- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot Rifter

BlueHDi 100 Allure


Fra familie container til aktiv livsstilsbil


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot Rifter er en bil, der skiller vandene. Nogle hænger i fortiden og kalder den en familie container. Andre har indset, at moderne, aktiv livsstil ofte kræver plads. Og er der ved samme lejlighed mulighed for, at venner og familie kan dyrke livet sammen, er det vel ikke det værste i denne verden.

 

Sådan en bil er Peugeot Rifter, for den er nemlig kolossal rummelig. På bare 4,40 meter har man foruden forsædepladsen skabt 3 kubikmeter bagageplads. Er man 5 personer undervejs, disponerer man over 775 liter. Det er groft set det dobbelte af, hvad en ”normal” bil kan tilbyde. Men er en Rifter ikke normal? Svaret er ja og nej.

 

Ikke helt almindelig

Det er bestemt ikke normalt med så megen plads i en personbil. Søsterbilen, Citroën Berlingo, er på samme niveau, og der findes nogle få andre konkurrenter på markedet, men det er bestemt ikke almindeligt. Desuden er pladsen veludnyttet med masser af fralægningsrum og en reel form på bagagerummet, som gør det let at læsse. Og selvom skydedøre i hver side og en kolossal bagklap ikke er helt unormalt, er det dog heller ikke almindeligt.


Der er fralægningsplads over forruden.


Ind- og udstigning er ubesværet, der er god plads over skulderen, der er formidabel megen plads i højden, hvilket da også er en væsentlig årsag til den generelt store rummelighed, men måske er højden også Rifterens største svaghed. Den måler 1,88 meter i højden. Det er det meste af 20 cm mere end en typisk SUV og er kørselsmæssigt intet problem i stille vejr, men i stiv sidevind mærker man uundgåeligt, at det rykker i bilen, i hvert fald, når den ikke kører med stort læs.

 

Stiv sidevind

På den anden side har vi tidligere kørt over Storebæltsbroen i meget kraftigt blæsevejr i selvsamme bil, som vi denne gang har prøvekørt på ny (se videoen her på siden) og da gik ingen biler fri, heller ikke de laveste flade personbiler. Man kan sagtens leve med det, når blot man ved, at man måske skal tage det lidt stille og roligt. Og det er da heller intet problem, for en Rifter er ingen hurtigløber.

 

Med 100 lavt forurenende dieselheste (ved hjælp af SCR katalysator og AdBlue teknologi) og 5 manuelle gear bruger man 12,5 sekunder på at nå de magiske 100 km/t, hvilket ret beset er udmærket pga. den store højde med tilhørende stor luftmodstand. Sidstnævnte giver sig også til kende gennem nogen, men dog moderat vindstøj, og så mærker man det på brændstoføkonomien.

 

WLTP tallet er imidlertid lavere end det forbrugstal vi opnåede i praksis. Vi kørte 17-18 km/l – alt imens NEDC2 tallet er 24,4 km/l. Det bliver spændende hen af vejen at få et mere reelt billede af de nye målemetoders svagheder og styrker.

 

Fornufts-pris

En Peugeot Rifter kan købes for blot 200.000 kroner. Den prøvekørte Allure version koster beskedne 30.000 kroner mere og inkluderer her i introduktionsfasen den såkaldte ”intropakke”, som bl.a. indeholder 2-zone klimaanlæg, læderrat og regn- og lyssensorer.

 

Helt grundliggende inkluderer Allure udstyret bl.a. skydedøre i begge sider, armlæn ved forsæderne, fartpilot, el-sideruder for og bag, sædevarme, 8” berøringsskærm samt det futuristiske og geniale i-Cockpit samt et kompakt D-formet multijusterbare rat.



Ekstraudstyr med fornuft

Testbilen var desuden udrustet med en udmærket indbygget navigation til 10.000 kroner og oplukkelig bagrude i bagklappen. Sidstnævnte udløser en merpris på beskedne 4000 kroner – penge, der er godt givet ud, fordi den sikrer let adgang til bagagerummet, og er uundværlig de steder, hvor man parkerer så tæt, at bagklappen slet ikke kan åbnes.

 

Sidst, men ikke mindst, skal det nævnes, at den prøvekørte version må trække en anhænger på 1350 kg. Ikke dårligt, hvis man vil køre med en mindre campingvogn eller har brug for endnu mere plads end bilen tilbyder. Man må godt nok også køre med læs på taget, men det er nok en dårlig idé pga. bilens højde.



Bagruden kompenserer for den store bagklap, der kan være vanskelig at åbne, hvis der er beskeden plads bag bilen. Bagagerumsdækkenet indenfor er "led-delt", så man kan åbne præcis så meget, som man har brug for.


Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Peugeot Rifter First World Test

 

2018 Peugeot Rifter - dansk lancering >>>


Det blæste 25 m/s da vi kørte over Storebælt i den nye Peugeot Rifter. Kør med og se, hvordan den klarer det. Fuld HD.





Model:

Peugeot Rifter BlueHDi 100 Allure

Listepris:

Kr. 229.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbo-dieselmotor med SCR-katalysator (AdBlue). 100 hk. 250 Nm/ 1750 omdr./min.  5M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC2):

12,5 sek./ 175 km/t/ 24,4 km/l / 108 g/km

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

775-3000 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Tågeforlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sammenklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 8” touchscreen. Bluetooth, USB/AUX. Android Auto, Apple CarPlay, P-sensorer bag. Armlæn på forsæderne.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt