Allerede i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af den nye Mazda CX-3 med nye
miljø-optimerede Euro 6d-TEMP godkendte motorer stod
set klart, at det kan Mazdas såkaldte SKYACTIV
filosofi glimrende håndtere. Uden brug af AdBlue og
SCR katalysator kan man opnå de lave forureningstal,
teknikken er mere simpel og tilstrækkelig effektiv.
Man benytter et såkaldt NOx storage, et lager, hvor
kvælstofilterne samles op. Når det er fyldt,
initieres en forbrænding og på kort tid er de for
især nærmiljøet så skadelige kvælstofilter brændt
af. Virkningen er så effektiv, af Mazda har kunnet
reducere kompressionen i den prøvekørte 115 hestes
1,8 liters turbodiesel fra de typiske omkring 1:20
til 1:14,8.

Det sidste skyldes, at man har udnyttet den lavere
forbrændingstemperatur, som igen er suppleret af
hurtigere indsprøjtning. Et andet resultat er et
flot drejningsmoment på 270 Nm, som leveres allerede
ved 1600 motoromdrejninger i minuttet.
Fungerer umærkeligt
Al den teknik behøver man ikke tænke på, når man
kører, for det fungerer helt umærkeligt. Det er oven
i købet sådan, at fart præstationerne er forbavsende
gode, taget i betragtning at der er tale om en
halvhøj bil med halvhøj frihøjde. CX-3 er 1,54 meter
høj og frihøjden er 15,5 cm. 0-100 km/t klares på
9,9 sekunder, hvis man er hurtig på det manuelle
6-trins gear, og det er ikke svært, for Mazda er god
til gearkasser og CX-3 er ingen undtagelse.
Topfarten er pæne 184 km/t og støjniveauet moderat.
Brændstoføkonomien er 19,2 km/l. Det synes jo ikke
som et særlig godt forbrugstal, men virkeligheden
er, at det er det, fordi det er WLTP tal og de kan
rent faktisk opnås i praksis. Til sammenligning
angav den hidtidige overgangsløsning, kaldet NEDC2,
et forbrug på 22,7 km/l.
Gode kurveegenskaber
Mazda CX-3 i den prøvekørte udgave med forhjulstræk
var påmonteret 215/50-18 hjul. Det giver et godt
fodfæste, balancen er helt ok, og affjedringen
ligeså. Vi ville have elsket et multilink
baghjulsophæng, for det ville klæde bilens øvrige
køreegenskaber, men Mazdas løsning er absolut
brugbar. På positiv siden tæller G-vectoring
control, der er med til at sikre en dynamisk
køreoplevelse gennem især de snævre kurver.

Den billigste Mazda CX3 er prissat til 195.000
kroner og prisen for 115 hestes dieselversionen med
Optimum udstyr er 265.000 kroner. Den pris skyldes
ikke mindst udstyret, som bl.a. omfatter nøglefri
betjening, Head-up display, bakkamera, Rear Cross
Traffic advarsel (som Mazda i øvrigt var
banebrydende med i den bil kategori), klimaanlæg,
læderrat med varme, sædevarme, adaptiv fartpilot,
automatisk nødbremse og meget mere.

Sporty design
Det hele er pakket pænt ind i Mazdas unikke KODO
design med det næsten coupéagtige bagparti, der
endda i den 4,28 meter lange crossover har 287 liter
bagageplads, som kan øges til 1220 liter, når
bagsæderyglænene lægges ned.
I øvrigt var CX-3eren forsynet med læderindtræk til
blot 15.000 kroner og en fænomenal lakering, der
slet ikke kommer til deres ret i den digitale
farvegengivelse her på siden – selvom vi har gjort
vores bedste for at fremhæve dens ubeskrivelige
glans og dybde.


 |