- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru Impreza

2,0i Active Lineartronic


Komplet i enhver forstand


Af Søren Clauding – september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru Impreza er i en klasse for sig selv. Impreza er den eneste mellemstore personbil på markedet med permanent symmetrisk firehjulstræk. Impreza er stort set den eneste personbil i serieproduktion med boksermotor og med verdens førende producent af firehjulstrukne biler som kreatør, er den simpelthen blevet en fremragende bil.

 

Visuelt er den måske ikke så skelsættende. Det er den for så vidt heller ikke hvad teknikken angår, isoleret betragtet. Det unikke er netop, at Subaru har pakket alle elementerne sammen i en mellemstor personbil, som man så oven i købet har valgt at sælge til en ganske fornuftig pris.

 

Firehjulstræk og automatgear til alle

Vi har tidligere prøvekørt Impreza på svenske vinterveje og den da prøvekørte bil var identisk med den, vi nu stiller skarpt på. Derfor er der en god grund til at læse artiklerne fra dengang (find dem hér >>>). Og vi kan da også indledningsvis fastslå, at oplevelsen af bilen ikke er meget anderledes, nu hvor der var mulighed for på danske efterårsveje at bruge lidt mere tid på bilen.

 

Det, at den er identisk, er ikke overraskende. Der er nemlig ikke så mange varianter at vælge imellem. Men kunne man have lyst til at køre Impreza, er den billigste af de tre versioner, der findes i alt, måske også vær at overveje. Den kan nemlig med basisudstyret, som ikke er så ringe endda, købes for blot 274.000 kroner. Det beløb inkluderer ikke bare det samme firehjulstræk, men også den samme Lineartronic automatgearkasse.

 

En af de sikreste

Motoreffekten for den 1,6 liters bokser benzinmotor, der dér er standard, er 114 hestekræfter. Men selvom vi ikke har prøvet den i denne omgang, er den værd at nævne, netop fordi den byder på de samme basale egenskaber, som er med til at gøre den til en af de allersikreste biler på markedet overhovedet.


2-liters bokser-benzinmotoren.


Vi har hørt nogle anke over, at benzinforbruget er lidt i overkanten. 16,1 km/l for 1,6-liters udgaven og 15,2 km/l for den her prøvekørte 2-liters boxer benzinudgave med 156 hestekræfter, opgjort efter NEDC. MEN: Husk, at det inkluderer både firehjulstræk og automatgear. Og så er det faktisk meget på niveau med konkurrenterne.

 

Tæt på virkeligheden

Og én ting til: Vi er spændte på at få oplyst forbrugstallene efter den nye WLTP målemetode, for boksermotorerne har ikke turbolader og derfor er forbruget i virkeligheden med stor sandsynlighed meget tættere på NEDC tallene. Det virkelige forbrug i vores testperiode var i hvert fald tæt derpå.

 

Med 2-liters motor er listeprisen 364.000 kroner, for det inkluderer også ”Active” udstyrsniveauet. Den større motor udgør 20.000 kroner af prisforskellen på 90.000 kroner, så man kommer altså til at betale 70.000 kroner for…

 

Active-udstyret:

LED forlygter, som gør nat til dag, kurvelys, tågeforlygter, 17” letmetal-fælge (som håndteres glimrende af den tilgivende hjulophængning), 2-zone klimaanlæg, 8” skærm, bakkamera, tonede ruder, læderrat, bagagerumsdækken (rullegardintypen) og meget andet.


 


Men allerede i den førnævnte ”Base”-version får man udstyr som Eyesight, der bl.a. omfatter adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, vognbaneassistent og slingrealarm, sædevarme, klimaanlæg og en fin detalje som el-opvarmet underkant af forruden, så vinduesviskerne hurtigt kan tøs op, når vinterfrosten melder sig og fryser viskerbladene fast.



Skabt til ujævne veje

Køreoplevelsen er uforandret, men den tilgivende affjedring (som man kan tillade sig uden tab af køredynamik på grund af det lave tyngdepunkt, der følger med den lavt placerede boksermotor), er som skabt til ujævne danske provinsveje. Firehjulstrækket mærker man især, når man gerne vil lidt hurtigt ud af kurverne og kræfterne da skubbes ud gennem baghjulene. Og den, affjedringen taget i betragtning, forbavsende lave frihøjde på blot 13 cm får Impreza’en til at klæbe sig til kørebanen ved motorvejsfart.

 

Impreza’en er desuden født med multilink baghjulsophæng, som man også får med i basisudgaven, modsat de bilproducenter, der har valgt et mere enkelt baghjulsophæng til deres mere motorsvage varianter (bl.a. Mercedes og Volkswagen). Multilink reducerer baghjulenes medstyrende effekt og sikrer bl.a. en meget rolig kørsel, hvis man kører lidt friskt gennem kurverne på en ujævn vej. Derigennem forstærkes det høje sikkerhedsniveau i en Impreza yderligere.


Andre Subaru prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Subaru Impreza - First Test >>>


Vi prøvekørte den helt nye og suverænt kørende Subaru Impreza på sneglatte svenske landeveje tidligere på året  ifm de første internationale prøvekørsler. Bilen var identisk med den nu i Danmark prøvekørte bil. Tag med og oplev hvorfor den er så god. Fuld HD.


 


Model:

Subaru Impreza 2,0i Active Lineartronic

Listepris:

Kr. 363.880

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Boxer-benzin. 156 hk. 196 Nm/4000 omdr./min. CVT automatgear. Permanent 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 205 km/t/ 15,2 km/l /132 g/km

Længde:

4,56 m

Frihøjde

13 cm

Bagagerum:

385-1310 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. VDC. Vehicle Dynamics Control. Active Torque Split AWD, 17” letmetalfælge. LED forlys. EyeSight med adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. 8” berøringsskærm med bakkamera.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt