Den er stor, potent og kraftfuld, den nye
faceliftede pickup fra Volkswagen. Den kan slæbe
rundt med en anhænger på 3,5 tons, alligevel har den
et touch af SUV. Det var nok det mest overraskende
ved mødet med VW Amarok, som er én af en hel stribe
pickup’er, der er strøget ud på markedet i det
sidste årstid eller to.
Men der er en forklaring på alting: For ligeså gode
køreegenskaber, den har off-road, og det har den (få
et indtryk ved at se onboard videoen her på siden),
ligeså meget skal man passe på, ikke at blive
hængende ude i terrænet. Frihøjden er begrænset til
19,2 cm, det er ikke meget forskelligt fra det, man
oplever hos en stor SUV.
Gode on-road egenskaber
Heldigvis er en bils frihøjde jo målt i et enkelt
punkt, og så vidt vi kunne se, ligger det punkt
under differentialet, eller differentialerne, og så
kan man jo ”bare” undgå at passere de største
udfordringer med lige præcis den del af bilen. I
praksis vil de færreste nok have problemer dermed,
men det er godt at vide.
Det har til gengæld den fordel, at bilens
tyngdepunkt er lavere end på andre pickup’er og
derfor kører en Amarok forbavsende komfortabelt. Det
er også bemærkelsesværdigt, for baghjulsophænget i
Amarok er ret konventionelt, stiv bakaksel og
langsgående 2+1 bladfjedre, er normalt ikke
grundlaget for den allermest komfortable affjedring.
Men det fungerer ret godt, næsten SUV-agtigt.
Ulv i ethvert terræn
”Amarok” betyder ”ulv” på inuit-sproget. Vi
prøvekørte dog ikke den nye Amarok i de arktiske
områder, men herhjemme forsøgte vi os på alt lige
fra helt plan asfalt til de udfordringer, vi kunne
finde i en fugtig dansk grusgrav. Vi læssede oven i
købet en halv ton på ladet og var derved tæt på
nyttelasten på 775 kg. Vi hægtede dog ikke en
anhænger på 3,5 tons på trækkrogen. Ligeså
overbevisende var det, at ”ulven” håndterede ethvert
terræn, som det, at man stort set ikke kunne mærke
læsset ved kørsel på almindelig landevej. Det var
faktisk ret godt gået.
Offroad disponerer man ikke over reduktionsgear, men
i 4MOTION udgaven med permanent firehjulstræk og 8
trins automatgearkasse er de laveste
gearudvekslinger tilstrækkelige til, at man kan
komme frem, også i opkørt mudder. Frihøjden kan her
drille, fordi hjulene let graver fordyber sig i
underlaget og man derpå let skraber undervognen mod
det, man forcerer. Det kan være en udfordring med en
halv ton på ladet, suppleret af velvoksne passager i
den 5-sædede dobbeltcab kabine.
Effektiv drivline
Dækmonteringen var da heller ikke ideel –
almindelige standardmonterede vinterdæk – men
dækkene ændrer jo ikke på frihøjden. Omvendt er man
godt hjulpet i terrænet af en stor hjulvandring og
Torsen centerdifferentialet med differentialespær
(ekstraudstyr), som sikrer at hjulene i hvert fald
gør deres bedste for at man kan komme frem.
De får så hjælp af en ultra fleksibel og kraftfuld
3-liters 6-cylindret turbodieselmotor, hvor
specifikationerne siger mere end mange ord: De
maksimale 224 hestekræfter leveres i et
omdrejningsområde fra 3000-4500 omdr./min. (og kan i
øvrigt øges til 245 hk som overboost, om nødvendigt)
og det kolossale drejningsmoment topper ved 550 Nm
allerede ved 1400 omdr./min. og forbliver på det
niveau til 2750 omdr./min. Det giver en glimrende
fleksibilitet og med den effektive transmission er
kørslen legende let.
Facelift under lakken
Det nye facelift på modellen, der blev lanceret
første gang i 2010, er beskedent udvendigt og dér
begrænset til lidt ændringer på kofangeren, men
under karrosseriet er der både kommet nye motorer
til og et nyt interiør.
Dobbeltkabinen rummer pr. definition og i kraft af
antallet af nakkestøtter plads til 5 personer.
Benpladsen på bagsædet og siddekomforten er ikke i
top, men der er god plads over de brede skuldre, der
kunne tænkes at skulle transporteres der. Der skal
jo også være plads til ladet, hvor Amarok med en
udvendig længde på 5,32 meter er blandt de største
af slagsen. Ladet holder dimensionerne: 1,55 meter i
længden, 1,62 meter i bredden og 1,22 meter mellem
hjulkasserne. Det er en smule større end
gennemsnittet i klassen.
Aventura udstyret
Udstyret i den prøvekørte topudgave, Aventura,
inkluderer BiXenon forlygter, klimaanlæg, navigation
og nappalæder. 20” alufælge hører med, men sandt at
sige var det nok godt for deres fortsat pæne
udseende, at underlaget i grusgraven var blødt og
”venligt”. Nævnes skal bestemt også, at Amarok er
udstyret med de seneste infotainment løsninger og
automatisk nødbremse.
Når alt det er sagt, skal det også tilføjes, at
listeprisen på hvide nummerplader er 838.380 kroner.
Billigere bliver det i sagens natur, hvis man vælger
samme bil på gule plader og derfor uden bagsæder, da
er listeprisen 471.694 kroner – men dermed er ulven
i VW-klæder også godt betalt.
Der er mange gode fralægningspladser i den
SUV-agtige kabine.
|