Om noget sted på denne
jordklode har Suzuki et godt tag i danske bilkøbere.
Det skyldes formentlig, at udover den gode kvalitet
er Suzuki også et meget ærligt bilmærke. Nye
motorer, ændret front og bagparti, opgraderet
interiør – det kalder man blot et facelift. Der er
ikke grund til at gøre så meget ståhej ud af det…
Og det til trods for, at
netop når man befinder sig på kanten mellem B og
C-SUV kategorierne er det sjældent, bilproducenterne
gennemfører markante ændringer uden at udnævne dem
til ”helt nye biler”. Nok om det…
Nye
forbrugstal
Vi har allerede i efteråret
fortalt mere overordnet om Vitara faceliftet. Nu har
vi været lidt mere under lakken på bilen i udgaven
med den økonomiske 3-cylindrede 1-liters
turbobenzinmotor, der effektmæssigt leverer 112
hestekræfter. Økonomisk? Men den kører kun 16,3
km/l, vil nogle måske indvende. Korrekt, men det er
WLTP tal, ikke nedjusteret til NEDC2. Hvis vi tager
det sidste tal er værdien 18,9 km/l og i sagens
natur har man ikke tallet efter de efterhånden gamle
NEDC tal, for motoren er helt ny.
Men Suzuki har altså valgt,
at oplyse det langt mere reelle WLTP forbrugstal,
selvom NEDC2 stadig er det, der benyttes til fx
beregning af ejerafgift. Det må da siges at være
ærligt.
Holder i
praksis
Vi kan så tilføje, at ved
almindelig blandet kørsel er WLTP tallet let at
opnå. Men man skal dog afholde sig fra hurtig
motorvejsfart, hvis man gerne vil køre økonomisk,
for så stiger forbruget markant. Det er der så ikke
noget mærkeligt i, det er faktisk ret normalt med
små turbomotorer, men køber man en Suzuki Vitara som
pendlerbil, vil man måske blive overrasket.
Og det er slet ikke
usandsynligt, at netop den prøvekørte model af mange
vil blive valgt til den opgave. Dens frihøjde på
18,5 cm giver den gode egenskaber på ujævne veje og
også på grusbelagte markveje. Den kan trække en
anhænger, godt nok begrænset til 1200 kg, men bilen
er jo trods alt heller ikke så stor.
Meget lydløs
Den nye motor udmærker sig
mere end noget andet ved, at være meget lydløs. Lidt
knurren under acceleration og det er så det. Lidt
vindstøj kan ikke undgås, men ellers er
køreoplevelsen forbavsende komfortabel. Suzuki har
ramt et godt kompromis mellem tilstrækkelig stiv
affjedring til, at den er god gennem kurverne og
samtidig tilstrækkelig tilgivende. Især på plan
asfalt er kørekomforten glimrende.
Desuden var den prøvekørte
version udrustet med Adventure udstyr, hvilket
inkluderer temmelig meget. Fx et panorama soltag,
altså et stort soltag, der rent faktisk kan åbnes
(elektrisk, naturligvis). Hvis ikke man vil have
det, kan man blot fravælge det – og så sparer man
faktisk 5000 kroner. Det er også meget reelt og en
fornuftig konsekvens af, at ikke alle er begejstrede
for meget lys i kabinen eller luft i hårtoppen. Og
lyset kan ikke holdes helt ude, om end der er
installeret et indvendigt rullegardin under taget,
for det holder ikke alt lys ude.
Flere
kræfter er muligt
Den prøvekørte version er
prissat lige under 250.000 kroner. For 15.000 kroner
oveni kan man få en 140-hestes 4-cylindret 1,4
liters turbobenziner, så har man lyst til mere power
er muligheden der. Prismæssigt kan man nøjes med at
betale små 200.000 kroner for en Suzuki Vitara. Selv
dén version er veludstyret og har bl.a.
aircondition, el-sideruder fortil, multijusterbart
rat, fjernbetjent centrallås og 7 airbags.
For 20.000 kroner mere får
man bl.a. 17” alufælge, fartpilot, el-sideruder bag,
sædevarme, læderrat, tågeforlygter og dobbelt
bagagebund i det rummelige 375 liter store
bagagerum. Og forøger man derpå udgiften med
yderligere 30.000 kroner bliver udstyrslisten rigtig
lang.
Læder og LED
Foruden panoramasoltaget
omfatter Adventure udstyret bl.a. læderindtræk,
nøglefri entre og start/stop, navigation, LED
nærlys, p-sensorer for og bag, regnsensor (som
aktiverer vinduesviskerne, når det regner),
vognbaneassistent, Rear Cross Traffic alert,
automatisk nødbremse og så er fartpiloten også
blevet adaptiv, så den regulerer bilens fart efter
den forankørende bil.
Hvis man vil, men det handler
alene om æstetik, kan man for 10.000 kroner få
Vitaraen i to farver. Og for 25.000 kroner oveni, er
firehjulstræk også en option.
Sidst, men ikke mindst, har
Suzuki valgt bedre materialer til panelerne,
deriblandt instrumentpanelet. Plastmaterialerne er
som udgangspunkt lidt blødere og ret matte. Det
giver et pænt indtryk uden at samle støv, det er
givet vis med til at sænke støjen i kabinen, og
fjerner reflekser. Men på den prøvekørte udgave var
monteret et par blanke paneler uden på
instrumentpanelet. Det ser godt ud og har den sjove
effekt, at de skifter farve med lyset. Men de fanger
også lavtstående sollys og det kan i førersædet være
svært at undgå, at blive blændet af.
|