Da vi for et lille halvt års tid siden prøvekørte
den sportslige SEAT Ibiza FR, var det med den lille
115 hestes 3-cylindrede motor
vel vidende at der var en kraftigere version på vej.
Meget kan gentages, derfor kan man med fordel læse
prøvekørslen fra dengang (SEAT Ibiza FR 1,0
TSI 115 hk test) og så supplere med de
følgende linjer – og ikke mindst videoen her på
siden, for den er ret anderledes.
Den store forskel glædede vi os allerede dengang til
at opleve, altså muligheden for endnu flere kræfter.
For selvom FR med 115 hestekræfter bestemt ikke er
nogen sinke, er det herligt at køre den med de 150
hestekræfter, som den nu prøvekørte version kunne
levere.
0-100 km/t på 7,9 sekunder
De 150 hestekræfter kan direkte afløses på
accelerationstallet: 7,9 sekunder til 100 km/t i
stedet for 9,3 sekunder. Det store drejningsmoment
på 250 Nm, som topper allerede ved 1500 omdr./min.,
er ansvarlig for en stor del af arbejdet og især den
store fleksibilitet, som gør bilen meget let-kørt.
Maskineriet i Ibiza FR 1,5 TSI er meget anderledes
end den 3-cylindrede maskine i 1,0 TSI udgaven. Man
har ikke bare større slagvolumen men også én
cylinder mere, i hvert fald det meste af tiden, for
motoren er udrustet med Advanced Cylinder Technology,
som frakobler to cylindre, når der ikke er brug for
dem.
Udmærket brændstoføkonomi
Det reducerer brændstofforbruget, så man kan køre
20,4 km/l. Men vi oplevede nu ikke det helt store
frakoblingsniveau, så det er et spørgsmål, hvor
meget det betyder i praksis – vi landede i praksis
på omkring 17 km/l iflg. bilens egen måling, og det
var vel ret beset udmærket.
Den 4-cylindrede motor vibrerer mindre end det
3-cylindrede alternativ. Motorlyden er også
anderledes og så er en lidt større motor naturligvis
også lidt tungere. Men bruger man de flere kræfter
aktivt, skubbes tyngdepunktet bagud under
acceleration, og det modsvarer i det store hele den
større vægt og derfor er bilens balance ikke meget
forskellig fra ”lillebror”, når man kører den lidt
frisk.
Billigt ekstraudstyr kan anbefales
Testbilen var i øvrigt udrustet med adaptiv
fartpilot, som blot udløser en merpris på 3000
kroner. Metallakken koster blot 4000 kroner, 2-zone
klimaanlæg godt 4000 kroner og Fuld LED forlys 9000
kroner. Det kan alt sammen anbefales. Om man vil
betale 2810 kroner for røde bremsekalibre er vel et
temperamentsspørgsmål, men da 150 hestes FR’en kun
koster beskedne 12.000 kroner mere end FR med 115
hk, har man vel lov til at bruge en smule også på
den røde gimmick, som bestemt klæder bilen.
198.620 kroner er den officielle listepris for FR
1,5 TSI. Med mindre at låget på bankkontoen klappe i
ved 186.000 kroner, bør man tage de sidste 35
hestekræfter og 50 Nm med for den beskedne merpris.
Et eller andet sted anskaffer man vel en sportslig
bil, fordi man gerne vil køre sportsligt, og så er
150 hestekræfter altså bedre end 115.
Når det så er sagt, er sportsligheden og
køredynamikken i en Ibiza FR ligeså meget et
spørgsmål og styrepræcision og føling med
underlaget. Den er ens for de to biler. Men de 150
heste er nu rare at have…
|