For kort tid siden prøvekørte
vi den nye Citroën C4 Cactus med 110 hestes PureTech
turbobenzin motor. Mange af de praktiske og
funktionelle egenskaber beskrev vi ved den
lejlighed. Men den findes også i en på mange måder
ret anderledes udgave. Den handler disse spalter om.
I stedet for en 3 cylindret
benzinmotor er den hér prøvekørte version udrustet
med en 4 cylindret 100 hestes turbodiesel, en
såkaldt BlueHDi med SCR katalysator og AdBlue
teknologi. Med den kan man køre næsten dobbelt så
langt på literen – 27,8 km/l i stedet for 15,2 km/l
(NEDC2 tal). Ret imponerende, fordi tallet er meget
virkelighedsnært, naturligvis afhængig af
kørselsmønster.
Euro 6d-TEMP
godkendt
Da udslippet af CO2 er
proportionalt med brændstofforbruget – jo længere på
literen, jo mindre CO2 – og NOx udledningen holdes
nede vha. AdBlue, er der tale om en meget
miljørigtige bil. Motoren er da også godkendt efter
de seneste Euro 6d TEMP miljønormer.
Indrømmet, i denne bil skal
man også selv skifte gear, men EAT6 gearet i
benzinmodellen er ikke uøkonomisk. Og bruger man
bilen til lange stræk, fx som pendler bil, skifter
man alligevel sjældent gear. Dieselmotoren leverer
nemlig et udmærket drejningsmoment, der topper på
254 Nm ved 1750 omdr./min. Den er lidt mere håndfast
end benzin alternativet, men fleksibiliteten er ikke
meget forskellig.
Desuden er det manuelle
6-trins gear glimrende. Det kan der ikke peges
fingre af.
Kampagnepris
Den billigste Citroën C4
Cactus koster 180.000 kroner, men ligesom på Skyline
udgaven af benzinmodellen er der aktuelt en
kampagne, som betyder, at den prøvekørte version kan
købes for 200.000 kroner.
Skyline inkluderer bl.a.
panorama glastag, som måske især på længere ture
udenfor bymiljø kan virke befriende. Klimaanlæg er
afslappende og 16” alufælge er alt andet lige mere
runde end stålfælge er i længden, så der er større
sikkerhed for en rolig kørsel over tiden.
Enesående
affjedringskomfort
Og så er de progressive
hydrauliske puder en stor gevinst, de giver en
enstående affjedringskomfort, som på pendlerturen
hurtigt bliver en af de egenskaber, man sætter
størst pris på.
En Citroën C4 Cactus er
udrustet med automatisk nødbremse. Hvor man ved
bykørsel skal være opmærksom på at nødbremsen først
er virksom over 5 km/t skal man på langture huske,
at over 85 km/t er der ingen kære mor, da skal man
bremse selv…
|