- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Honda Civic 1,6 i-DTEC

Energi rigtig, avanceret

og karakterfuld dieselløsning


Af Søren Clauding – september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Honda Civic har et grænsende til det futuristiske design. Og teknikken er også ekstraordinær, især når det gælder den nye dieselmotor, der helt uden brug af AdBlue og SCR katalysator overholder de kommende Euro 6d TEMP miljønormer.

 

Det var egentlig ingen overraskelse, for det er et emne, vi tidligere er gået i dybden med i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye diesel Civic (læs om de første internationale prøvekørsler af Honda Civic Diesel hér >>>). Men emmet er bestemt ikke mindre relevant, set i lyset af de mange steder, ikke mindst i uvidende politiker kredse, hvor dieselbiler er kommet i unåde.

 

Overholder de kommende miljø normer

Det interessante ved Hondas dieselløsning er, at man er gået helt andre veje end den umiddelbare, der inkluderer SCR katalysator. Man har opnået et lavt NOx forureningstal, som kommer under de grænseværdier, der er gældende efter 1. september næste år og formentligt også vil overholde de endelige Euro 6d normer, når de måtte være blevet fastlagt. Og samtidig har man opnået en brændstoføkonomi, hvor man kan køre hele 28,6 km/l (iht. de hidtil anvendte NEDC beregningsmetoder).

 

Og det har man pakket sammen i en mellemstor bil til en pris på blot 256.000 kroner.

 

En del af begrundelsen er netop den anvendte teknik. En SCR katalysator er en omkostning, hver gang der bygges en bil. Den undgår Honda, som til gengæld har brugt megen ingeniør kunst på at udvikle deres løsning.

 

Hemmeligheden

I korthed går det ud på, ud fra en helt ny aluminiumsmotor, dels at have øget indsprøjtningstrykket til 1800 bar, dels at bruge støbte stål stempler, der fastholder en større del af varmen og desuden at have reduceret den indre friktion, så der udvikles mindre gnidningsvarme. NOx indholdet i udstødningen sendes ikke gennem en SCR Katalysator, men opsamles i en NOx storage converter, hvori det som sod en gang imellem brændes af.



I kombination med en god aerodynamik når man målet. Men indrømmet, det er heller ikke så mange motorer, Honda har fået udviklet på den konto. Til gengæld er den ret udmærket og leverer foruden de 120 hestekræfter også et drejningsmoment på op til 300 Nm over et ret bredt interval. Motoren trækker godt, den er meget smidig og såvel støj som vibrationer er der kontrol over.

 

Komfortabel køredynamik

Derved lever den nye Civic helt op til Hondas ønske om, at skabe en køredynamisk bil ud af Civic modellen også med dieselversionen, som hvad vejegenskaber kommer tæt på den meget roste Alfa Romeo Giulia. I øvrigt er der netop, hvad balance og kurveegenskaber angår, heller ikke den store forskel på benzin- og dieseludgaverne.

 

Standard på alle Civic købt i Danmark er adaptiv fartpilot, der samarbejder med skilte genkendelse, og automatisk citybrake. Bilen har også det system, der kaldes IACC, som aflæser trafikken foran på motorveje og siden håndterer andre bilers eventuelle vognbaneskift. Styringen i diesel udgaven stammer fra den hidtidige Type R model og hydrauliske væskefyldte bøsninger både for og bag gør hjulophængene til noget ganske særligt.



Avanceret undervogn

En Civic, også med dieselmotor, har som standard multilink baghjulsophæng på alle versioner. Man benytter dermed ikke den metode, som fx VW og Mercedes bruger til deres biler i samme størrelse, at udstyre de billigere og mindre kraftfulde versioner med mindre avancerede hjulophæng. Tak for det, Honda.

 

Støjniveauet er ret lavt. Motorstøj er der ikke meget af og vindstøjen er minimal, takket være nye tekniske løsninger med fx et støj isolerende indlæg (usynlige, naturligvis) i frontruden. Og med 235 mm brede 45 procent lavprofildæk på 17” fælge har man et solidt tag i asfalten. Bagagerummet er stort og kan udvides fra 478 til 1245 liter når bagsæderyglænene lægges ned.



Eneste ankepunkt er udsynet bagud gennem den todelte bagklap. Men det er til at leve med og selvfølgelig helt uafhængig af hvilken motor, der ligger i maskinrummet.


 

 

 

Bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen, men det trækkes fra højre mod venstre.

Andre Honda prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Honda Civic 1,6 i-DTEC First World Test >>>


Vi fik med vejrgudernes hjælp uventet lejlighed til at testkøre den nye diesel-udgave af Honda Civic på FDM Sjællandsringen. Fuld HD.


 


Model:

Honda Civic 1,6 i-DTEC 5d

Listepris:

Kr. 256.000.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbodiesel. 120 hk. 300 Nm/ 2000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 201 km/t/ 25,6 km/l / 99 g/km

Længde:

4,54 m

Bagagerum:

478 liter. VDA: 414/1245 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. 17” alufælge. Tågeforlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med skiltegenkendelse. Regnsensor. Bakkamera. Isofix.


Link til importøren


Multifunktionelt rum imellem sæderne: Armlænslåget kan skydes frem og tilbage, vippes og kopholderen ligeså. Den kan naturligvis også tages ud.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt