Egentlig var der dette forår
planlagt en lang række præsentationer af nye biler,
inklusive testkørsler, typisk rundt om i Europa,
fordi det nu engang er mere praktisk, at samle et
antal biler ét sted og siden bringe journalisterne
til det ene sted, end omvendt. At skulle bringe
bilerne rundt til alle de steder, hvor
journalisterne måtte være samlet, ville være dyrt og
besværligt – for det er jo ikke alle europæiske
lande, der er så små som Danmark.
I denne corona-tid kræves der
imidlertid andre løsninger og én af dem er, at
gennemføre on-line præsentationer, hvor man vha. de
nyeste og stadig mere populære (og i denne tid
brugte) video-møde programmer kan vise
journalisterne de nye biler, og også give mulighed
for at stille og få besvaret spørgsmål.
Det tog lige et par uger før
planerne var oppe at køre, men nu har flere meldt
sig, deriblandt Audi, som har præsenteret den helt
nye Audi A3, både som Sportback, altså en hatchback
udgave, samt en kompakt limousine, altså en regulær
sedan.
Tiltrængt fornyelse
Det er ikke en ligegyldig
præsentation, for den hidtidige generation af Audi
A3 så dagens lys for 9 år siden, så tiden var vel
også inde til fornyelse. Ikke fordi den hidtidige
model ikke kunne fastholde sin markedsposition, men
fordi nye teknologiske fremskridt, især på det
digitale område med et utal af elektroniske
løsninger automatisk skaber behov for fornyet
formåls skabt indpakning.
For selvom meget af
elektronikken allerede har været tilbudt undervejs i
udviklingen af den hidtidige model, var man vel,
gætter vi på, også nået et punkt, hvor både markedet
kræver fornyelse, og de stadig flere tilkomne
løsninger også gør det. Det er nu engang lettere at
inkorporere ny teknologi i biler, der fra bunden er
bygget med det i sigte.
Gearskifteknap
Et godt eksempel er styringen
af den automatiske S-tronic dobbeltkoblings
gearkasse. I den nye Audi A3 aktiverer man
gearskiftet ved at trykke på en knap og siden sendes
der signaler gennem ledningsnettet, der så
igangsætter en hydraulik, som gennemfører
gearskiftet. Det kaldes shift by wire, og da er det
smart, hvis bilen er skabt til ledningsnettet.
Den nye Audi A3, som kan ses
online i maj måned og lander på det danske marked
når sommeren indfinder sig for alvor, har arvet en
lang række af de features, som allerede er blevet
inkorporeret i den større Audi A4. Eksempelvis kan
den nye bil købes med elektrisk bagklap, det savnede
man på den hidtidige model. Også et B&O lydsystem
med op til 15 højtalere vil være en option.
Alsidige kørehjælpemidler
Desuden er den nye bil
forberedt til adaptiv fartpilot, der også tager
højde for eksempelvis skarpe sving og sørger for at
bremse bilen ned, hvis ikke føreren selv gør det. Og
vognbaneassistenten ophører nu ikke med at gribe
ind, fordi bilen ikke mærker bevægelser i rattet fra
føreren. Nu er det nok, at han blot har hånden på
rattet, fordi varmefølere konstaterer, at han altså
stadig har fat i det.
I sagens natur inkluderes
også en langt mere omfattende forbindelse til bilen.
Hvis man vil, kan den faktisk være online konstant.
Det betyder, at man via en app på en Android
smartphone døgnet rundt vil kunne blive opdateret på
bilens status og man vil også kunne låse bilen op
vha. smarttelefonen. For den sags skyld kan man
invitere andre til at tage hånd om bilen ved at
sende en elektronisk nøgleadgang via internettet.
Lyskryds information
Lyskryds information er en
anden nyskabelse, som den nye A3 er forberedt til.
Når infrastrukturen er udvidet til at lægge lyskryds
data tilgængelige på nettet, vil fx den optimale
hastighed mellem flere lyskryds kunne beregnes,
altså den grønne bølge. Og der kan tælles ned til
grønt, når man holder stille for rødt osv., noget
der tilsammen er med til at give en lavere
brændstofforbrug.
Endnu er systemet kun oppe at
køre i Audis hjemby, Ingolstadt, samt i en anden
tysk storby, nemlig Düsseldorf. Men perspektiverne
er mange, for mon ikke systemet over tiden også vil
kunne bruges til at optimere kørslen i fx plug-in
hybridbiler.
Også som Plug-in
Netop plug-in hybrid er
noget, Audi også snart er klar med hvad A3 angår.
Målsætningen om i 2025 at kunne tilbyde 30
elektrificerede bilmodeller kommer man ét skridt
nærmere, ved i løbet af i år at supplere viften af
A3 drivliner med en plug-in version med to
systemydelser.
Indledningsvis handler det
dog om mere konventionel teknologi udmøntet i en
110-hestes og en 150 hestes TSI motor samt en 150
hestes diesel kombineret med hhv. 6-trins manuelle
og 7-trins S-tronic gearkasser. Mild hybrid
teknologi indgår som en del af løsningen med det
mål, at reducere brændstofforbruget og CO2
udledningen men også til at give en mere
kørekomfortabel løsning. Også adaptive støddæmpere
indgår i viften over ekstra udstyr.
Skarpt design og skarpe
priser
Og når man nu var i gang med,
at give al den nye teknik en ny indpakning, har man
naturligvis også strammet A3 designet op. Bilen
ligner stadig en Audi, men designet er skarpere og
mere vinklet end man kender det fra forgængeren. Den
nye A3 er 3 cm længere og bredere end forgængeren.
Det første har mest at gøre med at skabe plads til
den nye teknik, radar og følere, som er placeret for
og bag, og den større bredde skaber et mere visuelt,
sportsligt look.
Indvendigt har designerne
været inspireret af VW-Gruppens sportsvognsmærke,
Lamborghini, og så arbejdes der målrettet på at øge
anvendelsen af genanvendelige materialer. Populært
sagt indgår der op til 45 plasticflasker i
sædebeklædningen og 62 plasticflasker i andre dele
af interiøret.
I øvrigt har Audi netop nu også præsenteret den nye
4-dørs udgave, kaldet A3 limousine, som forventes at
blive omkring 10.000 kroner dyrere end sportback’en.
Listepriserne på en A3 sportback begynder ved
300.000 kroner og hos Audi i Danmark forventes det,
at den variant, der vil være mest populær er
150-hestes TSI-udgaven til 365.000 kroner med
mellemudstyr og manuelt gear.
|