs limousine
Foruden den regulære test,
havde vi også lejlighed til, at køre et par omgange
i diesel-versionen såvel som den 16 cm længere
limousine-udgave på og omkring FDM Jyllandsringen
ifm. forberedelserne til Årets Bil i Danmark 2021.
Oplevelsen dér understregede det nævnte køreindtryk
og synliggjorde forskellen på de to versioner.
Limousine udgaven er også køre-mæssigt ligeså meget
limousine som navnet indikerer med endnu mere
tilgivende affjedring og en lavere luftmodstand, som
bl.a. høres i form af mindre vindsus imkring bilen.
Måden, hvorpå kræfterne
overføres gennem drivlinen til de trækkende forhjul,
understreger premium følelsen. I den prøvekørte S
Line udstyrsversion er letmetalfælge med 225/40-18
dæk med til at skærpe følingen af underlaget.
Desuden inkluderer S Line udstyret, om end det
benævnes om ”interiør”, også en strammere og 15 mm
sænket sportsundervogn Sportsundervognen er i
glimrende harmoni med den kraftige og trods alt
noget tungere dieseldrivline og dens meget direkte
levering af kræfterne.
Listeprisen for den
prøvekørte model er 405.000 kroner og den inkluderer
da også en 8-trins S tronic
dobbeltkoblingsgearkasse. Derudover var bilen iklædt
ekstraudstyr for små 100.000 kroner. Standard er
foruden S Line interiør pakken og 18” fælgene også
LED lys, 2-zone klimaanlæg og adaptiv fartpilot.
|