For nylig prøvekørte vi Fiat
500X City Cross i udgaven med en økonomisk
120-hestes 3-cylindret turbobenzinmotor. Og
fastslog, at 120 hk var fuldt tilstrækkeligt. Den
konklusion holder fortsat – men hvor er det herligt
med flere kræfter.
Vi fik syn for sagen ved en
gang til, at gå under lakken på selvsamme
udstyrsversion. Men i stedet for den 3-cylindrede
120 hestes motor var der kommet en ekstra cylinder
til, 300 ccm oven i slagvolumenen og ikke mindst de
150 hestekræfter, de to ting tilsammen førte med.
DCT gear
oveni
Fordi: Bilen har så
underholdende køreegenskaber, at de ekstra kræfter
klæder den. Har man lyst til lidt mere fart over
feltet – og kan man mønstre de ekstra 30.000 kroner,
merprisen er – bør man gøre det. For med i købet får
man oven i købet også et 6-trins automatgear af
dobbeltkoblingstypen.
Er man ikke helt stiv i, hvad
et dobbeltkoblingsgear er, har undertegnede forsøgt
på bedste vis at forklare det i on-board videoen her
på siden. Men hér skal det føjes til, at det kort
fortalt handler om, at man opererer med to
gearkasser. De kobles hver især og på skift sammen
med resten af drivlinen, altså motoren i den ene
ende og de trækkende hjul i den anden.
Mens man kører i ét gear via
den ene gearkasse, bringes det næste og højere gear
i position i den anden. Når der så skal skiftes
gear, sker det vha. af dobbeltkoblingen, der
tilkobler det højere gear, samtidig med at den
frakobler det lavere gear. Derved sker gearskiftet
på brøkdel af et sekund.
Udfordringen
ved deceleration
Udfordringen er, hvis
gearkassen ”tror”, at man vil fortsætte
accelerationen og man i stedet reducerer farten og
vil tilkoble et lavere gear. Det er den ikke
forberedt på, og det tager lige et stykke tid, ofte
1-2 sekunder, inden den så får skiftet ned i det
lavere gear. Men i Fiat’en er gearkassen forbavsende
god til, også at skifte hurtigt ned i gear.
Motoren i sig selv er en
fornøjelse. Accelerationstallet til 100 km/t er 9,1
sekunder, men det vigtigste er egentlig, at det
eneste, man som fører skal, er at træde speederen
ned, så klarer elektronikken i samarbejde med
hydraulik og mekanik resten. Hvor svært kan det
være…
Næsten ens
forbrug
NEDC2 forbrugstallet for
150-hestes motoren er 16,4 km/l (vs 17,2). Men vi
garanterer for, at forskellen mellem de to tal let
kan blive større, hvis man altså udnytter det
potentiale, den kraftigere motor har. Kører man
imidlertid moderat, er forskellen ikke større end
tallet viser.
Smidigheden i den kraftigere
motor får man i tilgift i kraft af et større
drejningsmoment på op til 270 Nm ved 1850 omdr./min.
Det gør det lettere, at kører op ad bakke og i
sagens natur også at trække en anhænger.
Den kraftigere motor er også
godkendt iht. Euro 6d-TEMP forbrugsnormerne og
dermed helt parat til den endelige Euro 6d norm, når
den er klar til at blive taget i brug.
|