- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Ateca 1,4 TSI Style ACT DSG


Kompakt SUV ved topfart


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye SEAT Ateca er interessant. Den blev valgt ind blandt de nominerede til titlen Årets Bil i Danmark 2017, den attraktivt prissat og nok så vigtigt: Den er med sin 4,36 meters længde mere håndterbar end de større søstermodeller fra Volkswagen (Tiguan) og Skoda (Kodiaq). Men hvordan klarer den sig på en længere tur?

 

Efter testen af den 4-hjulstrukne version med 190 kraftfulde dieselheste (der da også kostede på den anden side af den halve million kroner) var opgaven at se: Dur Ateca’en også på langtur, dur den med mere beskedne 150 benzinheste, dur den med forhjulstræk alene, dur den, når man betaler 150.000 kroner mindre for den?

 

Ud på den tyske autobahn

Turen gik rundt i Danmark, og det ultimative mål blev også nået: at køre Ateca på en nordtysk autobahn. Ved fuld fart (198 km/t) og ingen grund til skuffelse. Det dokumenteres ikke mindst gennem videoen her på siden. Iblandt blæste det ret meget og selvom Ateca’en er den af de tre søstre med kortest akselafstand, var sidevindsfølsomheden beskeden. Omvendt kan man jo ræsonnere, at måske har den mindre sideflade, som vinden har at tage fat i, større betydning end afstanden mellem hjulene…

 

Men der er også andre elementer, der kunne have forringet køreoplevelsen. Ateca med den kompakte 1,4 liters benzinmotor og forhjulstræk vejer over 200 kg mindre end den kraftfulde dieseldrevne 4-hjulstrækker (som vi i øvrigt ikke har prøvet ved topfart). Derved kunne man frygte, at Ateca’en ville være mere urolig. En forskel kunne mærkes, men forbavsende ringe.

 

Stor vægtforskel

Egentlig utroligt, fordi firehjulstrækket bærer en del af mervægten, men størstedelen ligger på forakslen – så minus 213 kg (for nu at være nøjagtig iht. de oplyste tal) betyder næsten minus 200 kg på forakslen, det skulle øge stabiliteten. Det har til gengæld den herlige fordel, at bilen er mere viril gennem snævre kurver – men naturligvis savnes det kraftige skub fra bagakslen, når man skal ud af kurverne.

 

1,4 liters TSI motoren er nu ikke så ringe endda. Den trækker godt, er omdrejningsvillig og fleksibel. 0-100 km/t klares på 8,6 sekunder (i stedet for 7,5), så man sakker nu ikke væsentligt bagud i drag-racet fra lyskurv til lyskurv. Og undervejs kan man så glæde sig over, at støjen er mindre med benzinmotor i maskinrummet.

 

Anden bagaksel

Hvad køreoplevelsen angår, er der en anden væsentlig forskel på de to versioner: 4WD har multilink bagaksel, hvorved baghjulenes bevægelser er tilnærmelsesvis parallelle. 2WD har en halvstiv bagaksel, som i teorien betyder, at baghjulene blander sig en smule i styringen, når man kører på ujævn vej. Men også det er minimalt.

 

Ved høj fart er bilen også stabil i kurverne, men indrømmet, opstår der en kritisk situation kan det godt være, at man styrer en anelse bedre gennem problemerne med 4X4 end med træk alene på forhjulene. I øvrigt er muligheden for, at bygge bilen med ikke bare to forskellige drivliner men også to forskellige baghjulsophæng et godt eksempel på MQB platformens mange muligheder.

 

Langt på literen

Brændstoføkonomien er en anden faktor, der skiller de to biler ad. Men hold lige fast: TSI-versionen kører 18,5 km/l – dieseludgaven 18,9. OK, sidstnævnte er prisbilligere dieselolie, men forskellen er så minimal, at den ikke modsvarer merudgiften i ejerafgift. Hvis man i øvrigt vælger TSI-udgaven med manuelt gearskifte bliver tallene helt identiske. Men indrømmet: 7-trins dobbeltkoblingsgearet er en stor del af kørefornøjelsen.



En del af forklaringen, og det har især indflydelse på længere ture med konstant fart, er ACT teknologien. ACT betyder Active Cylinder Technology og går i korthed ud på, at to af de fire cylindre kun anvendes, når der er brug for dem. Man skal være meget fintfølende, hvis man skal mærke når cylinderne kobles til og fra, for motoren har på ingen måde den pludrende lyd, som følger med en 2-cylindret motor ved lave omdrejningstal. Men stemplerne står jo heller ikke stille – de leverer blot intet arbejde og forbruger derfor heller ikke benzin, når der ikke er brug for kræfterne.

 

Andre forskelle

Hvad vi ikke forsøgte os med var anhænger trækkraften. Her kapitulerer den tohjulstrukne udgave. Med DSG gear må den trække 1600 kg, med manuel transmission er tallet 1800. 4X4’eren må trække 2100 kg.

 

Til gengæld har man 25 liter større bagagekapacitet i bilen uden bageste differentiale. Ikke meget, men i Ateca TSI har man 510 liter bagagerumsplads til sin rådighed. Egentlig ret godt, for pladsforholdene i kabinen er fremragende.



Kørekomfortabel

Kørekomforten er fin i Ateca, hvilket dels kan tilskrives et lavt støjniveau, men også at mellemudstyret ”Style” inkluderer 17” fælge i stedet for 18”. Mindre lavprofil giver bedre affjedring. Og sandt at sige havde vi ikke brug for den marginalt bedre styring, som følger med lavprofildæk – heller ikke ved autobahn fart.

 

Style udstyret inkluderer bl.a. 7 airbags, fartpilot, 2-zone klimaanlæg, 8” berøringsskærm, el-ruder for og bag, p-sensorer bag (hensigtsmæssigt, fordi udsynet bagud kunne være bedre), tågeforlygter med statisk kurvelys og læderrat. Det står glimrende i forhold til prisen. Og så må man ikke glemme, at den billigste Ateca koster små 100.000 kroner mindre.

 

Tyskernes valg - lommeanalyse

I øvrigt ser det ud som om at tyskerne også har indset Ateca’ens kvaliteter. En ”lomme-analyse” på de schleswig-holstenske landeveje sendte et signal om, at der er flere tyskere, der har valgt SEAT Ateca end søstermodellen, VW Tiguan. Om den officielle statistik bekræfter dette, ved vi dog ikke – det kan jo også bare hænge sammen med, at Tiguan’erne stod hjemme i garagerne mens Ateca’erne blev brug til at køre i…


Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Helstøbt SUV til rimelig pris >>>


Vi prøvede bl.a. den nye SEAT Ateca ved topfart på en tysk autobahn. Se videoen og oplev dens potentiale. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

SEAT Ateca 1,4 TSI Style ACT DSG

Listepris:

Kr. 351.900

Motor og transmission:

4 cyl. turbo 1,4 l. 150 hk. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 7-trins DSG automatgear. 4WD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,5 sek./ 212 km/t/ 18,9 km/l /135 g/km

Længde:

4,36 m

Frihøjde:

18,7 mm

Bagagerum:

510-1614 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. City Emergency Brake. 17” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regn- og lyssensorer. P-sensorer bag. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt