- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Grandland X 2,0D aut. Exclusive


Den dansk/tyske model


Af Søren Clauding – januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basis er fransk, for Opel Grandland X er baseret på samme undervogn som Peugeot 3008, det har vi ofte været inde på her på Motorsiden.dk. Den er dog udviklet i et samarbejde mellem Opel og Peugeot, længe inden sammensmeltningen af de to firmaer blev en realitet.

 

Men det pudsige er, at selvom basis måske nok er udtænkt på den anden siden af den fransk/tyske grænse, så har Opel haft så stor frihed til at udvikle tema’et, at 3008 næsten ikke kan genkendes i Grandland X. Det er især understreget i den prøvekørte version med 177 hestes dieselmotor i maskinrummet. Den er så tysk, som noget næsten kan være, men konkret også med en snært af noget dansk, det vender vi tilbage til nedenfor.

 

Forskellig oplevelse

Adskillelsen af de to mærker, der nu er samlet i samme koncern, er indtil videre forbilledlig. Én ting er det visuelle. Det er måske ret beset ikke så svært at bygge forskelligt udseende biler på den samme tekniske basis. Men oplevelsen af bilerne og køreoplevelsen især er væsensforskellig. Det er noget, kollegaerne i fx VW gruppen godt kunne lære noget af.

 

Det hænger formentlig sammen med, at man hos PSA lægger stor vægt på, hvordan biler føles, når man kører. Endnu findes der ikke en Citroën-pendant til Grandland X, men hvad køreegenskaberne angår, er man helt klar på, at Citroën skal være den affjedringskomfortable mulighed, Peugeot er lidt strammere i betrækket, uden at man på nogen måde kan klantre en 3008 for dens affjedringskomfort. Men Opel skal være den spændstige af bilerne, der helt ubesværet kan flintre ned ad en tysk autobahn med over 200 km/t.

 

Yderst stabil

Vi har ikke kørt den hér prøvekørte udgave af Grandland X med så høj en fart. Men vi har tidligere kørt Grandland X med omkring 200 km/t og vil uden at blinke med øjet tillade os, at overføre køreoplevelsen hvad angår stabilitet og vejgreb til den ultimative version. I sammenligning med 1,5D udgaven er 2,0D kun 20 kg tungere, og den vægtforskel kan ikke mærkes.



Det danske islæt ramte hjulmonteringen. Ikke, at det som sådan er noget, man har haft væsentlig indflydelse på i Danmark, tror vi, men da vi første gang prøvede Grandland X i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, var bilen påmonteret 19” fælge. Standard i Exclusive versionen er imidlertid 18” fælge, det giver bedre affjedring i dæksiderne, en lidt blødere affjedring er resultatet. Og på fugtige danske vinterveje ved lave temperaturer er vejgrebet simpelthen ideelt og formentlig bedre end det ville have været med de mere lavprofilede dæk. Den opsætning, med 18” fælge, passer ganske enkelt bedre til danske kørselsforhold.

 

47 heste for 30.000 kroner

Grandland X findes i en række versioner, men når det kommer til 2,0D er der kun ér at vælge imellem: Den prøvekørte Exclusive, som koster 450.000 kroner. Den diesel, der kommer nærmest, er også en Exclusive, den har en 130 hestes 1,5 liters motor i maskinrummet og koster 30.000 kroner mindre. Da begge har automatgear, kan man konkludere, at de ekstra 47 hestekræfter med tilhørende drejningsmoment på op til 400 Nm koster de 30.000 kroner.



Det er egentlig en meget reel udmelding, som i al sin enkelhed siger: Vil man have de mange kræfter, skal man også pakkes ind i det optimale udstyr. Det inkluderer så helt specifikt de nævnte 18” fælge i stedet for 17”, sidespejle, der kan foldes, der er p-sensorer for (og bag), bilen har adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap, nøglefri entre og start/stop, LED forlygter ikke mindst, kunstlæder og navigation.



Billederne her på siden snyder en smule, for den prøvekørte bil var indregistreret inden importen af Opel var overgået til Interdan koncernen, som også inkluderer sort tag i Exclusive udstyret. Se evt. billederne fra de første internationale prøvekørsler, her kan en Grandland X ses med sort tag.



Udstyret iøvrigt

Oven i det har en Grandland X helt basalt el-ruder både for og bag, ratvarme, 2-zone klimaanlæg, 7” berøringsskærm, surround sound lydanlæg, sædevarme for, fartpilot (som altså ikke er adaptiv), p-sensorer bag, automatisk nødbremse og aktiv vejbaneassistent.

 

Mellemudstyret, Impress, har bl.a. forrudevarme, bakkamera, glastag (som testbilen heller ikke var udstyret med) og sædevarme på bagsædet. Alt det er naturligvis også en del af Exclusive udstyret.

 

Hvad angår bilens basisegenskaber er de allerede beskrevet ifm. tidligere prøvekørsler af Opel Grandland X. (Læs om Opel Grandland X 2,0 Turbo-D First World Test hér). Så dem springer vi let og elegant henover i disse spalter.


177-hestes Grandland X må have 2 tons på trækkrogen - udgaven med 130 hk må kun trække 1300 kg.

 

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Opel Grandland X 2,0 Turbo-D First World Test

(samme bil - man har blot strøjet "Turbo" i den danske modelbetegnelse)


Vi har også prøvekørt den ultimative udgave af Opel Grandland X med 177 velfungerende hestekræfter under motorhjelmen og en helt ny 8-trins automatgearkasse ifm de første internationale prøvekørsler. Fuld HD.


 


Model:

Opel Grandland X 2,0D aut. Exclusive

Listepris:

Kr. 449.990

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbodiesel. 177 hk. 400 Nm/ 2000 omdr./min. 8-trins aut.gear. SCR katalysator (AdBlue).

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk WLTP/ CO2 udledning WLTP:

9,5 sek./ 211 km/t/ 14,9-16,7 km/l / 175-157 g/km

Længde:

4,48 m

Bagagerum:

514-1652 Liter

Anhænger:

2000 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Fuld LED. 18” alu fælge. Aut. nødbremse. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme for og bag. Kunstlæderindtræk. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og betjening. El-bagklap. Forrudevarme. Glastag. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7” touchscreen. Bluetooth, USB/AUX. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Vejbaneassistent. Navigation.


Link til importøren


Der er god plads på bagsædet, ingen forstyrrende kardantunnel i midten og varme på bagsæderne er ikke at foragte på i den kolde årstid.

 

Mange detaljer i bagagerummet: Øverst tv er klemskoen, der holder bagagerumsbunden oppe, når det er nødvendigt (se billedet nedenfor). Håndgrebet bruges til at lægge bagsæderyglænet ned, 12 Volts udtaget muliggør fx en køletaske i bagagerummet og lampen giver lys. I øverste højre hjørne ses en krog til at hænge fx indkøbsposer på.

Bagagepladsen er fleksibel. Bagagerumsbunden kan fastgøres, så det er let at betjene rummet under den. På billedet under er bagagerumsbunden i sin nederste position.

Når bagagerumsbunden er i sin øverste position og bagsæderyglænene nedfældet disponerer man over et næsten plant bagagerumsgulv.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt