SEAT er kendt for, at bygge
sporty biler såvel som helt almindelige og ikke
mindst funktionelle biler, og ingen SEAT uden en
sports udgave. Det gælder også den kompakte SUV,
Ateca, som tillige findes under Cupra brandet, men
hvor netop det funktionelle og sporty især kommer
til udtryk i den såkaldte FR version - ikke mindst
hvis prisen også spiller en rolle.
SEAT Ateca findes i en række
versioner, og vi har også tidligere prøvekørt Ateca.
Derfor er der denne gang fokus på det særlige ved FR
varianten. Og dér spiller den nye 1,5 liters
turbobenzinmotor en vigtig rolle. Den er nemlig
blevet til som konsekvens af de nye Euro 6d TEMP
miljønormer, som træder i kraft om få måneder, og
erstatter en tilsvarende 1,4 liters benziner, som vi
tidligere har prøvet i Style-versionen.
Nye
målemetoder
Det mest åbenlyse er, at
benzin økonomien er blevet dårligere. Men pas på,
for det er kun på papiret. Der er jo i mellemtiden
også indført nye og meget mere realistiske
målemetoder, og iht. de nye såkaldte WLTP tal kører
man 14,1 km/l med den nye motor - og glem så lige
det gamle NEDC tal på 18,9 km/l, det holder ingen
steder.
Bortset fra forbrugstallene
og motorstørrelsen hævder specifikationerne, at
topeffekten fortsat er 150 hk ved 5000-6000
omdr./min. Og det maksimale drejningsmoment på 250
Nm har man stadig mellem 1500 og 3500 omdr./min. Og
man kan med selvsamme 7-trins DSG gear som i Style
udgaven nå 100 km/t på 8 sekunder i stedet for at
bruge 8,6. Det er jo ikke så ringe, men også ganske
passende for en bil, der ikke bare skal udstråle
sportslighed, men også føre den ud i praksis.
Værdi for
pengene
Den allerbilligste udgave er
prissat til 264.000 kroner, hvilket ikke er meget
forskelligt fra søsterbilen, VW T-Roc. Med 35 flere
heste, DSG og FR-dragten stiger prisen til 369.000
kroner, men det er også en klækkelig merværdi, man
får for pengene.
En Ateca FR er udstyret med
elektronisk differentiale spær, den har adaptiv
fartpilot, aktiv vognbaneassistent, bakkamera,
parkeringsassistent, p-sensorer både for og bag,
sports sæder, 2-zone klimaanlæg, 8" berøringsskærm
med navigation, el-sidespejle med varme og så har
den Fuld LED forlys, der populært sagt forvandler
nat til dag.
Udfordrende
dækmontering
Testbilen var desuden
udrustet med 19" alufælge i stedet for de 18", som
er standard, men høje forårstemperaturer havde
overhalet bilens dækbestykning indenom, og vinterdæk
i tæt ved 20 graders varme giver ikke et retfærdigt
billede af bilens køreegenskaber. Af samme årsag har
vi ikke produceret en onboard video.
Da motorens funktion
imidlertid er meget tæt op ad den, som den
erstatter, kan man få et udmærket køreindtryk fra
videoen fra dengang. Der er link dertil i tidligere
testrapporter, der også kommer lidt mere ind på de
funktionelle egenskaber.
To eller
fire cylindre
TSI motoren har fortsat
cylinder-deaktivering, så den kun benytter to af de
fire cylindre, når der ikke er brug for flere. Målet
er, at spare benzin og til- og frakoblingen af de to
cylindre sker som hidtil helt umærkeligt.
En lille anke har vi ift. DSG
gearet. Det er som altid hurtigt i opgearingen og
noget mere djærvt i nedgearingen, men der opleves
også en hvis uforudsigelighed, som desuden går igen,
når man skifter manuelt vha. palerne bag rattet. En
række af konkurrenterne har valgt, at gå bort fra
dobbeltkoblingsgear og har haft held dermed.
I øvrigt kan man vælge mellem
fire køreindstillinger, Sport, Normal, Eco og en
individuel konfigurering, men det handler alene om
forhold som speeder respons, motorkonfiguration,
samarbejdet med transmissionen og ikke om ændringer
i affjedringen.
|