- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Arteon

2,0 TDI DSG Elegance


Passat i elegant sportsdress


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det ville være for let sluppet, blot at sige, at VW Arteon er en sporty udgave af VW Passat. For virkeligheden er, at Volkswagen designerne har fået krænget et så iøjefaldende og elegant design ned over den i øvrigt også ret pæne Passat, at den har opnået sin helt egen karakter.

 

Sporty ser den også ud, med den coupé hældende taglinje. Bilen er den moderne udgave af Volkswagen CC, naturligvis skabt på basis af den nye og velkørende Passat’s glimrende undervogn, en bil, som vi tidligere har prøvekørt med en 2-liters 150-hestes TDI diesel, identisk med den, som Arteon testbilen var udrustet med.

 

Egen karakter

Visuelt er Arteon helt sin egen. En karakteristisk front, udrustet med Fuld LED forlys med kurvefunktion og lyslængde regulering. 18” letmetalfælge med 245 mm brede 45 procent lavprofildæk klæde den. Den er da også 10 cm længere end Passat (og stort set ligeså lang som Variant udgaven), men også akselafstanden er længere. Og oven i det hele er den ganske funktionel.


 


Det er måske lige præcis den kombination, som skal gøre Arteon til en succes. Den billigste version med 190 hestes TSI motor koster 516.000 kroner, den prøvekørte udgave 14.000 kroner mere, så den er ingen billig bil. På den anden side har en række af kollegerne også sportslige tilbud på programmet, og i den sammenligning står Arteon stærkt. Eksempelvis koster en nogenlunde tilsvarende Audi A5 Sportback omkring 100.000 kroner mere.

 

Prisfald på 50.000 kroner

Man kan så glæde sig over, at Arteon har haft stor gavn af afgiftsændringerne for et par måneder siden. 50.000 kroner billigere er den blev, men igen: Det er næppe den prisforskel, der får bilkøberne til at vælge Arteon. Vores gæt er, at det smarte design i kombination med et bagagerum på ikke mindre end 563 liter (bl.a. givet af den større længde), som oven i købet kan øges til 1,6 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned, og ellers oceaner af benplads på bagsædet gør udslaget.


 


Man kan sige det på den måde: VW Arteon gør det muligt at køre i en flot bil, som også langt hen ad vejen er temmelig praktisk. Og så er udstyret også i orden.

 

Udstyret

Elektrisk førersæde er fx standard, det samme er 3-zone klimaanlæg, regnsensor, p-sensor og opvarmede sprinklerdyser. Yderligere var den prøvekørte bil udrustet med bl.a. navigation, bakkamera (stor fordel, for så godt er udsynet bagud altså ikke), nøglefri betjening og læderindtræk.



Undervognen i Arteon er temmelig avanceret, ligesom den er i Passat. Med en 4-leddet baghjulsophængning har man opnået fine køreegenskaber, som især er mærkbare ved højere hastigheder. De understøttes af de større hjul, som har påvirket affjedringskomforten forbavsende lidt.

 

Vibrationsfri

Motoren er smidig og lyddæmpningen rimelig god. Man kunne frygte, at vibrationer fra dieselmotoren og de rammeløse sportslige sidedøre ville kunne mærkes i kabinen, men også det har man rigtig godt styr på – hvad ikke mindst onboard videoen her på siden tydeligt viser. Og en brændstoføkonomi på 22,2 km/l er mere end godkendt.


 


Topfarten er ikke mindre end 220 km/t og de 100 km/t nås på 9,1 sekunder med god hjælp fra 7-trins DSG gearkassen, som sætter prikken over i’et og gør VW Arteon til en komfortabel, sporty cruiser med høj opmærksomhedsværdi.

Andre VW testkørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

VW Passat 2,0 TDI 150 hk Highline Variant test >>>


VW Arteon er baseret på VW Passat, men den har sin helt egen karakter. Se on-board videoen af den store sporty og elegante VW coupé. Fuld HD.


 


Model:

VW Arteon 2,0 TDI DSG Elegance

Listepris:

Kr. 529.390

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l turbodieselmotor, 150 hk. 340 Nm/ 1750-3000 omdr./min. 7 DSG aut. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 220 km/t/ 22,2 km/l / 116 g/km

Længde

4,86 m

Bagagerum:

563-1600 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. 4 airbags. 18” letmetalfælge. Fuld LED med kurvelys. Fjernbetjent centrallås. Tonede ruder bag. Multijusterbart læderrat. El-førersæde. 3 zone Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med -begrænser. Sædevarme. Isofix. Regnsensor. P-sensorer.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt