Da Renault i sommer præsenterede den opdaterede
Twingo, var tiden til at komme dybere under lakken
lidt begrænset. Det har vi nu rådet bod på. Men læs
gerne om Twingo fra i sommer. Det er ikke alt, der
gentages her. En ting står dog klippefast: der er i
den grad tale om en bybil, med streg under by.
Det har direkte med bilens basis konstruktion at
gøre. Motoren bagude letter trykket på fronten.
Derved er styringen let, og det underbygger det
store styreudslag, som også er gjort muligt, fordi
motoren ikke er i vejen. Og derved er det let at
udnytte den suveræne vendediameter.
Væver omkring hjørnerne
Oversat til almindelig dansk betyder det, at Twingo
er en usædvanlig væver bybil, let at komme om
hjørnerne med, let at parkere og nem at gå til i det
hele taget, bl.a. fordi den også er smal. 1,65 meter
er rundt regnet 15 cm smallere end de fleste lidt
større personbiler. Den har også en frihøjde på ikke
mindre end 17 cm. Det har muliggjort en, bilens
størrelse taget i betragtning, glimrende tilgivende
affjedring.

En Twingo er også høj, så man stiger ind i den som
var den en SUV. Desuden sidder man ret langt fremme
og har let ved at overskue bilen, hvad mange
bilister givet vis vil sætte pris på, i særdeleshed,
hvis det der med bykørsel ikke står øverst på
ønskelisten, men mere er en nødvendighed. Højden
sikrer også, at pladsforholdene er ok.
Bagagepladsen rækker
Bagagerumskapaciteten på 210 liter er ikke
overvældende, men lægges bagsæderne ned, har man
alligevel tæt ved 1 kubikmeter til sin rådighed,
trods den beskedne længde på 3,62 meter. At det ikke
er gået helt galt, når man nu har lagt motoren
bagtil og Twingoen oven i købet har baghjulstræk,
skyldes formentlig brugen af en såkaldt De-Dion
bagaksel, som også understøtter de særlige
by-egenskaber.



Baghjulstrækket i sig selv er også en del af den
vævre køreoplevelse rundt om snævre hjørner, og vi
gætter på, at vejgrebet i is og sne også er
forbilledligt, men det har vi sandt at sige ikke
prøvet.
Til gengæld er hurtig motorvejskørsel ikke Twingos
kerne-kompetence. Man kan naturligvis godt køre på
motorvej, og med lidt vægt i bilen, der med sine 914
kg egenvægt på ingen måde er en sværvægter, går det
også bedre, men en god efterårsstorm kræver ekstra
opmærksomhed fra førerens side. Træerne vokser trods
alt ikke ind i himlen.
Stilfærdig og økonomisk
Den lille 3-cylindrede 75 hestes benzinmotor uden
turbo forvandler da heller ikke Twingo til en
racerbil. Den støjer ikke meget, og det klæder
bilen. 0-100 km/t på 14,5 sekunder er fint i byen,
hvor man som hovedregel ikke må køre hurtigere end
50 km/t. Og så er den let at få til at overholde
WLTP-forbrugstallet på 18,9 km/l.
Den billigste Twingo (LIFE) er prissat til 100.000
kroner. Med Zen udstyr skal man af med 112.000. Da
får man bl.a. aircondition, navigation, deleligt
bagsæde og højdejusterbart rat med i købet.
Forinden, som en del af LIFE udstyret, har man
allerede fjernbetjent centrallås, elruder fortil og
fart begrænser, som er god ved bykørsel til at
eliminere risikoen for en fartbøde.
Praktisk bredde
Sidespejlene skal dog justeres manuelt, men det kan
gøres indvendigt fra og er intet større problem,
fordi bilen ikke er så bred. Det letter iøvrigt også
indstilling af p-skiven, hvis man ikke har bekostet
en, der gør det automatisk.
Desuden findes der en lang liste af
ekstraudstyr, som udmærker sig ved at være til at
betale for penge. El-sidespejle koster fx beskedne
4500 kroner, og for 7000 kroner ialt får man bl.a.
læderrat, Isofix beslag også foran, sædevarme,
p-sensorer bag, som gør det lettere at udnytte de
sidste cm, når man skal parkere på en lille p-plads.
Og tågeforlygter følger også med.

Selvom man er lille kan man godt have sin egen
lys-signatur.

Handskerummet er stort og kan lukkes.
 |