- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C4 Cactus

PureTech 110 EAT6 Skyline


Toppen af komforten til menneske penge


Af Søren Clauding – januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den billigste Citroën C4 Cactus er prissat til 175.000 kroner og egentlig koster den her prøvekørte version 245.000 kroner. Men er man heldig, er den på tilbud, og præcis i skrivende stund er tilbudsprisen 210.000 kroner på en Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 Skyline. Det betyder i praksis, at har man pengene, bør man på det kraftigste overveje den dyrere udgave, for der får man ekstra meget for pengene.

 

Helt grundlæggende er Citroën C4 Cactus uden sammenligning markedets mest komfortable bil, der populært sagt kan købes for menneske penge. Det gælder til dels støjniveauet, i højere grad siddekomforten, men især den sublime affjedring, og den gennemarbejdede teknik, som i øvrigt har udløst ikke færre end 20 patenter. Og bemærk: den avancerede affjedring er den allerbilligste LIVE version ikke udrustet med.

 

Progressive hydrauliske puder

Vi har tidligere haft mulighed for, at køre C4 Cactus ifm. de første internationale prøvekørsler og beskrev dengang den unikke affjedringsløsning, som er inspireret af metoder, Citroën har afprøvet og udviklet på deres VM rallybiler. Kort fortalt har man udviklet støddæmpere med de såkaldte progressive hydrauliske puder.



Ordene kan snyde lidt, for der er ingen puder i traditionel forstand indbygget. Derimod et sindrigt system, som sender olien i støddæmperne i kontinuert større eller mindre mængder afhængig af hvor lidt eller meget den enkelte støddæmper er trykket sammen. Resultatet er en meget fin og blid affjedring på plane veje, som giver en følelse af at svæve på en sky. Og jo mere affjedringen skal arbejde og jo større ujævnheder, der skal forceres, bliver affjedringen tilsvarende mere fast.

 

Komfortabel og smidig

Men da rekylen, der opstår, når en støddæmper går fra at være trykket helt sammen til at den på ny strækkes ud, er usædvanlig godt styret pga. en anden af de tekniske løsninger, bliver affjedringen mest mulig komfortabel under de givne kørselsforhold.

 

Det spiller i den grad sammen med den smidige 3-cylindrede 110 hestes PureTech turbo-benzinmotor, og selvom EAT6 gearet ikke er verdens hurtigste (men dog et af de hurtigste af slagsen), underbygger også dette den fuldstændig ukomplicerede kørsel. Trods tilknytningen til rallysporten og trods forbavsende gode fartpræstationer er C4 Cactus ingen racerbil.


 


Den gode affjedringskomfort understøttes af en lidt større frihøjde (15,5 cm) end i almindelige personbiler, som både letter indstigningen, sikrer en lidt højere siddeposition – uden at C4 Cactus dog bliver en crossover – og ikke mindst optimerer affjedringen yderligere, fordi fjedrene derved kan blive lidt længere bedre kan absorbere ujævnhederne.

 

Rigtig god plads

Pladsforholdene er glimrende, bilens længde på 4,17 meter taget i betragtning, især er bagagerumskapaciteten på 358 liter, der kan udvides til 1170 liter, bemærkelsesværdig god og regulært stillet til rådighed. Rejsetaske designet i kabinen inkluderer et stort handskerum af den slags hvor man lægger indholdet i det ovenfra, så det ikke falder ud af et åbent rum under acceleration.



Og så er der hele udstyrspakken. Bl.a. et termisk isolerende panorama glastag, der yder udmærket isolering i vinterkulden og også holder solens skadelige UV stråler ude i sommervarmen. Alt imens det giver et suverænt lysindfald uden af lyset er for skarpt.



Skyline med mening

16” alufælge er standard og underbygger affjedringskomforten. Dertil kommer et klart og tydeligt bakkamera med billedet vist på en 7” berøringsskærm i midterkonsollen. Kameraets view underbygges af p-sensorer både foran og bagpå. Indbygget navigation er en del af topudstyret, Skyline, og vi havde gode erfaringer med at betjene skærmen også med skindhandsker på.



Skyline inkluderer også klimaanlæg, mørktonede bageste sideruder, læderrat, opvarmede el-sidespejle, der foldes ind, når man låser bilen, fartpilot, sædevarme, DAB radio med surround sound, Apple CarPlay, Bluetooth, hillstart assist, vejstribealarm og automatisk nødbremse, der håndterer hastigheder i intervallet fra 5 til 85 km/t.


Andre Citroën prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

Citroën C4 Cactus First World Test >>>


Den nye Citroën C4 Cactus har en suveræn affjedringskomfort. Se videoen og forstå "on board" hvordan det virker i praksis. Fuld HD.


 


Model:

Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 Skyline

Listepris:

Kr. 244.990. Aktuel kampagnepris: kr. 209.990.

Motor og transmission:

3 cyl. Turbo-benzin 1,2 l. 110 hk. 205 Nm/1500 omdr./min. EAT6 automatisk gearskift.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 188 km/t/ 15,2 km/l /149 g/km

Længde:

4,17 m

Bagagerum:

358-1170 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 16” alufælge. Tågeforlygter. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde. 2 X Isofix. 7” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Panorama glastag.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt