Da Årets Bil i Danmark 2017 skulle kåres, var SEAT
Ateca blandt de fem nominerede. Den var i hård
konkurrence og fik ikke titlen, men den var tæt på.
Omvendt var der nogle, der undrede sig over, at det
ikke var søstermodellen, VW Tiguan, der opnåede
nomineringen. Forklaringen er ligetil: På Ateca’en
sidder størrelse og pris lige i øjet.
Måske ikke prisen for den hér prøvekørte absolutte
topmodel. Den koster en halv million kroner, men
Ateca kan også fås for det halve. Idéen med, her på
Motorsiden, at lægge ud med en test af topmodellen
er ligesom at brede en vifte ud og præsentere, hvad
man kan få, når det er Ateca, der lægger model til.
Ægte og luksuøs SUV
Helt overordnet handler det om en 190 hestes
dieselmotor i kombination med firehjulstræk og det
berømmede DSG dobbeltkoblings automatgear. De tre
elementer vejer tungt i prisskålen. Kan man klare
sig uden firehjulstræk, selv stå for gearskiftet og
”nøjes” med 150 benzinheste, falder prisen 130.000
kroner og så er der ikke rokket ved det Xcellente
topudstyr.
Helt basalt er SEAT den korteste af de tre nye
SUV-modeller fra VW koncernen, hvis man ikke
inkluderer Audi Q2. Den er skabt på den selvsamme,
såkaldte MQB platform, benytter det meste af vejen
den samme teknik og i Danmark er importøren
minsandten også den samme.
Kompakt bil med masser af plads
Derfor er det svært at fremhæve de præcise forskelle
på de tre biler, men prisen er til at tage og føle
på, det samme er længden. For selvom Ateca er den
korteste, måler den endda 4,36 meter (som af
uransagelige grunde er stort set det samme som den
populære Nissan Qashqai, der har været målestokken
for den kategori af biler over en årrække).
Bagagerumskapaciteten er ikke mindre end 485 liter –
med forhjulstræk endda 510 liter (fordi det bageste
differentiale da er udeladt), der er plads i rå
mængder ved bagsæderne og materialevalget har fået
et gevaldigt løft.
Ung appeal
Visuelt appellerer Ateca formentlig især til de
yngre købere. Faktisk har SEAT de i gennemsnit
yngste kunder blandt europæiske bilkøbere og den har
da også både et friskt og på én gang funktionelt og
elegant udvendigt design. Som man i kabinen har
fulgt op med et interiør efter præcis samme
filosofi, hvorved bilen bliver temmelig helstøbt.
Dertil kommer glimrende køreegenskaber. Vi har
tidligere konstateret, at Ateca var væver og agil,
med en fast og typisk tysk defineret affjedring, som
mange danskere også kan lide. Bilen er sjov omkring
hjørnerne, men det er i den lette version med
benzinmotor og forhjulstræk. Den her prøvekørte
version er over 200 kg tungere og det mærkes. På
motorvej og ved hurtig landevejskørsel ligger den
solidt og stabilt på vejen. Gennem kurverne mærker
man den større vægt – men når firehjulstrækket ved
hurtig acceleration får lagt en del af kræfterne om
på baghjulene, kompenseres der for den større vægt.
Offroad og med anhænger
Topmodellen taber en smule i de snævre kurver, men
ud af kurverne og ved hurtig landevejskørsel er den
vinderen. Det er den i sagens natur også ved
terrænkørsel, hvor den glimrer ved en ægte
SUV-frihøjde på 18,7 cm. Og sætter man en anhænger
bagpå – ikke mindre end 2100 kg er tilladt – er man
rigtig godt kørende.
Generelt er bilen lydløs, smidig, motoren er
trækvillig og fartegenskaberne er eminente: 100 km/t
nås på 7,5 sekunder og det påstås, at Atecaen kan
køre 212 km/t – det har vi ikke prøvet, men da den
er udstyret med multilink baghjulsophæng,
forestiller vi os, at den også klarer de store
hastigheder helt uproblematisk. Brændstoføkonomien
er vel, som man kan forvente i en bil med så kraftig
motor, firehjulstræk og automatgear: 18,9 km/l er OK
– men man skal være moderat med speederfoden for at
komme i nærheden af det forbrug, det er der intet
usædvanligt i. DSG gearet har 7 trin og fungerer
fint sammen med de mange kræfter.
Firehjulstrækket er af typen med flerepladekobling
og hydraulisk styring, som sikrer, at kræfterne
fordeles til de hjul, hvor der er behov for dem.
Desuden gør det særlige Driving Experience System
det muligt at vælge mellem flere forskellige
kørekonfigurationer, der dog ikke påvirker bilens
affjedring.
Masser af udstyr
Basismodellen til de 255.000 kroner og 115
benzinhestekræfter har et udstyr, som bl.a.
inkluderer 7 airbags, aircondition, el-sideruder for
og bag, sædevarme, opvarmede sprinklerdyser,
forlygtevaskere, el-sidespejle med varme,
multijusterbart læderrat, Bluetooth, 5” skærm,
fjernbetjent centrallås, City Emergency Braking og
elektrisk håndbremse.
Med Xcellence får man 18” letmetalfælge, nøglefri
betjening, el-sidepsejle med varme, Fuld LED lys
(fremragende lys), Alcantara sportssæder,
p-assistent med p-asensorer både for og bag,
bakkamera og navigation. Udstyret inkluderer også
fartpilot, tågeforlygter med statisk kurvelys,
2-zone klimaanlæg og meget andet.
|