Den helt nye SEAT
Ibiza kom på markedet for få måneder siden. Den
kører rigtig godt, hvad vi fastslog allerede i
forsommeren i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler. Dengang kørte vi bl.a.
Ibiza’en med den kraftigste af de 3-cylindrede
1-liters TSI-motorer på 115 hestekræfter i Xcellense
versionen.
Med tilnavnet ”FR” bliver Ibiza endnu skarpere.
FR betyder Formula
Racing. Betegnelsen benyttes af SEAT som en
mellemting mellem ”Cupra” (som betyder Cup Racing)
og er den sportslige variant af den almindelige
Ibiza. Endnu er en ny Ibiza Cupra ikke kommet på
markedet, og den vil med garanti have langt flere
hestekræfter end de 115, og også flere end de 150
hestekræfter, som Ibiza også kan købes med. Men på
danske hastighedsbegrænsede landeveje er
spørgsmålet, om det betyder så meget, for 0-100 km/t
på 9,3 sekunder gør jo ikke ligefrem Ibiza FR til en
sinke…
Parat til fart
Faktisk er
undervognen temmelig parat til god effekt, og når
man strammer affjedringen op og monterer 17”
alufælge med 215 mm brede 45 procent lavprofildæk i
stedet for de 15” hjul, der følger med
udstyrsniveauet Xcellence, får man køreegenskaber,
der lever op til FR betegnelsen.
Videoen her på siden
blev optaget i regn, den taler sit eget sprog, men
vi prøvede også Ibiza FR på tør asfalt, og det er
klart det underlag, hvor den trods alt trives bedst.
Dér bliver den ret sjov og kommer i god
overensstemmelse med det sporty design, som er en
del af opgraderingen til FR.
Udvendig handler det
om en hel række styling elementer, som giver den
kompakte bil et langt mere sportsligt udseende.
Indvendigt oplever man det samme, FR-sæder, FR
læderrat osv. Røde syninger går igen overalt og
understreger den udvendige "racer-røde" farve.
Køreindstillinger
SEAT er gået så
langt med Ibiza FR, at man også har installeret
forskellige køre-modes (Sport, normal, Eco og en
individuel indstilling), som ikke har indflydelse på
hjulophængningen, men på drivlinen, dvs. fra
speederrespons til motorstyring. Også det har
betydning for køreoplevelsen.
Herligt ved en bil
som SEAT Ibiza er desuden dens basis design. I vores
optik er den meget skarpere end fx søstermodellen,
Volkswagen Polo. Polo blev den anden bil i VW
Gruppen, der kom til at nyde godt af den såkaldte
MQB A0 platform, som SEAT har stået for udviklingen
af. De skarpe linjer har ikke forhindret
rummeligheden i at være temmelig god. I kabinen er
pladsen OK, i bagagerummet er den meget mere end OK:
355 liter er meget, og at få det pakket ind i et
smart design, er en kunst.
Skarpe priser
Prismæssigt er SEAT
Ibiza også ret skarp. Den allerbilligste Ibiza
koster 135.000 kroner. Derfra og op til den hér
prøvekørte version er der kun små 47.000 kroner – og
man får virkelig meget for merprisen, både i form af
udstyr og køreegenskaber. Hvis man ikke kan få
effekt nok og synes at udsigten til en Cupra version
ligger for langt væk, findes Ibiza også i en 150
hestes version.
Den har vi stadig
til gode at prøvekøre, men da den kun koster 12.000
kroner yderligere, lyder den ret spændende: 0-100
km/t på 7,9 sekunder og 215 km/t på toppen. Fælles
for 115 hestes udgaven og 150 hestes versionen er 6
manuelle gear, men til 115 hk kan også leveres et
7-trins DSG gear. Med den transmission som en del af
drivlinen rammer listeprisen lige under 200.000
kroner.
|