Gensynsglæde er nogle gange mere udpræget end andre.
Men sandt at sige var muligheden for, at genopleve
den lynhurtige specialversion af Toyota Yaris, en,
man greb med kyshånd. Simpelthen fordi det første
møde var så herligt. Det var det andet også…
Vi havde nemlig allerede tilbage i januar i år
muligheden for at køre én af de i alt 400 Yaris GRMN,
der er blevet bygget. En specialmodel, der kun blev
solgt på internettet, og som var udsolgt på mindre
end 72 timer. De to, der var dedikeret det danske
marked, var væk på et par døgn.
Nummer 020
Men heldigvis havde den danske Toyota importør
sikret sig et eksemplar og med nummer 020 på
nummerpladen – altså den i motorrummet, ikke den,
som den danske stat har udfærdiget – var der – var
anledningen der til et gensyn, oven i købet med en
af de allerførste af de 400, som nummeret ligesom
indikerer.
Vi skal ikke komme så meget i detaljer med bilen,
som vi var dengang. Det vil blot være en gentagelse
og
det kan der læses mere om hér >>>. Også videoen
fra dengang ville vi ikke kunne komme i nærheden af
at producere på danske landeveje. Men det herlige
ved gensynet var den simple virkelighed, at nu havde
man mulighed for, at komme lidt dybere ind i
køretøjet og dets baggrund, end et døgns tid i
Spanien giver.
Vanedannende
Det mest overraskende var, hvor hurtigt man vænnede
sig til at køre den fine lille bil. Der skulle ikke
megen omstilling til. Men indrømmet, de danske
hastighedsgrænser var næsten en provokation. Ikke af
bilen, men af undertegnedes tålmodighed. Men uden
førerbevis går den ikke, så man holder sig i
skindet.
Hvorfor så køre i en Yaris GRMN herhjemme? Svaret
er: Ændring af fokus.
Kørepræcision i fokus
Det handler ikke om, at nå 100 km/t på 6,4 sekunder
eller 80 km/t på omkring 5. Det handler om at nyde
kørepræcisionen. Træne den helt præcise placering af
bilen på asfalten. Nyde lyden, opleve den finhed,
hvormed man mærker underlaget, og naturligvis også
at fornemme kraftoverførslen og vejgrebet, når
speederen få øjeblikke i ny og næ trædes i bund. Det
er herligt, fordi bilen styrer så godt.
Toyota Yaris GRMN er bygget efter samme koncept som
Toyotas WRC rallybil. Og ikke overraskende: Mens de
400 GRMN’er er kørt ud fra samlebåndet, eller hvad
man nu skal kalde produktionsprocessen på fabrikken
i Valence i Frankrig, er VM-teamet stille og roligt
avanceret og har i skrivende stund netop overtaget
føringen i kampen om rallyverdensmesterskabet.
Sammenligningen
Yaris GRMN er ingen WRC bil. Den har halvt så mange
hestekræfter, men også kun halvt så mange trækkende
hjul, og koster trods listeprisen (som egentlig er
ret ligegyldig – for bilen kan jo ikke købes
længere) på 457.000 kroner kun en brøkdel af en WRC
rallybil. Alligevel kan man sammenligne de to.
For en rallybil er langt mere end en bil. En
rallybil udvikles af eksperter på ultrakort tid.
Yaris GRMN er udviklet på blot to år, så man var med
andre ord i gang endnu inden Toyotas WRC comeback i
januar 2017. Så her holder sammenligningen også
meget godt.
Ultimative køreegenskaber
En Yaris WRC testkøres på snoede veje af forskellig
beskaffenhed som et spejl af de strabadser, bilerne
udsættes for i et VM-rally. Yaris GRMN er testkørt
og udviklet på den legendariske Nürburgring i de
tyske Eifelbjerge – på den måske mest ultimative
vejstrækning i verden.
Effektive bremser er ligeså vigtige som rå
motorkraft.
Yaris GRMN er unik i sin klasse
(B-segmentet/miniklassen). Og lige nu er Yaris WRC
også unik i verdensmesterskabet, fordi den har
kunnet vinde både på hurtige finske grusbelagte
skovveje, på asfaltveje af enhver art og senest på
strabadserende terræn i Tyrkiet.
Fælles målsætning
Og så opfylder begge biler Toyotas tre hovedformål,
når det kommer til motorsportsdeltagelse og
udvikling af en bil som Yaris GRMN: Udvikling af
medarbejderne, udvikling af serieproducerede
hverdagsbiler og ikke mindst at skabe begejstring
hos Toyota fans.
Visuelt er Yaris GRMN selvfølgelig ikke så brutal
som en WRC-bil. Men se billederne øverst på siden,
hvor vi også har vist en Yaris WRC. Helt skævt er
det nu ikke.
Knappen, der aktiverer Yaris GRMN's 212
hestekræfter.
|