Det er ikke ukendt, at visse såkaldte VIP’s – de
”meget vigtige personer” – sværger til Mercedes Vito.
En bil, der er udmærket egnet til formålet, og så
har den jo en for nogle mennesker meget vigtig
stjerne på fronten. Men Toyota’s sidestykke, Proace
Verso VIP er et glimrende alternativ, måske for
mange endda et bedre alternativ, fordi den er så
alsidig.
Proace Verso er baseret på varebilen, Proace. Vito
er grundliggende også en varebil. Men Toyota har
sikret Proace Verso’s køreegenskaber ved fx at
forsyne den med en avanceret baghjulsophængning, man
kan kalde det en skrå wishbone-stræbearme (wishbone
hjulophæng benyttes i alle til formålet skabte
racerbiler, bl.a. Formel 1 racerbiler og da også i
Toyotas Le Mans vindende hybridracer). Og så
benyttes der progressive fjedre, noget der ikke er
ualmindeligt i rallysporten, hvor Toyota jo for
tiden fører kampen om VM.
Sidevindsresistent
Teknikken behøver man ikke forstå, men den er
forklaringen på, hvorfor affjedringskomforten i en
Proace Verso er så høj og også hvorfor bilen trods
en stor vindfangende sideflade er minimal
sidevindsfølsom. Ikke mindst det sidstnævnte fik vi
en klar fornemmelse af, for det blæste temmelig
kraftigt i perioden, hvor vi prøvekørte Proace
Verso.
Den kører med andre ord temmelig godt. Den er ret
letkørt og let at håndtere også i snæver bytrafik.
Men indrømmet, den 5,31 meter lange bil er ikke så
let at finde parkeringsplads til som fx en Toyota
Aygo, men i en Aygo er der, som i de færreste biler,
heller ikke
installeret fire kraftige, velpolstrede læderstole
af kaptajnstypen i bilens bageste gemakker. Udklapsbordet med ekstra smårum kan skydes frem og
tilbage mellem stolene, som kan vendes og drejes
efter behov.
Oven i det har man mindst 550 liter bagageplads. Det
kan rumme en del dokumentmapper, bærbare computere,
håndbagagekufferter eller hvad man nu kunne finde på
at placere derinde. Og så kan pladsen forøges helt
op til 1847 liter og endnu mere, hvis sæderne tages
ud.
Optimal tidsudnyttelse
Virkeligheden er, at vi tror ikke på, at de
mennesker, der har brug for en Verso VIP opfatter
sig selv som meget vigtige personer. Vi tror, at det
er mennesker, der ikke ønsker at spille tiden, som
gerne vil udnytte den tid, de har til rådighed bedst
muligt og måske endda derigennem sikre deres kunder
den bedst mulige service.
Ikke, at en Verso VIP ikke kan benyttes til andet
end forretningsformål, men den er en slags mobilt
kontor, hvor man altså også kan vælge, kun at
medtage 1, 2 eller 3 af de bageste siddepladser,
helt afhængig af behovene.
Gode løsninger
Toyota Proace Verso er en type af bil, som Toyota
ikke har megen erfaring med på det danske marked.
Men de burde få succes med den, fordi den er så
velfungerende. Skal der sættes en finger på den, er
det, at bagklappen skal betjenes manuelt. Og den er
både stor (det er godt i mange tilfælde) og tung.
Men mindre kan måske ofte gøre det, og derfor kan
bagruden i bagklappen da også klappes op.
Den fylder ikke meget, den giver læ, hvis man står
tæt på bilen i regnvejr, den giver udluftning, hvis
man sidder indenfor i bilen, og den gør adgangen til
bilens bagparti ved fx parallel parkering meget
lettere. Det med bagruder, der kan åbnes, har Toyota
for resten god erfaring med – helt tilbage i
1960’erne byggede man Toyota Crown stationcar med
bagrude, der kunne åbnes.
Det andet…
Prisen for en Proace Verso 2,0D VIP er 800.000
kroner. Den skal jo have hvide nummerplader på, og
så falder afgiftshammeren herhjemme (men det samme
gælder Vito & Co.). I maskinrummet får man da en
177-hestes turbodiesel, udviklet af PSA-koncernen
som en del af samarbejdet med Citroën og Peugeot).
Den er smidig og leverer også et højt
drejningsmoment på op til 400 Nm, der spiller godt
sammen med 6-trins automatgearet.
Automatgearet betjenes fra drejeknappen i
midterkonsollen (billedet ovenfor) og skiftepaler
bag rattet (kan skimtes på billedet i højre spalte).
Udstyret er omfattende og inkluderer aircondition
både for og bag. Det er muligt, at få massage i
begge forsæder, der er 220 V udtag ved 2. sæderække,
nøglefri betjening, elektriske skydedøre i hver side
er standard, automatisk nødbremse også, og
handskerum med køl, Xenon forlygter, head-up display
og adaptiv fartpilot (hvis funktion vi dog aldrig
ikke helt lærte at forstå – den opgav flere gange
sit forehavende, hvor vi ikke havde ventet det, men
advarede dog om, at den havde gjort det).
Også stjerner til Proace
Sidst, men ikke mindst, har Proace Verso, der i
øvrigt også findes i mere personbilsagtige
bus-udgaver (den billigste koster 550.000 kroner),
opnået ikke bare én stjerne på fronten, men 5
stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten. Det er, i
kombination med Toyotas 3-års garanti, også et
væsentligt købs-argument, som langt hen ad vejen
burde kunne sikre bilen en plads på det ”meget
vigtige” omend ikke særlig store danske
VIP-bilmarked…
|