- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Mustang GT Fastback 5,0TI-VCT V8 A10
Legetøj for voksne – og dem der aldrig bliver det
Af Søren Clauding – december 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er det overflødigt, at bruge spalteplads på den seneste GT-udgave af Ford Mustang. For i en tid, hvor bilverdenen, herunder også Ford, skifter fokus og satser målrettet på elektriske biler, er det vel ret beset ikke politisk korrekt at anskaffe sig, endsige køre i en halvstor amerikansk benzinsluger. Og dog…

For det første er Ford ikke ene på markedet med muskuløse konventionelt drevne sportsvogne, for det andet yder Ford som nævnt også en kraftig indsats på miljøområdet, bl.a. med den kommende nye elektriske Ford Mustang Mach-E (læs om Ford Mustang Mach-E hér >>>), for det tredje er det fortsat tilladt at lege. Det betyder så ikke, at man ikke også skal være miljøbevidst, men de to ting kan faktisk godt gå hånd i hånd, også i en Ford Mustang, især hvis man løfter sig lidt op over folkesnakken og anlægger de rette perspektiver.

Gigant succes
Ford Mustang er som bilmodel en gigant succes. Der er solgt over 33.000 eksemplarer med den galopperende hest på fronten siden introduktionen tilbage i 1964. I 2015 tog man fat på den den nyeste generation og skabte den moderne Mustang. GT-udgaven er en overbygning på den nye bil, som fik et facelift sidste år, og den giver på mange måder ganske god mening.

En Ford Mustang GT er ubetinget et stykke legetøj. Den har kun sekundært et formål som transportmiddel. Den er legetøj for voksne eller for dem, der enten ikke er blevet det endnu eller måske heller aldrig bliver det. 450 hestekræfter, en buldrende V8 – det sætter adrenalinproduktionen i gang hos alle dem, for hvem netop Ford Mustang er den ultimative drømmebil. Stor, brutal, amerikansk.

Fornuften mangler. Eller?
5-liters V8 motoren præsterer nemlig 450 hestekræfter mod de hidtidige 421 hk. Den er et halvt sekund hurtigere oppe på de 100 km/t. Men benzinforbruget er uændret. Det vil sige, at man har fået mere effekt ud af motoren, uden at forbruge og forurene mere. Det er der da en vis fornuft i. Naturligvis kunne man også blot have neddroslet maskineriet, men det har man jo gjort med den 2,3 liters udgave, vi prøvede for et par år siden.

Så er det bulder og brag, hjulspin og fartperformance, man søger, er der ingen vej uden om 5-liters V8’eren. Og så er det jo egentlig ret godt, at den ikke kører kortere på literen og slipper mere CO2 ud. I øvrigt kan man jo blot køre mindre i bilen, så reducerer man helt automatisk både benzinforbrug og forurening – tænk lige over det engang…

Og tænk også på, hvor mange mennesker, der sætter sig ind i deres biler og kører til fx et sportsstævne, en koncert, et teaterstykke eller simpelthen tager bilen på ferie. De forurener og forbruger også, blot fordi de vil have det lidt sjovt. Hver sin lyst…

Hermed fastslået: En Ford Mustang tjener fortsat et formål, sit helt eget, og den gør det med manér.

Større motor – bedre kontrol
Tilbage til teknikken: V8 motoren er en anelse større end den hidtidige, nu har den en slagvolumen på 5,038 liter. Og så har den også gavn af A10 automatgearet, som bidrager både til en meget glidende acceleration, såvel som en mere effektiv kontrol af effekten og for den sags skyld også forbruget. I øvrigt er det tankevækkende, at en Mustang Fastback GT er omkring 100 kg lettere end fx Tesla Model 3 Long Range, der også præsterer 450 hestekræfter.

Mustang GT er potent, bestemt, med 275 mm brede baghjul til at overføre kræfterne og 245 mm brede forhjul til at styre retningen. Bagvognen håndteres af et integrallink ophæng, så den blander sig ikke i styringen men gør omvendt bagenden kontrolerbar, og det gøres endnu bedre nu i kraft af en mere vridningsstabil konstruktion.



Nyt udstyr
Nyt ved faceliftet er bl.a. Automatisk nødbremse, Fuld LED lys (en sikkerhedsfaktor, at man kan se, hvor man kører, også i mørke – for det kunne jo være, at man engang imellem ville køre lidt friskt…), SYNC3 infotainment indgår og navigationen kan jo så hjælpe med at sikre, at man begrænser kørslen bare en lille smule. Og så var den prøvekørte bil ekstra klædt på med bl.a. B&O anlæg, klimasæder (både varme og køl), bagspoiler og fartstriber (lidt ekstra gejl er ikke ligegyldigt på det store legetøj.

Desuden er ”Good Neighbor” er system, der reducerer den brutale lyd fra de store udstødningsrør, fx når man skal tidligt afsted mens naboen sover. Om den prøvekørte bil havde det udstyr, vides ikke. Vi fandt det i hvert fald aldrig – og undgik endda at få urtepotter i nakken. Faktisk skete der det stik modsatte, smil, store øjne og thumps-up. Heldigvis er verden ikke helt af lave endnu…

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

Den seneste udgave af verdens mest solgte sportsvogn, Ford Mustang, er legetøj for voksne - ikke mindst dem, der ikke er blevet det endnu. Der er ikke meget fornuft i den bil, dens 5-liters V8 og 450 hestekræfter. Og dog... Fuld HD.



Model:

Ford Mustang 5,0L Ti VCT V8 Fastback Automatic GT

Listepris:

Kr. 742.380

Motor og transmission:

8 cyl. 5,0 ltr. benzinmotor. 450 hk. 529 Nm/ 4600 omdr./min. 10-trins autgear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,3 sek. / 249 km/t/ 8,3 km/l / 270 g/km

Længde:

4,79

Bagagerum:

408 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Aut. nødbremse. Forhjul: 245/40-19. Bahjul: 275/40-19. Fuld LED. 8 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås, nøglefri adgang og start. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. SYNC3. 9 højtalere.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt