Det er
ingen hemmelighed, at den nye Toyota Corolla var blandt de biler, som
undertegnede pegede på, da nomineringen af Årets Bil i Danmark 2020 fandt sted.
Den blev ikke nomineret, men sådan er en demokratisk proces iblandt. Ikke desto
mindre er netop den prøvekørte udgave af Toyota Corolla med 180 hestes
hybridmotor et fremragende eksempel på, hvorfor netop dén bil fortjente en
nominering.
I modsætning til flere og flere af kollegerne har
Toyota nemlig valgt, at fortsætte lanceringen af nye
hybridbiler i stedet for at dreje fokus over på den
teknologi, hvor man alene kører på elektricitet. Det
er ikke fordi, at verdens største bilmærke ikke
mestrer teknologien. Begrundelsen ligger sjovt nok i
miljøet, selvom en hybridbil slipper CO2 ud, hvad en
elbil isoleret betragtet ikke gør (hvis der ikke
medregnes det CO2 udslip, der er forbundet med at
bygge bilen og det, der kommer fra CO2-udledende
elektricitetsværker).
Hybrid for alle har større effekt
Fabrikken er på vej med en plug-in hybrid udgave af
den mellemstore SUV, RAV4, men i Corolla anvender
man fortsat den selvladende hybridteknologi.
Forklaringen derpå er enkel:
Endnu mestrer ingen lande på Jorden en
infrastruktur, som betyder, at man kan køre i en
”ren” elbil på samme måde, som de fleste er vant til
og måske har behov for. Det er ikke batteriernes
størrelse, der sætter begrænsningen, men derimod
opladningstiden.
Dertil kommer Jordens begrænsede litium-reserver,
som mange videnskabsmænd mener, kun række de næste
10 år med det nuværende accelererende forbrug.
Litium er også dyrt, det smitter af på prisen for
litium batterier, og elbiler er kun prismæssigt
konkurrencedygtige, hvis de subventeres.
Litium-forbruget holdes nede
I en selvopladende hybrid forbruger man godt nok
benzin, men ikke nær så meget som uden
hybridteknologien. Faktisk kører en selvopladende
hybridbil typisk mere end halvdelen af sin tid på
elektricitet alene. Som sådan holdes forbruget af
litium nede, eller undgås helt som i den prøvekørte
udgave. Den er nemlig udrustet med et ”gammeldags”
nikkel-metal batteri.
Hvorfor? Jo, for dermed sikrer Toyota, at fabrikken
fortsat kan udvikle og producere hybridbiler, også
hvis der skulle opstå problemer med
litium-forsyningerne tidligere end forventet eller
på anden måde. Og prisen holdes i ave, så rigtig
mange bilkøbere har råd til at købe en
miljø-optimeret bil, som de ellers ikke ville kunne,
uden at de enkelte stater behøver, at subventere
salget.
Masser af kræfter Resultatet er næsten forbilledligt. Den hér prøvekørte Corolla har en
4-cylindret, 2-liters benzinmotor på 153 hestekræfter. Den suppleres af en
elmotor på 109 hestekræfter og computerstyringen af drivlinen regulerer
samspillet med de to motorer, så systemeffekten holdes på 180 hestekræfter.
Samtidig med, at man kan holde benzinforbruget på 20,4 km/l (19,2 km/l med
Premium-udstyret, inkl. 17" alufælge) – vel at mærke iht. de nye realistiske
WLTP målemetoder. Det er ret pænt for så kraftig en motor.
Præstationerne i øvrigt? 0-100 km/t på 7,9 sekunder, 180 km/t på toppen (det kan
kun de færreste elbiler) og i den kompakte 4,37 meter lange hatchback-version
har man stadig plads til 313 liter bagage – og oven i købet mulighed for at køre
med en anhænger på 750 kg.
Og køreegenskaberne: I modsætning til den
tidligere prøvekørte Sport Tourer version opleves
Hatchback-versionen mere spændstig, men forskellen
er beskeden og har måske mere med den forskellige
vægtfordeling at gøre. Begge de prøvekørte biler har
16" hjul som standard, men var udstyret med 17"
hjul, med noget mindre affjedring i dæksiderne.
Bilens balance er glimrende og helt parat til at
håndtere de mange hestekræfter. Støjniveauet er
beskedent, men man bemærker dog e-CVT gearets
typiske karakter, hvor det, godt hjulpet af køre
computeren, til stadighed tilpasser
omdrejningstallet, så energiudnyttelsen bliver
optimal.
Burde være nomineret
I undertegnedes optik er Toyotas bidrag til på én
gang at kunne fastholde mobilitetsmuligheden for
alle de mange mennesker, der har behov derfor, og
samtidig kunne gøre det i respekt for miljøet en
vigtig grund til, at den nye Corolla burde være
blevet nomineret.
Afgørende er det også, at netop en variant som
180-hestes hybrid-udgaven gør det muligt, at opleve
køreglæde på højt niveau – stadig i respekt for
miljøet. Toyota er nemlig ikke gået på kompromis med
fundamentale konstruktionsprincipper, som skaber
gode, sikre og underholdende køreegenskaber.
Eksempelvis anvendes der dobbelte wishbone
hjulophæng bagtil.
Masser af udstyr
Udstyrslisten omfatter desuden masser af både luksuøst og formålstjenligt udstyr
som fx 2-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot helt op til de 180 km/t (herunder
automatisk nødbremse), bakkamera, el-ruder for og bag, rat- og sædevarme og Fuld
LED lygter. Samt naturligvis det automatgear, der er et naturligt element ved en
selvopladende hybridbil.
Listeprisen for den prøvekørte version med H3 udstyr er 329.000 kroner. Den
billigste Hybrid-Corolla, med 122 hestes motor, er prissat til 250.000 kroner. |