- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Vitara 1,0 Boosterjet Adventure

Den ærlige danskerbil


Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om noget sted på denne jordklode har Suzuki et godt tag i danske bilkøbere. Det skyldes formentlig, at udover den gode kvalitet er Suzuki også et meget ærligt bilmærke. Nye motorer, ændret front og bagparti, opgraderet interiør – det kalder man blot et facelift. Der er ikke grund til at gøre så meget ståhej ud af det…

 

Og det til trods for, at netop når man befinder sig på kanten mellem B og C-SUV kategorierne er det sjældent, bilproducenterne gennemfører markante ændringer uden at udnævne dem til ”helt nye biler”. Nok om det…

 

Nye forbrugstal

Vi har allerede i efteråret fortalt mere overordnet om Vitara faceliftet. Nu har vi været lidt mere under lakken på bilen i udgaven med den økonomiske 3-cylindrede 1-liters turbobenzinmotor, der effektmæssigt leverer 112 hestekræfter. Økonomisk? Men den kører kun 16,3 km/l, vil nogle måske indvende. Korrekt, men det er WLTP tal, ikke nedjusteret til NEDC2. Hvis vi tager det sidste tal er værdien 18,9 km/l og i sagens natur har man ikke tallet efter de efterhånden gamle NEDC tal, for motoren er helt ny.

 

Men Suzuki har altså valgt, at oplyse det langt mere reelle WLTP forbrugstal, selvom NEDC2 stadig er det, der benyttes til fx beregning af ejerafgift. Det må da siges at være ærligt.

 

Holder i praksis

Vi kan så tilføje, at ved almindelig blandet kørsel er WLTP tallet let at opnå. Men man skal dog afholde sig fra hurtig motorvejsfart, hvis man gerne vil køre økonomisk, for så stiger forbruget markant. Det er der så ikke noget mærkeligt i, det er faktisk ret normalt med små turbomotorer, men køber man en Suzuki Vitara som pendlerbil, vil man måske blive overrasket.

 

Og det er slet ikke usandsynligt, at netop den prøvekørte model af mange vil blive valgt til den opgave. Dens frihøjde på 18,5 cm giver den gode egenskaber på ujævne veje og også på grusbelagte markveje. Den kan trække en anhænger, godt nok begrænset til 1200 kg, men bilen er jo trods alt heller ikke så stor.

 

Meget lydløs

Den nye motor udmærker sig mere end noget andet ved, at være meget lydløs. Lidt knurren under acceleration og det er så det. Lidt vindstøj kan ikke undgås, men ellers er køreoplevelsen forbavsende komfortabel. Suzuki har ramt et godt kompromis mellem tilstrækkelig stiv affjedring til, at den er god gennem kurverne og samtidig tilstrækkelig tilgivende. Især på plan asfalt er kørekomforten glimrende.



Desuden var den prøvekørte version udrustet med Adventure udstyr, hvilket inkluderer temmelig meget. Fx et panorama soltag, altså et stort soltag, der rent faktisk kan åbnes (elektrisk, naturligvis). Hvis ikke man vil have det, kan man blot fravælge det – og så sparer man faktisk 5000 kroner. Det er også meget reelt og en fornuftig konsekvens af, at ikke alle er begejstrede for meget lys i kabinen eller luft i hårtoppen. Og lyset kan ikke holdes helt ude, om end der er installeret et indvendigt rullegardin under taget, for det holder ikke alt lys ude.

 

Flere kræfter er muligt

Den prøvekørte version er prissat lige under 250.000 kroner. For 15.000 kroner oveni kan man få en 140-hestes 4-cylindret 1,4 liters turbobenziner, så har man lyst til mere power er muligheden der. Prismæssigt kan man nøjes med at betale små 200.000 kroner for en Suzuki Vitara. Selv dén version er veludstyret og har bl.a. aircondition, el-sideruder fortil, multijusterbart rat, fjernbetjent centrallås og 7 airbags.

 

For 20.000 kroner mere får man bl.a. 17” alufælge, fartpilot, el-sideruder bag, sædevarme, læderrat, tågeforlygter og dobbelt bagagebund i det rummelige 375 liter store bagagerum. Og forøger man derpå udgiften med yderligere 30.000 kroner bliver udstyrslisten rigtig lang.



Læder og LED

Foruden panoramasoltaget omfatter Adventure udstyret bl.a. læderindtræk, nøglefri entre og start/stop, navigation, LED nærlys, p-sensorer for og bag, regnsensor (som aktiverer vinduesviskerne, når det regner), vognbaneassistent, Rear Cross Traffic alert, automatisk nødbremse og så er fartpiloten også blevet adaptiv, så den regulerer bilens fart efter den forankørende bil.

 

Hvis man vil, men det handler alene om æstetik, kan man for 10.000 kroner få Vitaraen i to farver. Og for 25.000 kroner oveni, er firehjulstræk også en option.

 

Sidst, men ikke mindst, har Suzuki valgt bedre materialer til panelerne, deriblandt instrumentpanelet. Plastmaterialerne er som udgangspunkt lidt blødere og ret matte. Det giver et pænt indtryk uden at samle støv, det er givet vis med til at sænke støjen i kabinen, og fjerner reflekser. Men på den prøvekørte udgave var monteret et par blanke paneler uden på instrumentpanelet. Det ser godt ud og har den sjove effekt, at de skifter farve med lyset. Men de fanger også lavtstående sollys og det kan i førersædet være svært at undgå, at blive blændet af.




Andre Suzuki prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

Suzuki Vitara First Test >>>


Vi har prøvekørt den faceliftede Suzuki Vitara med den helt nye 3-cylindrede 1-liters Boosterjet motor, der er godkendt efter de kommende Euro 6d-TEMP normer. Fuld HD.





Model:

Suzuki Vitara 1,0 Boosterjet Adventure

Listepris:

Kr. 247.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbobenzin, 112 hk. 170 Nm/ 2000-3500 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

16,3 sek./ 180 km/t/ 16,3 km/l / 139 g/km

Længde:

4,18 m

Bagagerum:

375/1120 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hillholder. 7 airbags. Aktiv nødbremse. 17” letmetal fælge. LED nærlys. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderindtræk. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. Isofix. Bakkamera. 7” skærm. Bluetooth. Apple Carplay og MirrorLink. Mørktonede ruder bag. Elektrisk panorama soltag. Dobbeltbund i bagagerum. Navigation. Vognbaneassistent. Rear Cross Traffic Alert.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt