Det ville være for let sluppet, blot at sige, at VW
Arteon er en sporty udgave af VW Passat. For
virkeligheden er, at Volkswagen designerne har fået
krænget et så iøjefaldende og elegant design ned
over den i øvrigt også ret pæne Passat, at den har
opnået sin helt egen karakter.
Sporty ser den også ud, med den coupé hældende
taglinje. Bilen er den moderne udgave af Volkswagen
CC, naturligvis skabt på basis af den nye og
velkørende Passat’s glimrende undervogn, en bil, som
vi tidligere har prøvekørt med en 2-liters
150-hestes TDI diesel, identisk med den, som Arteon
testbilen var udrustet med.
Egen karakter
Visuelt er Arteon helt sin egen. En karakteristisk
front, udrustet med Fuld LED forlys med
kurvefunktion og lyslængde regulering. 18”
letmetalfælge med 245 mm brede 45 procent
lavprofildæk klæde den. Den er da også 10 cm længere
end Passat (og stort set ligeså lang som Variant
udgaven), men også akselafstanden er længere. Og oven i det hele er den
ganske funktionel.
Det er måske lige præcis den kombination, som skal
gøre Arteon til en succes. Den billigste version med
190 hestes TSI motor koster 516.000 kroner, den
prøvekørte udgave 14.000 kroner mere, så den er
ingen billig bil. På den anden side har en række af
kollegerne også sportslige tilbud på programmet, og
i den sammenligning står Arteon stærkt. Eksempelvis
koster en nogenlunde tilsvarende Audi A5 Sportback
omkring 100.000 kroner mere.
Prisfald på 50.000 kroner
Man kan så glæde sig over, at Arteon har haft stor
gavn af afgiftsændringerne for et par måneder siden.
50.000 kroner billigere er den blev, men igen: Det
er næppe den prisforskel, der får bilkøberne til at
vælge Arteon. Vores gæt er, at det smarte design i
kombination med et bagagerum på ikke mindre end 563
liter (bl.a. givet af den større længde), som oven i købet kan øges til 1,6 kubikmeter,
når bagsæderne lægges ned, og ellers oceaner af
benplads på bagsædet gør udslaget.
Man kan sige det på den måde: VW Arteon gør det
muligt at køre i en flot bil, som også langt hen ad
vejen er temmelig praktisk. Og så er udstyret også i
orden.
Udstyret
Elektrisk førersæde er fx standard, det samme er
3-zone klimaanlæg, regnsensor, p-sensor og opvarmede
sprinklerdyser. Yderligere var den prøvekørte bil
udrustet med bl.a. navigation, bakkamera (stor
fordel, for så godt er udsynet bagud altså ikke),
nøglefri betjening og læderindtræk.
Undervognen i Arteon er temmelig avanceret, ligesom
den er i Passat. Med en 4-leddet baghjulsophængning
har man opnået fine køreegenskaber, som især er
mærkbare ved højere hastigheder. De understøttes af
de større hjul, som har påvirket
affjedringskomforten forbavsende lidt.
Vibrationsfri
Motoren er smidig og lyddæmpningen rimelig god. Man
kunne frygte, at vibrationer fra dieselmotoren og de
rammeløse sportslige sidedøre ville kunne mærkes i
kabinen, men også det har man rigtig godt styr på –
hvad ikke mindst onboard videoen her på siden
tydeligt viser. Og en brændstoføkonomi på 22,2 km/l
er mere end godkendt.
Topfarten er ikke mindre end 220 km/t og de 100 km/t
nås på 9,1 sekunder med god hjælp fra 7-trins DSG
gearkassen, som sætter prikken over i’et og gør VW
Arteon til en komfortabel, sporty cruiser med høj
opmærksomhedsværdi. |