Subaru VIL. De VIL være mere synlige på det danske
marked og en intensiv mediekampagne dette efterår
har virkelig synliggjort den japanske producent af
verdens sikreste (det er i hvert fald Subarus
målsætning) og nogle af de allermest velkørende
biler. Og som det nu efterhånden er blevet sædvane i
Danmark, så er vejen frem ikke kun et godt produkt,
men også et attraktivt pristilbud.
Hvor længe tilbuddet varer, ved vi ikke, men vi så
det som en naturlig anledning til, på ny at sætte
fokus på den mellemstore regulære SUV, Subaru XV.
Den billigste version er prissat til lige godt
300.000 kroner – det er der ikke rørt ved – men der
er tilbudspriser på de fire øvrige varianter.
Tæt ved 40.000 kroner billigere
Vi har stillet skarpt på topudgaven, som normalt
koster knap 460.000 kroner. Den koster for tiden
godt 420.000 kroner, altså en klækkelig besparelse,
men måske, sådan som det danske marked nu engang
fungerer, også det, der skulle til, for at lade
bilen slå igennem.
Subaru er nemlig en bil, der ikke umiddelbart gør
meget væsen af sig. Den er ikke prangende, den er
ikke en visuel potensforlænger eller et status
symbol. Derimod er den yderst effektiv, funktionel
og formentlig den allerbedst kørende bil i sin
klasse.
Hvad ”bedst” betyder
Vi har tidligere optalt Subaru XV i den seneste
generation, etableret på den nyeste tekniske
platform, og denne artikel bør suppleres af de
andre, vi har publiceret (læs
mere om Subaru XV hér >>>), for vi vil helst
undgå for mange gentagelser. Men det er siden
introduktionen også blevet klart, at en god bil ikke
sælger sig selv. For hvad ligger der egentlig i, at
den er god, og betegnelsen ”bedst kørende”.
Lad os forklare (hvad undertegnede i hvert fald
mener…): Alle moderne biler kører godt. Ved
almindelig kørsel er det meget få biler, der falder
igennem. Bilister har smag og behag, som er
forskellig. Nogle vil gerne have en direkte berøring
med og føling af underlaget, selvom det måtte gå ud
over kørekomforten. Andre vil gerne transporteres
behageligt, blødt, komfortabelt osv.
Det sidste opnås som hovedregel ved at give afkald
på det første (og så er der en masse
mellemløsninger). I Subarus tilfælde holder den
hovedregel imidlertid ikke.
Komfortabel og fin vejkontakt
En Subaru XV er nemlig temmelig komfortabel. Men man
har alligevel som fører en meget fin føling med
kørebanen. Det har man, til trods for den store
frihøjde på 22,1 cm (som traditionelt heller ikke
hører sig til i en sportslig bil). Nogle vil måske
savne den faste, såkaldte sportslige berøring med
asfalten. Men dertil har vi kun én kommentar: Læg
konventionerne væk og oplev, hvad en Subaru XV
virkelig kan.
XV kan klare sig glimrende off-road. Det har vi
tidligere fastslået, dokumenteret og illustreret (se
videoerne fra dengang, også her på siden). Men den
er også meget, meget god på plan asfalt og især
oplever man det ved skiftende vejrforhold og
skiftende kørselsforhold i det hele taget.
Alsidig
Vi har prøvet XV i stiv sidevind, på alskens
underlag, og kørt den sportsligt såvel som i
søndags-cruise tempo. Den falder ikke igennem på
nogen måde. Tværtimod er man tilbøjelig til at sige:
Wow, hvor er den alsidig. Det handler om balance i
bilen (i teknisk forstand handler det om, hvordan
vejgreb og styring påvirkes, når tyngdepunktet
skydes rundt ved kurvekørsel, acceleration og
deceleration), vejgreb, styrestabilitet,
sidevindsfølsomhed osv.
Og så er den også temmelig praktisk indrettet og
byder på masser af udstyr. Den prøvekørte version
var udrustet med en 156 hestes 2-liters boksermotor
uden turbolader. Er turbo-tryk et krav, så glem en
Subaru, men er de reelle trækegenskaber vigtige,
stryger den til tops. 0-100 km/t på 10,4 sekunder er
ikke langsomt, og for de, der ikke kan undvære
fornemmelsen af gearskift i trin, er styringen af
drivlinen og det symmetriske firehjulstræk sådan
indrettet, at der skiftes fra trinløst automatisk
transmission til skift i trin, når man træder
speederen kraftigere ned. Alt det har vi også
beskrevet tidligere.
Alenlang udstyrsliste
Standard udstyrslisten for enhver XV er alenlang:
foruden automatgearet og det permanente symmetriske
firehjulstræk med Active Torque plit,
vognbaneassistent (yderst blødt nærsten umærkelig
virkende helt uden ryk), adaptiv fartpilot (ligeså)
og EyeSight-baseret automatisk nødbremse er 7
airbags, Xenon forlygter med forlygtespuling
standard. Det gælder også multijusterbart rat med
varme, sædevarme, elektriske sideruder, fjernbetjent
centrallås, el-sidespejle, 2-zone klimaanlæg,
el-opvarmet underkant af forruden (så
vinduesviskerne ikke fryser fast – eller i hvert
fald hurtigt kan tøs op igen) og meget andet.
Oven i det inkluderer Summit udstyret Fuld LED (med
automatisk fjernlys) i stedet for Xenon-lygterne,
soltag (som dog reducerer lofthøjden en smule),
elektrisk førersæde, nøglefri betjening, navigation,
læderindtræk, skiftepaler til automatgearet, 8”
skærm i stedet for 6,5”, 225/55-18 dæk på alufælge
etc.
Alt i alt et super godt kørende udstyrsstykke, hvis
handikap er, at for få i Danmark kender bilen til,
at give den en topplacering på bilernes
statussymbol-liste. Men det, den kan og det, man får
for pengene burde give den det. Og det var da også
årsagen til, at undertegnede ifm. med nomineringen
af Årets Bil i Danmark 2018 havde Subaru XV blandt
mine valg.
|