Egentlig er det overflødigt, at
bruge spalteplads på den seneste GT-udgave af Ford
Mustang. For i en tid, hvor bilverdenen, herunder
også Ford, skifter fokus og satser målrettet på
elektriske biler, er det vel ret beset ikke politisk
korrekt at anskaffe sig, endsige køre i en halvstor
amerikansk benzinsluger. Og dog…
For det første er Ford ikke ene
på markedet med muskuløse konventionelt drevne
sportsvogne, for det andet yder Ford som nævnt også
en kraftig indsats på miljøområdet, bl.a. med den
kommende nye elektriske Ford Mustang Mach-E (læs
om Ford Mustang Mach-E hér >>>), for det tredje
er det fortsat tilladt at lege. Det betyder så ikke,
at man ikke også skal være miljøbevidst, men de to
ting kan faktisk godt gå hånd i hånd, også i en Ford
Mustang, især hvis man løfter sig lidt op over
folkesnakken og anlægger de rette perspektiver.
Gigant succes Ford Mustang er
som bilmodel en gigant succes. Der er solgt over
33.000 eksemplarer med den galopperende hest på
fronten siden introduktionen tilbage i 1964. I 2015 tog
man fat på den den nyeste generation og skabte den moderne Mustang.
GT-udgaven er en overbygning på den nye bil, som fik
et facelift sidste år, og den giver på mange måder
ganske god mening.
En Ford Mustang
GT er ubetinget et stykke legetøj. Den har kun
sekundært et formål som transportmiddel. Den er
legetøj for voksne eller for dem, der enten ikke er
blevet det endnu eller måske heller aldrig bliver
det. 450 hestekræfter, en buldrende V8 – det sætter
adrenalinproduktionen i gang hos alle dem, for hvem
netop Ford Mustang er den ultimative drømmebil.
Stor, brutal, amerikansk.
Fornuften mangler. Eller? 5-liters
V8 motoren præsterer nemlig 450 hestekræfter mod de
hidtidige 421 hk. Den er et halvt sekund hurtigere
oppe på de 100 km/t. Men benzinforbruget er uændret.
Det vil sige, at man har fået mere effekt ud af
motoren, uden at forbruge og forurene mere. Det er
der da en vis fornuft i. Naturligvis kunne man også
blot have neddroslet maskineriet, men det har man jo
gjort med den 2,3 liters udgave, vi prøvede for et
par år siden.
Så er det bulder og brag, hjulspin og
fartperformance, man søger, er der ingen vej uden om
5-liters V8’eren. Og så er det jo egentlig ret godt,
at den ikke kører kortere på literen og slipper mere
CO2 ud. I øvrigt kan man jo blot køre mindre i
bilen, så reducerer man helt automatisk både
benzinforbrug og forurening – tænk lige over det
engang…Og tænk også
på, hvor mange mennesker, der sætter sig ind i deres
biler og kører til fx et sportsstævne, en koncert,
et teaterstykke eller simpelthen tager bilen på
ferie. De forurener og forbruger også, blot fordi de
vil have det lidt sjovt. Hver sin lyst…
Hermed fastslået: En Ford Mustang tjener fortsat et
formål, sit helt eget, og den gør det med manér.
Større motor – bedre kontrol
Tilbage til teknikken: V8 motoren er en anelse
større end den hidtidige, nu har den en slagvolumen
på 5,038 liter. Og så har den også gavn af A10
automatgearet, som bidrager både til en meget
glidende acceleration, såvel som en mere effektiv
kontrol af effekten og for den sags skyld også
forbruget. I øvrigt er det tankevækkende, at en
Mustang Fastback GT er omkring 100 kg lettere end fx
Tesla Model 3 Long Range, der også præsterer 450
hestekræfter.
Mustang GT er
potent, bestemt, med 275 mm brede baghjul til at
overføre kræfterne og 245 mm brede forhjul til at
styre retningen. Bagvognen håndteres af et
integrallink ophæng, så den blander sig ikke i
styringen men gør omvendt bagenden kontrolerbar, og
det gøres endnu bedre nu i kraft af en mere
vridningsstabil konstruktion.
Nyt udstyr Nyt ved faceliftet
er bl.a. Automatisk nødbremse, Fuld LED lys (en
sikkerhedsfaktor, at man kan se, hvor man kører,
også i mørke – for det kunne jo være, at man engang
imellem ville køre lidt friskt…), SYNC3 infotainment
indgår og navigationen kan jo så hjælpe med at
sikre, at man begrænser kørslen bare en lille smule.
Og så var den prøvekørte bil ekstra klædt på med
bl.a. B&O anlæg, klimasæder (både varme og køl),
bagspoiler og fartstriber (lidt ekstra gejl er ikke
ligegyldigt på det store legetøj.
Desuden er ”Good Neighbor” er system, der reducerer
den brutale lyd fra de store udstødningsrør, fx når
man skal tidligt afsted mens naboen sover. Om den
prøvekørte bil havde det udstyr, vides ikke. Vi
fandt det i hvert fald aldrig – og undgik endda at
få urtepotter i nakken. Faktisk skete der det stik
modsatte, smil, store øjne og thumps-up. Heldigvis
er verden ikke helt af lave endnu…
|