Det er en slet skjult hemmelighed, at undertegnede
har været begejstret for den nye Opel Insignia fra
de allerførste kilometer. Begejstringen er blevet
underbygget hver eneste gang, der har været mulighed
for at køre Insignia, og den blomstrer stadig, men
der er forskel på modelvarianterne, og det er ikke
uvæsentligt at forholde sig til, hvis Insignia står
på indkøbslisten.
Da vi satte os for, også på danske landeveje at
prøve Opel Insignia i Sports Tourer (dvs.
stationcar) udgaven, inkluderede prøvekørslen
desuden en motor, som vi ikke tidligere har oplevet
den med. Nemlig en 4-cylindret 165-hestes
turbobenzinmotor. Og så havde bilen tilnavnet
”Dynamic” – det skaber visse forventninger. Og hér
skuffede motoren måske lidt. Den er ikke dårlig, men
heller ikke udpræget spændende. Den skubber da
heller ikke Insignia’en op i toppen af prislisten og
det har måske en vis betydning.
Gode priser
Den allerbilligste Insignia Sports Tourer er prissat
til 293.783 kroner. Prisen inkluderer da en
140-hestes 1,5 liters turbobenzin, en 6-trins manuel
gearkasse og basisudstyret ”Enjoy”. Den har vi ikke
prøvet. Men der er tale om en meget fin pris i
forhold til, hvor meget bil, man får for pengene.
Den aktuelle prøvekørte Dynamic version er ikke bare
mere veludstyret med fokus på det sportslige, den
har også de flere hestekræfter og så var der sat en
6-trins automatgearkasse imellem motor og de
trækkende forhjul. Automatgearet står for små 20.000
kroner. Prisen er hér 334.127 kroner.
Forskelle i køreegenskaber
Vores hidtidige erfaringer har imidlertid været
koncentreret om de potente 260 hestes 4X4 udgaver og
dieseludgaverne. Der har typisk været en markant
vægtforskel mellem dem og den aktuelle bil på op
imod 150 kg. Og da vi kørte en længere tur i Grand
Sport udgaven, som havde den mindre 136-hestes
diesel i maskinrummet og hvor vægtforskellen er
noget mindre, var den udrustet med 17” hjul i stedet
for de 18”, der for andre motorvarianter ellers er
en del af Dynamic udrustningen.
Resultatet var måske ikke overraskende, men i hvert
fald sammenfattende, at køreoplevelsen i den
aktuelle bil, er mindre komfortabel end i de andre
varianter og sådan skal det vel også være, hvis
køredynamikken prioriteres. Balancen er desuden
skubbet lidt bagover, men det er nu minimalt. De
større hjul ser godt ud, men medvirker også til at
forringe kørekomforten.
Pris og kræfter hænger sammen
Motoren er, f.eks. i sammenligning med Opels
glimrende 136 hestes diesel, som nævnt ikke så
spændende. Fartpræstationerne er på papiret noget
bedre, men speederresponsen ikke som i en diesel.
Omvendt topper drejningsmomentet på 250 Nm allerede
ved 2000 omdr./min. og fastholdes helt op til 4500
omdr./min., så der er kræfter nok, man oplever det
blot ikke rigtigt, måske fordi den spændstige
affjedring lægger op til mere.
Hvad automatgearet angår, foretrækker vi klart det
meget fine nye 8-trins gear, som vi har prøvet i
andre drivline konfigurationer, men igen: Skal
prisen holdes nede, er 6-trins udgaven nødvendig.
Det officielle forbrugstal er 16,1 km/l. Ved blandet
kørsel opnåede vi i tal på lidt over 10 km/l.
Elegant design
Hvad angår Sports Tourer designet, er det, som vi
tidligere har været inde på, et resultat af ønsket
om at lave elegante biler. Det er bestemt lykkedes,
og det ændrer hverken drivline eller hjulstørrelse
på. Bilen er stor, 5 meter lang, på nær en
centimeter, men det er et aktivt valg fra
designernes side. Et af argumenterne mod store biler
er ofte, at de er vanskeligere at finde
parkeringspladser til i storbyerne og at de er
sværere at manøvrere rundt med.
Det er selvfølgelig korrekt, hvis alternativet er en
mini på 3,5 meters længde. Men sammenligner man med
en bil, der blot er 20-30 cm kortere, er forskellen
minimal og det øger ikke parkeringsmulighederne
nævneværdigt.
Godt basisudstyr
Udstyret er især godt i den billigste Enjoy version
hvor 17” fælge er standard. I Enjoy er de dog ikke
af letmetal, men det kan tilkøbes for beskedne 5000
kroner. Men nøglefri adgang og betjening, sædevarme,
ratvarme, fartpilot og endda også Opel OnStar er
standard i den billigste udgave.
Dynamic-udstyret inkluderer de 18” alufælge, som vi
nok helst havde været fri for, udmærkede AGR
sportssæder i førersiden, som dog bevidst skal
prøvesiddes, inden man udnævner dem til at være de
rette for en selv, p-assistent for og bag, 2-zone
klimaanlæg, mørke sideruder ved bagsæderne og
iøjefaldende og skridsikre sportspedaler, som vidner
om, at bilen jo er skabt med vægt lagt på det
dynamiske.
Og dér er man vel ret beset kommet meget godt i mål,
især set i forhold til prisen. For hvis man vil, kan
man udmærket betale 450.000 kroner for en Insignia
Sports Tourer, uden ekstraudstyr oven i købet. Men
det er så isoleret betragtet også en meget moderat
pris, fordi man får merværdi for alle pengene.
|