I ordets bogstavelige starter
den nye opdaterede Renault Twingo helt på toppen. På
toppen af København, vel at mærke, for den første
mulighed for, kort at prøvekøre den nye
Renault-mini, fandt sted, netop fra toppen af
Københavns ældste parkeringshus på Dronningens
Tværgade med den nye restaurerede Marmorkirkes
imponerende kuppel som den pittoreske baggrund.
Den nye farverige minibil har
aldrig fået det tag i danskerne, som Renault havde
forventet, men ved at fokusere på det, den uden
sammenligning er bedst til, nemlig at sikre effektiv
by-transport, får den en ny chance, som har større
mulighed for at lykkes. Den har nemlig nogle helt
grundliggende egenskaber, som gør den helt ideel til
netop at færdes i bytrafikken, og så ser den ganske
enkelt bedre ud.
Overhaling
på flere fronter
Det er fem år siden, vi
første gang kørte den lille nye Twingo, som var og
fortsat er udviklet i et samarbejde med
Mercedes-brandet, Smart. Visuelt trængte den da også
til en opstrammer – hvilket den har fået – og i
teknisk forstand har den også fået en overhaling.
Fronten er mere moderne, mere
frisk og med mere pondus, ligesom de øvrige modeller
i Renault programmet. Der er kommet flere farver til
og det genspejles bl.a. i kabinen, som er frækkere,
smartere og mere indbydende. Forlygterne har fået
tilført den nye C-formede lys-signatur, som også
kendetegner de større modeller, og så har den fået
en opdateret motor.
Flere
hestekræfter
Hvad sidstnævnte angår, er
den stadig helt usynlig, med mindre man graver sig
ned under bagagerumsbunden. For en Twingo er fortsat
baghjulstrukken. Maskineriet er i princippet den
samme 3-cylindrede 1-liters motor, men den leverer
nu 75 hestekræfter, hvilket i sagens natur forbedre
dens fartpræstationer en anelse.
Vigtigst er dog en forbedret
benzinøkonomi – Twingo’en kan iht. de nye WLTP
normer køre 19,2 km/l, hvilket er et tal, der må
formodes at kunne holde i praksis. Men det gav den
første korte køretur i den nye bil ikke mulighed for
at kontrollere.
Exceptionel
i bytrafikken
Bilen er vokset 2 cm, men det
er alene pga. de udvendige ændringer. Hvad der er
helt centralt, og som i bund og grund er årsagen
til, at bilen har hækmotor med tilhørende
baghjulstræk, er muligheden for at opnå en ekstrem
lille vendediameter på blot 8,6 meter. Det er
virkelig effektivt, hvis man fx har brug for at
foretage en u-vending uden at forstyrre bytrafikken
nævneværdigt.
Hvad Twingo’ens affjedring
angår, fornemmes den mere komfortabel end i den
tidligere model. Affjedringen må nødvendigvis også
være ændret, fordi bilen er sænket 1 cm i forhold
til forgængeren, hvilket giver bedre kurveegenskaber
og formentlig reducerer sidevindsfølsomheden.
Desuden bliver benzinøkonomien en smule bedre og de
ujævne københavnske gader har også glæde af en
tilgivende affjedring.
Rigt udvalg
af udstyr
Der kan vælges mellem én
motor på det danske marked. På udstyrsfronten er
mulighederne lidt større, idet man tilbyder to
niveauer – LIFE og ZEN – til hhv. 100.000 og 112.000
kroner. LIFE udstyret er udmærket, og inkluderer
fjernbetjent centrallås, Isofix beslag på
bagsæderne, hvor der er forbavsende god plads,
nødbremse, hillstart assistent, el-ruder i
førersiden, lukket handskerum, nedfældeligt
passagersæde og førnævnte LED kørelys.
ZEN udstyret omfatter bl.a.
højdejusterbart rat, aircondition, deleligt
bagsæderyglæn og mulighed for at tilslutte
Bluetooth, USB og AUX. Der er oven i købet monteret
en holder til smarttelefonen i midterkonsollen, som
gør det let at følge fx dens navigationsanvisninger.
Tilkøb
Der er rige muligheder for
forskelligt tilkøb, sådan nævnt lidt i flæng til
ZEN-udstyret: ”Smartpakken” til blot 7000 kroner,
som omfatter læderrat, Isofix beslag på forreste
passagersæde, sædevarme, p-sensorer bag,
el-sidespejle, højdejusterbart førersæde,
tågeforlygter og interiørpaneler i valgfrit sort,
rød eller gul. ”Sikkerhedspakken”, der inkluderer
fartpilot og advarsel ved vognbaneskift koster 3500
kroner og et elektrisk stoftag koster 11.900 kroner.
Sidst men ikke mindst inkluderer ”Easy Link” pakken
udbyggede muligheder for kommunikation med
smarttelefoner og en 7” skærm, som siden kan
benyttes også til bakkameraet, der dog koster 2000
kroner oveni.
Kanvastaget foldes
omhyggeligt sammen, når man gerne vil have luft i
kabinen. Det sker helt elektrisk.
Vil man udbygge LIFE
udstyret, kan man fx vælge metallak til 4500 kroner
og ”R & Go” Multimediesystemet med Bluetooth radio,
telefonholder, smartphone app med navigation,
håndfri telefoni, multimedia og kørecomputer. Den
pakke koster 5000 kroner.
Link til
importøren
Renaults danske
informationschef, Søren Ignaz, er idé-generatoren
bag den usædvanlige præsentation af den nye Twingo
på Jeudan parkeringshusets tag. Sidste år blev der
solgt 25.000 biler i A-segmentet og i årets første
fem måneder steg salget af småbiler med 20 procent.
Den kage vil Renault gerne have andel i med den nye
Twingo.
|