Nissan LEAF er verdens mest solgte elbil. Nissan var
tidligt ude og skabte elbiler endnu inden de
allerfleste for alvor var begyndt, at tænke i den
retning. Det mærkes, når man sætter sig ind bag
rattet på den seneste udgave af LEAF’en, udstyret
med 62 kWh batteri med tilhørende 385 kilometers
rækkevidde.
I en LEAF fungerer tingene som de skal. Designet er
markant, elegant, dynamisk og indtil videre er
Nissan den eneste producent, der for alvor har gjort
bilen en-pedals betjent i kraft af den såkaldte
”e-pedal”, som undertegnede har en slet skjult
begejstring for.
Konkurrence stiller krav
Når det gælder den lange rækkevidde, var
det næsten en nødvendighed for Nissan, at bygge
sådan en bil. Konkurrenterne har gjort det, uden
mange tanker for de store indgreb i Jordens litium
reserver. Formildende er det, at salget af elbiler
fortsat kun udgør en brøkdel af verdens samlede
bilsalg, og så må man jo være klar, når videnskaben
har fundet et reelt alternativ til
litium-batterierne. Det tager næppe mange år, og så
kan det jo ikke nytte noget, at vente med at udvikle
bilerne til den tid.
Set i det lys, er Nissan LEAF e+ og det nye store
batteri helt OK. I praksis vil rigtig mange bilejere
formentlig langt hen ad vejen kunne nøjes med
udgaven med 40 kWh og dens tilhørende 270 kilometer.
Prisforskellen er en vigtig faktor, men i skrivende
stund er LEAF 40 kWh på tilbud til 250.000 kroner –
det er 95.000 kroner under udgaven med det store
batteri i basis udgaven (den prøvekørte Tekna
version koster 17.000 kroner mere), og for de penge
kan man købe meget strøm. Og så kan den i øvrigt
leveres med det samme, det gælder ikke helt for LEAF
e+.
Det skal dog tilføjes, at benyttes en LEAF som
pendlerbil, og er der meget motorvejskørsel
undervejs, går det hårdt ud over rækkevidden. Fra
bykørsel kørte vi 25 kilometer med motorvejsfart, og
det reducerede den beregnede rækkevidde med 40
kilometer.
Masser af power
Når det så er sagt, er der mange andre
forskelle på de to versioner. Bl.a. får man ikke
færre end 214 hestekræfter at gøre godt med.
Nødvendigt? Egentlig ikke, men så har Nissan
dokumenteret, at man heller ikke står tilbage fra de
stadig flere konkurrenter på det punkt. Det er en
slags markering af, at man har tænkt sig, at
fastholde føringen blandt elbils-producenter.
LEAF e+ er forbredet til 100 kW opladning, men i
praksis går de lige lidt tid, før det kan realiseres
Der er i øvrigt en vis fornuft i at skabe en
powerfuld bil i lyset af Nissans deltagelse i Formel
E mesterskabet. Nissan debuterede i sidste sæson,
man gør det godt og netop det dynamiske og det
ungdommelige er vigtige egenskaber, som Formel E er
god til at formidle. Gennemsnitsalderen for Formel E
publikummet er det halve af gennemsnitsalderen for
dem, der følger Formel E (og sidste år var Formel E
verdens næstmest populære motorsportsgren). De mange
fans skulle jo nødig sidde tilbage med følelsen af,
at der ikke er sammenhæng mellem det, som Nissan
leverer på racerbanen og det, man kan købe hos
forhandleren.
Nissans Formel E racer i spidsen for feltet i årets
Berlin E-Prix.
Virkelig dynamisk
214 hestekræfter, et drejningsmoment på 340 Nm og
0-100 km/t på 7,3 sekunder er hurtigt, og det kan
bilen faktisk godt stå model til. Dels har man
sænket den 2 cm, dels har man strammet affjedringen,
den har også fået 17” alufælge og sidst men ikke
mindst har e-pedalen den herlige egenskab, at kører
man sportsligt ind i en kurve, begynder
nedbremsningen ikke først, når man har fået trådt på
bremsepedalen, det sker i selvsamme øjeblik, hvor
speederen slippes. Siden øges bremseeffekten
naturligvis, når man træder på bremsen. Det gør
kørslen meget præcis og sikker og intet menneske vil
kunne reagere så hurtigt, som elektronikken gør det
i en LEAF e+.
Foruden effekten og den mere spændstige affjedring
overdænges man med udstyr, når man anskaffer sig en
LEAF e+. Tekna-udstyret til de førnævnte 17.000
kroner inkluderer læderindtræk, e-pedalen, BOSE
audio anlæg, NissanConnect EV (hvormed man kan
fjernstyre mange funktioner), adaptiv fartpilot,
vejbaneassistent, Arround View Monitor (kameraer på
bilens fire sider, som viser dens placering i
fugleperspektiv), nøglefri betjening, ratvarme,
sædevarme både for og bag, varmepumpe, som sikrer
den optimale temperatur i kabinen og rundt omring
batteriet, LED forlygter med fuldautomatisk fjernlys
og meget mere. At købe en LEAF e+ uden Tekna
udstyret vil man hurtigt fortryde.
Oven i det giver Nissan 3 års garanti på bilen og 5
år på de elektriske dele.
|