En af de mest solgte kompakte SUV’er i år til dato
er den i øvrigt altid populære Suzuki Vitara. Selvom
et kraftigt facelift var under opsejling, afholdt
det ikke 972 danskere fra at investere i bilen, der
i den nuværende fjerde generation siden 2015 er
blevet købt af i alt 6.500 danskere.
Den succes skal fortsætte, og det har Suzuki
fremtidssikret ved at give Vitara en
ansigtsløftning, der ikke alene kan ses på
overfladen. Efteråret 2018 er nemlig ”motor-tid”.
Bilfabrikkerne kører om kap med tiden, for det
gælder om, at få flest mulige biler klar til de
kommende Euro 6d TEMP miljønormer, der træder i
kraft næste efterår.
Benzinmotorer for fremtiden
Det er nemt for nogle, vanskelige for andre, men
Suzuki er klar med Vitara, om end man i forløbet har
måttet ofre dieselmotorerne. Det betyder ikke meget
for Vitara på det danske marked, for her har salget
af dieselmodellerne alligevel kun været ganske
beskendent.
Motorprogrammet består nu af en ny 1-liters
3-cylindret Boosterjet benzinmotor, der med
turbolader afløser den hidtidige 1,6 liters
sugemotor. Den er i øvrigt Suzukis første
benzinmotor med partikelfilter, idet de meget fine
partikler, der opstår ved brug af det stærkt
forbedrede indsprøjtningssystem, skal være fjernet
helt og holdent. Effekten er 112 hestekræfter og et
drejningsmoment på 170 Nm er til rådighed fra 2000
omdr./min.
140 hestekræfter til flere
Den hidtidige 1,4 liters Boosterjet motor på 140
hestekræfter kan nu også fås til det mellemste
udstyrsniveau (hidtil var det kun den særlige
S-version, der var den motor beskåret). Den gør det
muligt med sine 220 Nm (1500-4000 omdr./min) at nå
100 km/t på 9,5 sekunder. Den er en fornøjelse at
køre, støjniveauet er lavt og Vitaraens
køreegenskaber lægger op til den kraftige af
motorerne, var vores oplevelse af bilen med de to
motorer på danske efterårsveje.
1-liters Boosterjet motoren er ny.
1-liters motoren har den karakteristiske lyd fra en
3-cylindret maskine, men den gør det også udmærket,
især en benzinøkonomi på 18,9 km/l (vs 17,2 km/l for
1,4’eren) er et stærkt købsargument. Forbrugstallene
er nemlig opnået indenfor rammerne af den nye WLTP
testmetode (og omregnet til den såkaldte NEDC2
norm), der er tættere på virkeligheden end de
hidtidige tal. Eksempelvis var tallet for S-modellen
med 140 hk 19,2 km/l, da vi prøvekørte den i februar
2016. Det kan sammenlignes med det nye 17,2 km/l
NEDC2 tal.
Sikkerhed
Suzuki Vitara er også blevet en endnu mere sikker
bil at køre i. For det første kunne vi konstatere,
at dens sidevindsfølsomhed er minimal, selv under
kraftig vind på regnvåde danske efterårsveje. Men
mere håndgribeligt er det, at Vitara nu i den
såkaldte Adventure udgave og i alle versionerne med
AllGripp 4WD er udrustet med en kraftig opgraderet
sikkerhedspakke, der bl.a. inkluderer automatisk
nødbremse baseret på kamera og laser-teknik
(tidligere benyttede man alene radar).
Vognbaneassistenten er nu aktiv, fartpiloten adaptiv
og så er der sensor-målinger af typen Rear Cross
Traffic og Blind Spot Monitoring m.m.
Visuelt har Vitara også fået et løft: Fronten såvel
som bagenden er ændret, bilen kan leveres tofarvet
og indvendigt har man fx taget blødere materialer i
brug, som giver en mere lækker oplevelse.
Fine priser
Priserne er overraskenden derhen, at de kun er
steget beskedent ift. forgængerne. Det skal ses i
lyset af en mere moderne teknik, lavere forurening,
forbedret brændstofforbrug og ikke mindst et
væsentligt bedre udstyr.
Indgangsmodellen ”Club” til 198.000 kroner har bl.a.
aircondition, el-ruder for, fjernbetjent centrallås,
el-sidespejle, multijusterbart rat og ratbetjent
cd-radio med Bluetooth. I Active-modellerne får man
desuden fx klimaanlæg, 17”-alufælge, læderrat,
tågelygter og et multimediesystem, der indeholder
DAB+, bakkamera og Apple CarPlay. Priserne begynder
her ved 218.000 kroner.
Beskeden merpris for mere motorkraft
I topmodellen Adventure, der er prissat fra 248.000
kroner får man desuden den omfattende
sikkerhedspakke samt panoramasoltag,
læder/ruskindsindtræk, nøglefri betjening, LED-
nærlys, navigation og parkeringssensor. Og med en
beskeden prisforskel på 15.000 kroner mellem de to
motorvarianter 1,0 og 1,4 er det efter vores
opfattelse også attraktivt, at vælge udgaven med 140
hk, der prismæssigt starter ved 232.990 kroner for
Active-modellen, ikke mindst fordi køreoplevelsen er
så god.
Sædvanen tro, og det er noget der virkelig skiller
Vitara fra konkurrenterne i klassen, kan man også
tilkøbe firehjulstræk. Prisdifferencen mellem
forhjulstræk og firehjulstræk er 25.000 kroner. Det
gør, at en Vitara 1,0 Active med AllGrip fås til en
pris fra 243.000 kroner. Den indeholder både
sikkerhedspakken, Active-udstyret og AllGrip Select.
Det vil sige et 4WD-system med fire indstillinger,
nemlig Auto, Sport, Snow og Lock. |