Er man på jagt efter en
elegant langtursbil, som også er praktisk og
anvendelig i dagligdagen, bør man i sin søgen
inkludere den nye Peugeot 508, især i udgaven med
130-hestes BlueHDi turbodiesel, godt assisteret af
Peugeots effektive 8-trins automatgear, hvor man får
en rigtig god brændstoføkonomi med i købet.
Med en lavt forurenende
SRC-katalysator, der stort set eliminerer de
skadelige kvælstofilter vha. AdBlue, kan man køre
20,8 km/l, vel at mærke efter de nye realistiske
WLTP målemetoder (iflg. de hidtidige NEDC normer var
tallet 27 km/l). WLTP-tallet holder i praksis inden
for de danske hastighedsgrænser, og Peugeot har
altid været god til at producere dieselmotorer, der
også leverede god brændstoføkonomi. Så mon ikke
erfaringen vil være den samme, hvis man smutter en
tur ned over det tyske autobahnnet her i
feriesæsonen - faktisk kan de 130 hestekræfter
bringe bilen helt op på 208 km/t. Men indrømmet: Det
har vi ikke prøvet.

Komfortabel
og velkørende
Vi har indgående beskrevet
den nye Peugeot i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af såvel fastback
versionen som stationcar-udgaven, og oplevelsen
blegner ikke, når det er en til tider noget ujævn
dansk asfalt, der køres på. Tværtimod. Affjedringen
er på én gang komfortabel og spændstig.
Det skyldes bl.a., at Peugeot
ikke er gået på kompromis med 508’erens undervogn.
Der anvendes en velfungerende multilink bagaksel,
som bl.a. stabiliserer bagenden og gør styringen
meget rolig. Krængningen er ganske beskeden og de to
ting tilsammen giver rigtig fine kurve-egenskaber,
ikke mindst ved høj hastighed.
Glimrende
automatgear
Kørslen er ualmindelig
lydløs. Automatgearet fungerer glimrende, og er et
godt eksempel på en løsning, som flere og flere
bilfabrikker anvender i stedet for de
dobbeltkoblingsgear, som over en årrække har været
anset som den optimale løsning.
Dobbeltkobling-gearets svaghed er, at det er
uforudsigeligt og til tider også temmelig langsomt i
nedgearing. Det oplever man ikke med Peugeots EAT8
transmission, som skifter hurtigt og præcist op
såvel som ned i gear.

Peugeot’ens
basis-konstruktion er virkelig elegant. Rammeløse
døre understreger det sportslige snit, men
indrømmet, man stiger ikke ind i bilen, som var den
en SUV, man stiger ned og skal også lige huske på,
at der ikke er så højt til loftet - 508’eren er blot
1,40 meter høj.
Stort
bagagerum
Bagklappen er tung, men den
er også stor. For trods den coupéagtige form, får
man adgang til 487 liter bagageplads - det er pænt i
en 4,75 meter lang sporty bil. Og lægger man
bagsæderyglænene ned, øges bagagekapaciteten til
over 1,5 kubikmeter.


Den billigste Peugeot 508 er
i skrivende stund prissat til 300.000 kroner, mens
den prøvekørte Allure udstyrs-udgave med den nævnte
dieselmotor samt EAT8 gearet koster 366.000 kroner.
Og så er der tilkøbt en intro-pakke til 5000 kroner,
som er langt mere end pengene værd.
Allure
udstyret
Standard er 17” alufælge,
2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag (som er en
stor fordel, for udsynet lige omkring bilen er ikke
fremragende, hverken fortil eller bagtil). Sædevarme
hører med, det samme gør elektriske sidespejle og
navigation. Intropakken opgraderer bilen med adaptiv
fartpilot (med køfunktion), vejbaneassistent og den
såkaldte positions-assistent, som fastholder bilen i
den position i kørebanen, som den har, når systemet
aktiveres. Det er en helt unik feature.
Den prøvekørte bil var
desuden udstyret med Fuld LED lys, som koster 25.000
kroner, samt trådløs opladning af mobiltelefoner til
2000 kroner.

 |