Første gang, den dengang helt
nye Volkswagen Amarok for alvor kom på prøve, var
kort tid efter dens lancering, hvor den dukkede op i
et antal på ikke færre end 45 eksemplarer som
supportkøretøjer i forbindelse med det nyetablerede
Dakar-rally i Sydamerika. I 2010 fik bilernes deres
ilddåb i den sydamerikanske ørken såvel som i 5
kilometers højde over Andesbjergene.
Amarok bestod, og det ville
være meningsløst at forsøge, blot at komme i
nærheden af en test som den, den mytiske kæmpe-ulv
dengang var kastet ud i, under danske
kørselsforhold. Og så havde vi jo endda gjort
forsøget for et par år siden i en anden version og
på hvide nummerplader, så vi havde en god idé om,
hvad den kan.
Amarok betyder ”ulv” og er en
del af inuit mytologien – en gigantisk ulv, som vil
jagte og udslette enhver, som er dum nok til at gå
på jagt om natten. Og så jager amarokken alene, hvor
ulve normalt jager i flok.
En venlig
ulv
Set i det lys er Volkswagens
Amarok, nu vi igen har fået ulve i Danmark og har
noget at sammenligne med, dog en ganske venlig ulv.
Den er i den nyeste udgave med ny Euro 6d-TEMP
godkendt motor endda blevet helt skånsom mod
naturen. Og samtidig er den arbejdsvillig og
iøjefaldende, hvilket ikke er uden betydning, hvis
man skal begå sig på de danske landeveje, hvor vi
primært har prøvekørt den nye Amarok.
At bestige bjerge og betvinge
store sandede vidder har den bevist, at den kan. Men
hvordan fungerer den på plan asfalt, hvordan
fungerer den, hvis den bliver sluppet ud i den
pulserende, civiliserede trafik både i og udenfor
byerne?
Det korte svar er: Egentlig
ganske godt. Kun mangler man en adaptiv fartpilot
til at tæmme det kraftfulde dyr. For den kører så
godt, at selv ikke den allerkraftigste sidevind
forstyrrer dens målrettede fremfærd, og da kan man
hurtigt komme for tæt på de andre lettere slingrende
personbiler. Det skal man ikke, for så kan det godt
være, at ulven bider fra sig, hvis man altså har
glemt at holde den i stram line.
Den er forbavsende
affjedringskomfortabel og støjniveauet er så lavt,
at man næsten ikke hører dieselmotoren og kun i
kraftig sidevind lydmæssigt oplever, at der er en
verden udenfor den rummelige, ombyggede
dobbelt-kabine.
Arbejds-ulv
VW Amarok er en storslidende
pickup, som i den prøvekørte version er udrustet med
er 2,5 kvadratmeter lad, der er så bredt, at der kan
stå en europalle på tværs mellem hjulkasserne. Den
har en frihøjde på 19,2 cm, som ikke er voldsomt
meget og formentlig har en væsentlig betydning for
bilens fine køreegenskaber, store styresikkerhed og
beskedne sidevindsfølsomhed.
Men den omstændighed, at
Volkswagen oppe fortil har hængt hjulene op i
dobbelte wishbones, er måske den allermest afgørende
betydning. Ikke mindst fordi baghjulsophængene er
den mest simple, man næsten kan forestille sig: Stiv
bagaksel og bladfjedre. Man kan godt køre hurtigt
gennem kurverne og bilerne styrer derhen, hvor man
vil. Men der skal ørkensand til at synes, at det er
sjovt at sætte bagvognen i drift. Det er jo ret
beset heller ikke det, den civiliserede Amarok er
sat i verden for.
Masser af
trækkraft
Den vejer i sig selv 2235 kg
og man på læsse op til 2920 kg. Hvis ikke det
rækker, er bilen godkendt til, at trække 3,5 tons og
det er vi sikre på at den kan, uden at have prøvet,
for det miljø-optimerede maskineri er ligeså
overbevisende som bilens øvrige kørefærdigheder. Den
samlede vogntogsvægt må dog ikke overstige 6 tons.
Der er tale om en V6 diesel
med SRC katalysator, der styrer NOx udslippet. Den
præsterer op til 258 hestekræfter og nok så vigtigt:
Et fremragende drejningsmoment, som topper på 580 Nm
allerede ved 1400 omdr./min og som siden fastholdes
på det niveau til 3000 omdr./min.
Vil man hurtigt gennem
trafikken siger præstationstallene det hele: 0-100
km/t på 7,3 sekunder og 207 km/t på toppen. En del
af forklaringen ligger i et overboost, som kan
bringe effekten helt op på 272 hk.
Letkørt og
alsidig
VW Amarok er som sådan
temmelig alsidig og også temmelig letkørt. Kræfterne
kontrolleres bevidst af 8-trins automatgearet, og
når der er brug for det kraftigt understøttet af det
permanente 4MOTION firehjulstræk, som især er en
fordel, når Amarokken er den forreste del af et fuld
læsset vogntog, som ender langt væk fra de
civiliserede asfaltveje.
Skulle man have behov for at
passere en å, for floder har vi ret beset ikke mange
af på vore breddegrader, kan man fortrøstningsfuldt
køre ud i 50 cm dybde. Fortsætter man, hvor der er
dybere, må man påregne at få våde tæer, men udover,
at man på et vist tidspunkt vil være nødt til at
sende en druknet dieselmotor på pension, vil resten
af bilen kunne klare mosten. Fx er ladet hel
galvaniseret, så hvis resten af bilen forgår og ædes
op af elementerne, vil ladet kunne stå tilbage som
det evige symbol på det, der engang var en
uovervindelig ørkenbetvinger. Men bare rolig: Der
kommer til at gå mange år, før det kommer til at
ske.
|