- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Civic 1,6 i-DTEC 9AT 5d Prestige Navi

Konsekvent automatic


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er der jo blot tale om en automatgears udgave af den i øvrigt glimrende og ret fancy Honda Civic med dieselmotor. Men det skule vise sig, at der var mere i det end bare det. Og naturligvis gjorde de variable, adaptive støddæmpere også deres. Men automatikken…

 

Sidstnævnte kendte vi i forvejen. Den havde Honda for længst udviklet til den hidtidige generation af CR-V (læs prøvekørslen af Honda CR-V 1,6 i–DTEC hér >>>). Men dengang var det i kombination med en 160-hestes turbodiesel. I Civic versionen er dieselmotoren effektmæssigt neddroslet til 120 hestekræfter og momentmæssigt nede på300 Nm. Og oplevelsen – den blev blot endnu bedre.

 

Det gode udgangspunkt

Det hænger sammen med en række faktorer. For det første kører en Civic naturligt bedre end en CR-V, træerne er trods alt ikke vokset ind i himlen, og en flad personbil er nu engang et bedre udgangspunkt for gode køreegenskaber end en nok så god SUV. Det har vi tidligere oplevet ved flere lejligheder, både med benzinmotorer og den nye dieselmotor, men sidstnævnte indtil nu kun med manuelt gear.

 

For det andet er Honda ikke gået på kompromis med køreegenskaberne, især ikke på den seneste generation, hvor eksempelvis multilink baghjulsophænget og en ekstra vridningsstabil konstruktion giver den meget fin og uforstyrret styring, godt hjulpet af en generelt god balance.

 

Variabel affjedring

Det har direkte med gearkassen at gøre. Allerede i CR-V’en var de meget hurtige, præcise skift næsten umærkelige. Med færre kræfter og en mere civiliseret motorgang bliver den egenskab endnu mere tydelig og det passer især til bilen, når man kører den i ”normal-tilstanden”.

 

Den prøvekørte Civic havde nemlig også variable, adaptive støddæmpere. Man skifter fra ”normal” til ”sport” vha. en knap og derved bliver dæmpningen mere stiv. Men den er stadig adaptiv. Og i normal-indstillingen betyder ”adaptiv”, at dæmpningen tilpasses førerens aktuelle kørestil og bilens bevægelser. Det gælder også i sports-indstillingen, hvor dæmpningen blot er strammere. Det fungerer fortræffeligt, og man kan lege med det under kørslen, hvis man spotter et par spændende kurver: Da ændrer man på støddæmperkonfigurationen med en fingerbevægelse.

 

Ingen gearstang

Og det er meget let at gå og komme til, bilen har nemlig ingen gearstang. Hvad skal man også med sådan en, har man vel spurgt hos Honda. Og konsekvent har man erstattet den strittende dims i midterkonsollen med et par trykknapper. Elegant, funktionelt og praktisk.



Dieselmotoren har vi beskrevet tidligere, så den går vi let hen over. Blot er det måske en smule desillusionerende, at konstatere, at de magiske 0-100 km/t tager godt 1 sekund længere tid med automatgear end med manuelt gear. Men hvad så…



Elektronisk styring

Fordi: Vil man accelerere hurtigt med manuelt gear, kræver den en bevidst beslutsomhed og styring af såvel speeder, gearstang og kobling. I 9AT udgaven træder man blot speederen i bund, og så klarer drivline-styringen resten. Og vil man blande sig, gør man det ved hjælp af palerne bag rattet. Man bruger bare palerne, når man vil, og skal ikke først aktivere manuelt skifte. Og lader man siden være med selv at aktivere gearskiftene, overtager drivlinestyringen opgaven helt af sig selv.

 

Det officielle forbrugstal iht. NEDC2 er 19,2 km/l. Vi har i overgangen opsnappet, at det hidtidige NEDC-tal var 24,4 km/l. Sagt på almindelig dansk: NEDC2 er tæt ved virkeligheden, det var NEDC ikke…

 

Rigtig meget for pengene

Den prøvekørte Prestige udgave er prissat til 302.000 kroner. Heraf udgør automatgearet de 20.000 kroner. Set i forhold til, at den billigste Civic med 126-hestes benzinmotor, manuelt gear og basisudstyr koster 215.000 kroner, er det faktisk en ret skarp pris.

 

Prestigeudstyret inkluderer læderkabine, 2-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot med det, Honda kalder ”følgefunktion”, dvs. den kan ved ganske lav hastighed styre afstanden til en forankørende bil ved kø-kørsel, bagsædevarme, bakkamera og Fuld LED. Automatisk nødbremse er selvklart også standard.

235/45-17 hjul er standard på Prestige udgaven. de giver en firekte fornemmelse af kørebanen, men er forbavsende komfortable.

 

 

 

 

Andre Honda prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Honda Civic 1,6 i-DTEC 6 M/T test >>>


Vi har prøvekørt 120-hestes dieseludgaven af Honda Civic med 9-trins automatgear. Fuld HD.


 

 

 


Model:

Honda Civic 1,6 i-DTEV 9AT 5d Prestige Navi

Listepris:

Kr. 302.000.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbodiesel. 120 hk. 300 Nm/ 2000 omdr./min. 9-trins automatgear. Adaptiv dæmpning.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC2):

10,9 sek./ 200 km/t/ 19,2 km/l / 136 g/km

Længde:

4,54 m

Bagagerum:

478 liter. VDA: 414/1245 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Fuld LED. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. 17” alufælge. Tågeforlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for og bag. Læderindtræk. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med skiltegenkendelse. Regnsensor. Bakkamera. P-sensorer for og bag. Isofix. Panorama soltag. Navigation. 7” skærm. Apple CarPlay, Android Auto. Trådløs opladning af smarttelefon.


Link til importøren

 

 

Fuld LED er standard.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt