VW Passat i
Motorradioen -
lyt hér >>>
Da Volkswagen Passat for nylig blev udnævnt til ”Car
of the Year” af en jury bestående af europæiske
biljournalister, var der klare tilkendegivelser om
hvorfor. Den nye Passat er ganske enkelt om ikke
perfekt, så da i hvert fald utrolig gennemarbejdet
og gennemtænkt, ikke mindst. Den har så at sige det
hele.
Set ud fra et dansk perspektiv, med den danske
brandbeskatning af bilejere, er den imidlertid
prismæssigt og meget naturligt placeret i en
kategori, hvor de fleste danskere er tvunget til at
vælge fra. Men sammenligner man den med de hårdeste
konkurrenter i klassen for de større luksuøse
mellemklassebiler på kanten til premium-betegnelsen,
placerer den sig helt i toppen, hvor den skarpeste
konkurrent formentlig er den nye Ford Mondeo.
Et spørgsmål om personlighed
Vi har ved flere tidligere lejlighed stiftet
bekendtskab med netop Ford Mondeo (find
vores prøvekørsler af Ford Mondeo hér >>>), det
er nu første gang vi for alvor går under lakken på
Passat, og den store forskel på de to er umiddelbart
bilernes personlighed, hvis man kan tillade sig at
tillægge en mekanisk ting menneskelige egenskaber.
De to har ganske enkelt hver deres meget forskellige
udstråling og derfor er det i meget høj grad
køberens personlighed, der afgør valget.
VW Passat er en elegant bil. Den er designmæssigt
tæt på forgængeren, men linjerne er trukket skarpere
op. Det har givet den det pift, som visuelt bringer
den i premium-klassen. Det gælder i øvrigt både de
udvendige og de indvendige linjer, som foruden
elegance inkluderer en lethed, som sjældent ses i
den størrelse biler.
Stor bil
For Passat er en stor bil. Med en længde på
4,88 meter for den prøvekørte Variant-udgaven
(Variant betyder stationcar på ”VW-sprog”) og et
bagagerum på 650 liter, let tilgængeligt, som kan
udvides til imponerende 1780 liter, har man et stort
og meget rummeligt køretøj. Bagsædepladsen er
forbilledlig og den er opnået til trods for den
store bagagekapacitet.
Men meget imponerende er dens kørefærdigheder i bred
forstand. Når det gælder det virile, dens evner til
at boltre sig på snoede og ujævne veje, opleves den
som var den meget mindre. På ujævn vej noterer man
sig de små ujævnheder, lidt hjulpet af 17”
letmetalfælge og moderate lavprofildæk, hvorimod de
større ujævnheder absorberes til perfektion.
Ved hurtig kørsel er Passaten stabil og
tillidsvækkende. Og så er den også temmelig lydløs.
Fleksibel og trækvillig diesel
Den prøvekørte variant var udrustet med
Volkswagen-gruppens nye Euro 6 optimerede 150-hestes
turbodiesel. Det er en dejlig trækvillig motor med
stort moment og fleksibilitet. Fartpræstationerne er
fremragende med 216 km/t på toppen, 0-100 km/t på
8,9 sekunder og en udmærket brændstoføkonomi på 22,2
km/l. Med seneste udgave af 6-trins DSG gearet er
man virkelig godt kørende. Det skifter smukt og
præcist og er rigeligt de 25.000 kroner værd, som er
merprisen ift. manuelt gear.
Den billigste Passat Variant er prissat til 379.000
kroner, den billigste diesel koster lige godt
400.000, men den prøvekørte variant var krøbet op på
524.000 kroner. Det inkluderer ikke blot den
kraftigere diesel men også et righoldigt udstyr med
tryk på sikkerhed.
Sikkerhed
Den komplette oplevelse fuldbyrdes gennem City
Emergency Brake og Multikollisionsbremse, som er
standard i alle Passat versioner.
Træthedsregistrering, Adaptiv fartpilot og
regnsensor hører også med. Og fine detaljer som
sidespejle med automatisk nedblænding (normalt er
det kun noget, der leveres til en bils bakspejl),
3-zone klimaanlæg (den tredje zone er ved bagsædet),
el-ruder for og bag og en 12” skærm i
midterkonsollen, suppleret af trykknapper til de
mest vitale funktioner er med til at underbygge
Passatens niveau.
At Passat er virkelig gennemtænkt dokumenteres også
af fine detaljer som en bagklap, der åbnes til en
højde på 2,04 meter – det er de færreste der kan slå
hovedet på klappen i den højde. Og navigationen kan,
foruden at blive vist på skærmen i midterkonsollen i
3D, 2D eller 2D med nord op, vises i 3D på
skærmbilledet mellem de to digitale
skærm-viserinstrumenter – omdrejningstæller og
speedometer. |