Subaru Impreza er i en klasse for sig selv. Impreza
er den eneste mellemstore personbil på markedet med
permanent symmetrisk firehjulstræk. Impreza er stort
set den eneste personbil i serieproduktion med
boksermotor og med verdens førende producent af
firehjulstrukne biler som kreatør, er den simpelthen
blevet en fremragende bil.
Visuelt er den måske ikke så skelsættende. Det er
den for så vidt heller ikke hvad teknikken angår,
isoleret betragtet. Det unikke er netop, at Subaru
har pakket alle elementerne sammen i en mellemstor
personbil, som man så oven i købet har valgt at
sælge til en ganske fornuftig pris.
Firehjulstræk og automatgear til alle
Vi har tidligere prøvekørt Impreza på svenske
vinterveje og den da prøvekørte bil var identisk med
den, vi nu stiller skarpt på. Derfor er der en god
grund til at læse artiklerne fra dengang (find
dem hér >>>). Og vi kan da også indledningsvis
fastslå, at oplevelsen af bilen ikke er meget
anderledes, nu hvor der var mulighed for på danske
efterårsveje at bruge lidt mere tid på bilen.
Det, at den er identisk, er ikke overraskende. Der
er nemlig ikke så mange varianter at vælge imellem.
Men kunne man have lyst til at køre Impreza, er den
billigste af de tre
versioner,
der findes i alt, måske også vær at overveje. Den
kan nemlig med basisudstyret, som ikke er så ringe
endda, købes for blot 274.000 kroner. Det beløb
inkluderer ikke bare det samme firehjulstræk, men
også den samme Lineartronic automatgearkasse.
En af de sikreste
Motoreffekten for den 1,6 liters bokser benzinmotor,
der dér er standard, er 114 hestekræfter. Men selvom
vi ikke har prøvet den i denne omgang, er den værd
at nævne, netop fordi den byder på de samme basale
egenskaber, som er med til at gøre den til en af de
allersikreste biler på markedet overhovedet.
2-liters bokser-benzinmotoren.
Vi har hørt nogle anke over, at benzinforbruget er
lidt i overkanten. 16,1 km/l for 1,6-liters udgaven
og 15,2 km/l for den her prøvekørte 2-liters boxer
benzinudgave med 156 hestekræfter, opgjort efter
NEDC. MEN: Husk, at det inkluderer både
firehjulstræk og automatgear. Og så er det faktisk
meget på niveau med konkurrenterne.
Tæt på virkeligheden
Og én ting til: Vi er spændte på at få oplyst
forbrugstallene efter den nye WLTP målemetode, for
boksermotorerne har ikke turbolader og derfor er
forbruget i virkeligheden med stor sandsynlighed
meget tættere på NEDC tallene. Det virkelige forbrug
i vores testperiode var i hvert fald tæt derpå.
Med 2-liters motor er listeprisen 364.000 kroner,
for det inkluderer også ”Active” udstyrsniveauet.
Den større motor udgør 20.000 kroner af
prisforskellen på 90.000 kroner, så man kommer altså
til at betale 70.000 kroner for…
Active-udstyret:
LED forlygter, som gør nat til dag, kurvelys,
tågeforlygter, 17” letmetal-fælge (som håndteres
glimrende af den tilgivende hjulophængning), 2-zone
klimaanlæg, 8” skærm, bakkamera, tonede ruder,
læderrat, bagagerumsdækken (rullegardintypen) og
meget andet.
Men allerede i den førnævnte ”Base”-version får man
udstyr som Eyesight, der bl.a. omfatter adaptiv
fartpilot, automatisk nødbremse, vognbaneassistent
og slingrealarm, sædevarme, klimaanlæg og en fin
detalje som el-opvarmet underkant af forruden, så
vinduesviskerne hurtigt kan tøs op, når
vinterfrosten melder sig og fryser viskerbladene
fast.
Skabt til ujævne veje
Køreoplevelsen er uforandret, men den tilgivende
affjedring (som man kan tillade sig uden tab af
køredynamik på grund af det lave tyngdepunkt, der
følger med den lavt placerede boksermotor), er som
skabt til ujævne danske provinsveje.
Firehjulstrækket mærker man især, når man gerne vil
lidt hurtigt ud af kurverne og kræfterne da skubbes
ud gennem baghjulene. Og den, affjedringen taget i
betragtning, forbavsende lave frihøjde på blot 13 cm
får Impreza’en til at klæbe sig til kørebanen ved
motorvejsfart.
Impreza’en er desuden født med multilink
baghjulsophæng, som man også får med i basisudgaven,
modsat de bilproducenter, der har valgt et mere
enkelt baghjulsophæng til deres mere motorsvage
varianter (bl.a. Mercedes og Volkswagen). Multilink
reducerer baghjulenes medstyrende effekt og sikrer
bl.a. en meget rolig kørsel, hvis man kører lidt
friskt gennem kurverne på en ujævn vej. Derigennem
forstærkes det høje sikkerhedsniveau i en Impreza
yderligere.
|