- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda3 Sedan
SKYACTIV-G 2,0 6 A/T SKY
SKYACTIV-elegant kompakt sedan
Af Søren Clauding - november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over en årrække har Mazda arbejdet ud fra den såkaldte SKYACTIV-filosofi, som ikke præcis udmærker sig ved sin håndgribelighed. Men idéen er, populært sagt, at forfine velkendt teknologi i en sådan grad, at resultatet bliver mindst lige så godt (og ofte bedre), som hvis man i en uendelighed havde taget nye teknologiske løsninger i brug. Det gælder også den nye Mazda 3.

Vi vil også påstå, at den nye Mazda3 Sedan er SKYACTIV elegant - selvom det ord ikke er taget ud af Mazdas leksikon, for SKYACTIV handler mest om teknik. Men alligevel... Grunden er, at Mazda3 især i Sedan-udgaven i vores optik er usædvanlig elegant. Mazda har i den grad fået kombineret det langtrukne, lave design, så det er en fryd for øjet. I øvrigt kalder Mazda deres design-idé for “KODO” - bevægelsens sjæl (Mazda er ikke japansk for ingenting).

Designet dominerer
Designet er måske ikke optimalt med henblik på rumudnyttelse og funktionalitet, men det gælder jo i princippet de fleste sedaner, og dermed er designet, dvs. den visuelle oplevelse, den dominerende begrundelse for valget af netop den karrosseriform, og det må vel siges, at være SKYACTIV i designmæssig forstand... 

Fordelen ved SKYACTIV er, at man ikke gør tingene mere komplicerede end nødvendigt er. Det gælder da også bilens hjulophæng, for her anvender man en konventionel torsions-bagaksel i stedet for de multilink baghjulsophæng, som flere kolleger i branchen sværger til. Men Mazda’s udførelse af torsions-bagakslen er ganske enkelt den bedste, undertegnede til dato har oplevet.

6 trins automatgear
Resultatet er så godt, at der kørselsmæssigt ikke er nogen forskel at spore på den hatchback udgave, vi tidligere på året kørte i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, og sedanen. Af samme årsag kan mange af iagttagelserne fra dengang overføres direkte på sedanudgaven. Med én undtagelse: Gearkassen, for Mazda’s nye 6-trins SKYACTIV automatgear havde vi ikke tidligere prøvet. Men det er svært at sætte en finger på den.

Det hænger givetvis sammen med, at automatgearet ikke skal slås med en turbomotors til tider lidt brutale og uforudsigelige omdrejningsforløb. En SKYACTIV-motor - og nu orker vi ikke at bruge den betegnelse mere, så: Mazdas benzinmotorer er fremstillet uden brug af turbolader, det giver et næsten retlinet accelerationsforløb, og derved skal gearkassen ikke “tage højde for”, i hvert fald ikke i nær samme grad, udsving i forholdet mellem effekt og drejningsmoment. Det opleves bl.a. ved hurtige efter hinanden op- og nedskift. De sker meget glidende, meget skånsomt og komfortabelt.

Automatgear bruger energi
Det undgås dog ikke, at automatgearet sluger lidt energi, det gør automatgear som regel. Det reducerer accelerationstiden til 100 km/t med 0,4 sekunder og øger benzinforbruget fra 16,4 km/l til 15,2 km/l ved blandet kørsel i den prøvekørte version med 122 hestes 2-liters benzinmotor og 18” fælge iht. WLTP-målemetoderne. De større hjul kræver også lidt mere benzin, hvilket formentlig hænger direkte sammen med større friktion, der i de fleste tilfælde giver bedre vejgreb.

Det sker også lidt på bekostning af affjedrings-komforten, men vi har ikke prøvet den nye Mazda3 med de mindre hjul. Er man parat til, at have den fine føling med ujævnheder i kørebanen og bedre fornemmelse af, hvornår dækkene slipper deres greb i asfalten, er 18” hjulene glimrende. Hjulophængene tager sig af de fleste af ujævnhederne, så det er trods alt marginalt, hvad hjulene bidrager med i denne forbindelse.


Alt det andet i få ord...
Den prøvekørte udgave er prissat til 289.000 kroner. Funktionelt får man en 4,66 meter lang bil med et 444 liter stort bagagerum. Motoren trækker udmærket, så godt, at man må sætte en anhænger på 1300 kg på krogen. Iøvrigt er motorgangen smidig, vibrations- og støjsvag. Det er, som man kender en 122-hestes Mazda-motor.

Basisudstyret til Mazda3 hedder SENSE og inkluderer bl.a. Adaptiv fartpilot, Fuld LED lys, Head-up display, automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse, vejbaneassistent, skiltegenkendelse, 7 airbags, navigation, sædevarme og en 8,8” skærm i et bredt design.SKY-udstyret udløser en merpris på beskedne 12.000 kroner (med automatgear yderligere 22.000 kroner) og det er ret forbavsende, hvad man får for de ekstra 12.000: Bl.a. 18” alufælge, ratvarme, nøglefri adgang, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag samt bakkamera.

Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mazda3 First World Test 2019


Vi har prøvekørt den elegante sedan-udgave af Mazda3 med 6-trins automatgear og 122 hestes 2-liters SKYACTIV-G motor. Fuld HD.



Model:

Mazda3 Sedan SKYACTIV-G 2,0 6 A/T SKY

Listepris:

Kr. 289.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. benzin. 122 hk/6000 omdr./min. 213 Nm/4000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,8 sek. 202 km/t. 15,2 km/l. 149 g/km.

Hjul

215/45-18

Længde:

4,66 meter

Bagagerum:

444 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. 18” alufælge. Fuld LED. Tågeforlygter. Visker de-icer. P-sensorer for og bag. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang. El-justerbare foldbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde. 2 X Isofix. Head-up display. 8,8” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Vognbaneassistent. Skiltegenkendelse.


Link til importøren

Der er udmærket benplads ved bagsæderne.



Bagagerummet på sedan-udgaven af Mazda3 er praktisk og regulært. Det rummer 444 liter og bagsæderyglænene kan lægges ned, så man har større fleksibilitet i rumudnyttelsen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt