- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Audi A3 Sportback 35 TDI

Voksen, velkørende og moderne


Af Søren Clauding – november 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi har i lighed med de øvrige familiemedlemmer i VW Koncernen lanceret en ny kompakt mellemklassebil, naturligvis i premium-setup. Det er Audi A3 og den skiller sig ud fra resten af familien, simpelthen fordi den er en Audi. Designet bekræfter det, og det samme gør mange af bilens detaljer. Allerede i april kunne vi præsentere den nye Audi A3 og nu var anledningen der så til en prøvetur.

 

Meget var kendt på forhånd og kan læses i vores præsentation fra dengang. Med fokus på den køremæssige side af sagen var den største overraskelse den meget alsidige undervogn. Hér har Audi formået, at kombinere en dynamisk reaktion på de udfordringer, som kørselsforholdene måtte byde den sportsligt opsatte S-Line version – dvs. styring, kurvebalance, stabilitet og kørefornemmelse ikke mindst – med en komfortabel affjedring, som er med til at positionere bilen i segmentet, hvor Audi har ønsket at den skal være. At støjniveauet var lavt, giver næsten sig selv – sådan skal det være.

 

Større – og lettere

En premiumbil vil ofte være forholdsvis stor, men mindre biler har deres fordele, og dem har Audi til fulde udnyttet - også selvom den nye bil er større end den 9 år gamle forgænger (3 cm længere og 3 cm bredere). Bl.a. er en kortere bil mere væver og mere sportslig end man typisk vil opleve de større og tungere biler. Sidstnævnte er et punkt, hvor Audi har arbejdet målrettet og ned i detaljerne. Eksempelvis har krumtapakslen i den 150-hestes turbodieselmotor, som ligger i maskinrummet på testbilen, 2,8 kg lettere end i forgængeren.



Sportback-versionen har tophængslet bagklap, den er 4,34 meter lang og med en akselafstand på 2,63 meter har man grundlaget for fine køreegenskaber, især i snævre og ikke så hurtige sving – altså meget lig de kørselsforhold, man typisk kan finde på europæiske landeveje. Den er i fuld balance, næsten uanset hvordan man behandler den gennem svingene – det er både en stor sikkerhed og en fornøjelse at opleve. I sagens natur, når man styrer bilen præcist og bevidst, kommer de egenskaber virkelig til udtrykke.

 

Ultra smidig motor

Vi har til gode, at prøve A3’eren ved høj fart på fx en tysk Autobahn. På den anden side er vi ikke i tvivl om, at det fungerer. Med de maksimale 150 hestekræfter fordelt over et gigantisk omdrejningsområde fra 3000 op til 4200 omdr./min. og et drejningsmoment på op til 360 Nm, som leveres allerede ved 1600 omdr./min, har man fremragende trækkraft, som muliggør en topfart på 224 km/t.



Vi gætter på at bilen kan håndtere farten, bl.a. fordi Audi har udstyret den og de øvrige højt motoriserede biler med en 4-leds baghjulsophængning, hvis styrende egenskaber især har betydning, når det går hurtigt. Ved dansk motorvejsfart fungerer det udmærket. De mange kræfter tillader desuden træk af anhænger på op til 1800 kg, dog begrænset til 8 procent stigning, men det er næppe et problem i Danmark.

 

Sportback vs limousine

Foruden den regulære test, havde vi også lejlighed til, at køre et par omgange i diesel-versionen såvel som den 16 cm længere limousine-udgave på og omkring FDM Jyllandsringen ifm. forberedelserne til Årets Bil i Danmark 2021. Oplevelsen dér understregede det nævnte køreindtryk og synliggjorde forskellen på de to versioner. Limousine udgaven er også køre-mæssigt ligeså meget limousine som navnet indikerer med endnu mere tilgivende affjedring og en lavere luftmodstand, som bl.a. høres i form af mindre vindsus imkring bilen.

 

Måden, hvorpå kræfterne overføres gennem drivlinen til de trækkende forhjul, understreger premium følelsen. I den prøvekørte S Line udstyrsversion er letmetalfælge med 225/40-18 dæk med til at skærpe følingen af underlaget. Desuden inkluderer S Line udstyret, om end det benævnes om ”interiør”, også en strammere og 15 mm sænket sportsundervogn Sportsundervognen er i glimrende harmoni med den kraftige og trods alt noget tungere dieseldrivline og dens meget direkte levering af kræfterne.



Listeprisen for den prøvekørte model er 405.000 kroner og den inkluderer da også en 8-trins S tronic dobbeltkoblingsgearkasse. Derudover var bilen iklædt ekstraudstyr for små 100.000 kroner. Standard er foruden S Line interiør pakken og 18” fælgene også LED lys, 2-zone klimaanlæg og adaptiv fartpilot.


 

 

Andre Audi prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny teknologi i skarp indpakning >>>


Videotest: Audi A3 Sportback 35 TDI S tronic

Vi har prøvet den nye Audi A3 med den kraftige og velproportionerede 150-hestes turbodieselmotor. Den er yderst velkørende og affjedringen var overraskende. Fuld HD.


Den iøjefaldende farve er ikke overraskende døbt Tangorød.



Det elegante enteriør er designet med omhu. Eksempelvis er der kun moderate reflekser i alu-panelet i højre side. Et problem man ofte oplever i biler, når en lavt stående sol fra bilens højre side kaster sit lys ind gennem sideruden.

Model:

Audi A3 Sportback S Line 35 TDI 7 S tronic

Listepris:

Kr. 404.987

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbodiesel med SCR katalysator.150 hk/3000-4200 omdr./min. 360 Nm/1750 omdr./min. 7 trins S tronic automatgear. Forhjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,4 sekunder/ 224 km/t/ 20,4 km/l/ 128 g/km.

Hjul, for / bag:

225/40-18

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

380-1200 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 18” alufælge. Sportsaffjedring. Fuld LED. Multijusterbart sportsrat. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot.







Pladsforholdene er glimrende også ved bagsæderne. A3 er da også 8 cm længere end søsterbilen, VW Golf.


Bagsæderyglænene klapper pænt sammen og efterlader en fast fornemmelse af de bagagerumsgulv, der kommer ud af det.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt