Peugeot Rifter er en bil, der
skiller vandene. Nogle hænger i fortiden og kalder
den en familie container. Andre har indset, at
moderne, aktiv livsstil ofte kræver plads. Og er der
ved samme lejlighed mulighed for, at venner og
familie kan dyrke livet sammen, er det vel ikke det
værste i denne verden.
Sådan en bil er Peugeot
Rifter, for den er nemlig kolossal rummelig. På bare
4,40 meter har man foruden forsædepladsen skabt 3
kubikmeter bagageplads. Er man 5 personer undervejs,
disponerer man over 775 liter. Det er groft set det
dobbelte af, hvad en ”normal” bil kan tilbyde. Men
er en Rifter ikke normal? Svaret er ja og nej.
Ikke helt
almindelig
Det er bestemt ikke normalt
med så megen plads i en personbil. Søsterbilen,
Citroën Berlingo, er på samme niveau, og der findes
nogle få andre konkurrenter på markedet, men det er
bestemt ikke almindeligt. Desuden er pladsen
veludnyttet med masser af fralægningsrum og en reel
form på bagagerummet, som gør det let at læsse. Og
selvom skydedøre i hver side og en kolossal bagklap
ikke er helt unormalt, er det dog heller ikke
almindeligt.
Der er fralægningsplads over forruden.
Ind- og udstigning er
ubesværet, der er god plads over skulderen, der er
formidabel megen plads i højden, hvilket da også er
en væsentlig årsag til den generelt store
rummelighed, men måske er højden også Rifterens
største svaghed. Den måler 1,88 meter i højden. Det
er det meste af 20 cm mere end en typisk SUV og er
kørselsmæssigt intet problem i stille vejr, men i
stiv sidevind mærker man uundgåeligt, at det rykker
i bilen, i hvert fald, når den ikke kører med stort
læs.
Stiv
sidevind
På den anden side har vi
tidligere kørt over Storebæltsbroen i meget kraftigt
blæsevejr i selvsamme bil, som vi denne gang har
prøvekørt på ny (se videoen her på siden) og da gik
ingen biler fri, heller ikke de laveste flade
personbiler. Man kan sagtens leve med det, når blot
man ved, at man måske skal tage det lidt stille og
roligt. Og det er da heller intet problem, for en
Rifter er ingen hurtigløber.
Med 100 lavt forurenende
dieselheste (ved hjælp af SCR katalysator og AdBlue
teknologi) og 5 manuelle gear bruger man 12,5
sekunder på at nå de magiske
100
km/t, hvilket ret beset er udmærket pga. den store
højde med tilhørende stor luftmodstand. Sidstnævnte
giver sig også til kende gennem nogen, men dog
moderat vindstøj, og så mærker man det på
brændstoføkonomien.
WLTP tallet er imidlertid
lavere end det forbrugstal vi opnåede i praksis. Vi
kørte 17-18 km/l – alt imens NEDC2 tallet er 24,4
km/l. Det bliver spændende hen af vejen at få et
mere reelt billede af de nye målemetoders svagheder
og styrker.
Fornufts-pris
En Peugeot Rifter kan købes
for blot 200.000 kroner. Den prøvekørte Allure
version koster beskedne 30.000 kroner mere og
inkluderer her i introduktionsfasen den såkaldte
”intropakke”, som bl.a. indeholder 2-zone
klimaanlæg, læderrat og regn- og lyssensorer.
Helt grundliggende inkluderer
Allure udstyret bl.a. skydedøre i begge sider,
armlæn ved forsæderne, fartpilot, el-sideruder for
og bag, sædevarme, 8” berøringsskærm samt det
futuristiske og geniale i-Cockpit samt et kompakt
D-formet multijusterbare rat.
Ekstraudstyr
med fornuft
Testbilen var desuden
udrustet med en udmærket indbygget navigation til
10.000 kroner og oplukkelig bagrude i bagklappen.
Sidstnævnte udløser en merpris på beskedne 4000
kroner – penge, der er godt givet ud, fordi den
sikrer let adgang til bagagerummet, og er uundværlig
de steder, hvor man parkerer så tæt, at bagklappen
slet ikke kan åbnes.
Sidst, men ikke mindst, skal
det nævnes, at den prøvekørte version må trække en
anhænger på 1350 kg. Ikke dårligt, hvis man vil køre
med en mindre campingvogn eller har brug for endnu
mere plads end bilen tilbyder. Man må godt nok også
køre med læs på taget, men det er nok en dårlig idé
pga. bilens højde.
Bagruden kompenserer for den store bagklap, der kan
være vanskelig at åbne, hvis der er beskeden plads
bag bilen. Bagagerumsdækkenet indenfor er
"led-delt", så man kan åbne præcis så meget, som man
har brug for.
|