Over en årrække har Mazda arbejdet ud fra den
såkaldte SKYACTIV-filosofi, som ikke præcis udmærker
sig ved sin håndgribelighed. Men idéen er, populært
sagt, at forfine velkendt teknologi i en sådan grad,
at resultatet bliver mindst lige så godt (og ofte
bedre), som hvis man i en uendelighed havde taget
nye teknologiske løsninger i brug. Det gælder også
den nye Mazda 3.
Vi vil også påstå, at den nye Mazda3 Sedan er
SKYACTIV elegant - selvom det ord ikke er taget ud
af Mazdas leksikon, for SKYACTIV handler mest om
teknik. Men alligevel... Grunden er, at Mazda3 især
i Sedan-udgaven i vores optik er usædvanlig elegant.
Mazda har i den grad fået kombineret det langtrukne,
lave design, så det er en fryd for øjet. I øvrigt
kalder Mazda deres design-idé for “KODO” -
bevægelsens sjæl (Mazda er ikke japansk for
ingenting).
Designet dominerer
Designet er måske ikke optimalt med henblik på
rumudnyttelse og funktionalitet, men det gælder jo i
princippet de fleste sedaner, og dermed er designet,
dvs. den visuelle oplevelse, den dominerende
begrundelse for valget af netop den karrosseriform,
og det må vel siges, at være SKYACTIV i designmæssig
forstand...
Fordelen ved SKYACTIV er, at man ikke gør tingene
mere komplicerede end nødvendigt er. Det gælder da
også bilens hjulophæng, for her anvender man en
konventionel torsions-bagaksel i stedet for de
multilink baghjulsophæng, som flere kolleger i
branchen sværger til. Men Mazda’s udførelse af
torsions-bagakslen er ganske enkelt den bedste,
undertegnede til dato har oplevet.
6 trins automatgear
Resultatet er så godt, at der kørselsmæssigt ikke er
nogen forskel at spore på den hatchback udgave, vi
tidligere på året kørte i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, og sedanen. Af samme
årsag kan mange af iagttagelserne fra dengang
overføres direkte på sedanudgaven. Med én
undtagelse: Gearkassen, for Mazda’s nye 6-trins
SKYACTIV automatgear havde vi ikke tidligere prøvet.
Men det er svært at sætte en finger på den.
Det hænger givetvis sammen med, at automatgearet
ikke skal slås med en turbomotors til tider lidt
brutale og uforudsigelige omdrejningsforløb. En
SKYACTIV-motor - og nu orker vi ikke at bruge den
betegnelse mere, så: Mazdas benzinmotorer er
fremstillet uden brug af turbolader, det giver et
næsten retlinet accelerationsforløb, og derved skal
gearkassen ikke “tage højde for”, i hvert fald ikke
i nær samme grad, udsving i forholdet mellem effekt
og drejningsmoment. Det opleves bl.a. ved hurtige
efter hinanden op- og nedskift. De sker meget
glidende, meget skånsomt og komfortabelt.
Automatgear bruger energi
Det undgås dog ikke, at automatgearet sluger lidt
energi, det gør automatgear som regel. Det reducerer
accelerationstiden til 100 km/t med 0,4 sekunder og
øger benzinforbruget fra 16,4 km/l til 15,2 km/l ved
blandet kørsel i den prøvekørte version med 122
hestes 2-liters benzinmotor og 18” fælge iht.
WLTP-målemetoderne. De større hjul kræver også lidt
mere benzin, hvilket formentlig hænger direkte
sammen med større friktion, der i de fleste tilfælde
giver bedre vejgreb.
Det sker også lidt på bekostning af
affjedrings-komforten, men vi har ikke prøvet den
nye Mazda3 med de mindre hjul. Er man parat til, at
have den fine føling med ujævnheder i kørebanen og
bedre fornemmelse af, hvornår dækkene slipper deres
greb i asfalten, er 18” hjulene glimrende.
Hjulophængene tager sig af de fleste af
ujævnhederne, så det er trods alt marginalt, hvad
hjulene bidrager med i denne forbindelse.
Alt det andet i få ord...
Den prøvekørte udgave er prissat til 289.000 kroner.
Funktionelt får man en 4,66 meter lang bil med et
444 liter stort bagagerum. Motoren trækker udmærket,
så godt, at man må sætte en anhænger på 1300 kg på
krogen.
Iøvrigt er motorgangen smidig, vibrations- og
støjsvag. Det er, som man kender en 122-hestes
Mazda-motor.
Basisudstyret til Mazda3 hedder SENSE og inkluderer
bl.a. Adaptiv fartpilot, Fuld LED lys, Head-up
display, automatisk nødbremse med fodgænger
genkendelse, vejbaneassistent, skiltegenkendelse, 7
airbags, navigation, sædevarme og en 8,8” skærm i et
bredt design.SKY-udstyret udløser en merpris på beskedne 12.000
kroner (med automatgear yderligere 22.000 kroner) og
det er ret forbavsende, hvad man får for de ekstra
12.000: Bl.a. 18” alufælge, ratvarme, nøglefri
adgang, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag
samt bakkamera.
|