Den nye SEAT Ateca er interessant. Den blev valgt
ind blandt de nominerede til titlen Årets Bil i
Danmark 2017, den attraktivt prissat og nok så
vigtigt: Den er med sin 4,36 meters længde mere
håndterbar end de større søstermodeller fra
Volkswagen (Tiguan) og Skoda (Kodiaq). Men hvordan
klarer den sig på en længere tur?
Efter testen af den 4-hjulstrukne version med 190
kraftfulde dieselheste (der da også kostede på den
anden side af den halve million kroner) var opgaven
at se: Dur Ateca’en også på langtur, dur den med
mere beskedne 150 benzinheste, dur den med
forhjulstræk alene, dur den, når man betaler 150.000
kroner mindre for den?
Ud på den tyske autobahn
Turen gik rundt i Danmark, og det ultimative mål
blev også nået: at køre Ateca på en nordtysk
autobahn. Ved fuld fart (198 km/t) og ingen grund
til skuffelse. Det dokumenteres ikke mindst gennem
videoen her på siden. Iblandt blæste det ret meget
og selvom Ateca’en er den af de tre søstre med
kortest akselafstand, var sidevindsfølsomheden
beskeden. Omvendt kan man jo ræsonnere, at måske har
den mindre sideflade, som vinden har at tage fat i,
større betydning end afstanden mellem hjulene…
Men der er også andre elementer, der kunne have
forringet køreoplevelsen. Ateca med den kompakte 1,4
liters benzinmotor og forhjulstræk vejer over 200 kg
mindre end den kraftfulde dieseldrevne
4-hjulstrækker (som vi i øvrigt ikke har prøvet ved
topfart). Derved kunne man frygte, at Ateca’en ville
være mere urolig. En forskel kunne mærkes, men
forbavsende ringe.
Stor vægtforskel
Egentlig utroligt, fordi firehjulstrækket bærer en
del af mervægten, men størstedelen ligger på
forakslen – så minus 213 kg (for nu at være nøjagtig
iht. de oplyste tal) betyder næsten minus 200 kg på
forakslen, det skulle øge stabiliteten. Det har til
gengæld den herlige fordel, at bilen er mere viril
gennem snævre kurver – men naturligvis savnes det
kraftige skub fra bagakslen, når man skal ud af
kurverne.
1,4 liters TSI motoren er nu ikke så ringe endda.
Den trækker godt, er omdrejningsvillig og fleksibel.
0-100 km/t klares på 8,6 sekunder (i stedet for
7,5), så man sakker nu ikke væsentligt bagud i
drag-racet fra lyskurv til lyskurv. Og undervejs kan
man så glæde sig over, at støjen er mindre med
benzinmotor i maskinrummet.
Anden bagaksel
Hvad køreoplevelsen angår, er der en anden væsentlig
forskel på de to versioner: 4WD har multilink
bagaksel, hvorved baghjulenes bevægelser er
tilnærmelsesvis parallelle. 2WD har en halvstiv
bagaksel, som i teorien betyder, at baghjulene
blander sig en smule i styringen, når man kører på
ujævn vej. Men også det er minimalt.
Ved høj fart er bilen også stabil i kurverne, men
indrømmet, opstår der en kritisk situation kan det
godt være, at man styrer en anelse bedre gennem
problemerne med 4X4 end med træk alene på
forhjulene. I øvrigt er muligheden for, at bygge
bilen med ikke bare to forskellige drivliner men
også to forskellige baghjulsophæng et godt eksempel
på MQB platformens mange muligheder.
Langt på literen
Brændstoføkonomien er en anden faktor, der skiller
de to biler ad. Men hold lige fast: TSI-versionen
kører 18,5 km/l – dieseludgaven 18,9. OK,
sidstnævnte er prisbilligere dieselolie, men
forskellen er så minimal, at den ikke modsvarer
merudgiften i ejerafgift. Hvis man i øvrigt vælger
TSI-udgaven med manuelt gearskifte bliver tallene
helt identiske. Men indrømmet: 7-trins
dobbeltkoblingsgearet er en stor del af
kørefornøjelsen.
En del af forklaringen, og det har især indflydelse
på længere ture med konstant fart, er ACT
teknologien. ACT betyder Active Cylinder Technology
og går i korthed ud på, at to af de fire cylindre
kun anvendes, når der er brug for dem. Man skal være
meget fintfølende, hvis man skal mærke når
cylinderne kobles til og fra, for motoren har på
ingen måde den pludrende lyd, som følger med en
2-cylindret motor ved lave omdrejningstal. Men
stemplerne står jo heller ikke stille – de leverer
blot intet arbejde og forbruger derfor heller ikke
benzin, når der ikke er brug for kræfterne.
Andre forskelle
Hvad vi ikke forsøgte os med var anhænger
trækkraften. Her kapitulerer den tohjulstrukne
udgave. Med DSG gear må den trække 1600 kg, med
manuel transmission er tallet 1800. 4X4’eren må
trække 2100 kg.
Til gengæld har man 25 liter større bagagekapacitet
i bilen uden bageste differentiale. Ikke meget, men
i Ateca TSI har man 510 liter bagagerumsplads til
sin rådighed. Egentlig ret godt, for pladsforholdene
i kabinen er fremragende.
Kørekomfortabel
Kørekomforten er fin i Ateca, hvilket dels kan
tilskrives et lavt støjniveau, men også at
mellemudstyret ”Style” inkluderer 17” fælge i stedet
for 18”. Mindre lavprofil giver bedre affjedring. Og
sandt at sige havde vi ikke brug for den marginalt
bedre styring, som følger med lavprofildæk – heller
ikke ved autobahn fart.
Style udstyret inkluderer bl.a. 7 airbags,
fartpilot, 2-zone klimaanlæg, 8” berøringsskærm,
el-ruder for og bag, p-sensorer bag
(hensigtsmæssigt, fordi udsynet bagud kunne være
bedre), tågeforlygter med statisk kurvelys og
læderrat. Det står glimrende i forhold til prisen.
Og så må man ikke glemme, at den billigste Ateca
koster små 100.000 kroner mindre.
Tyskernes valg - lommeanalyse
I øvrigt ser det ud som om at tyskerne også har
indset Ateca’ens kvaliteter. En ”lomme-analyse” på
de schleswig-holstenske landeveje sendte et signal
om, at der er flere tyskere, der har valgt SEAT
Ateca end søstermodellen, VW Tiguan. Om den
officielle statistik bekræfter dette, ved vi dog
ikke – det kan jo også bare hænge sammen med, at
Tiguan’erne stod hjemme i garagerne mens Ateca’erne
blev brug til at køre i…
|