- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Insignia GSi

2,0 BiTurbo Diesel aut.


Alsidig performance bil


Af Søren Clauding – november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er slet skjult og bestemt heller ingen hemmelighed, at undertegnede er begejstret for Opel Insignia. Begejstringen blev ikke mindre efter mødet med den nye performance version dette forår. Det skete på sydfranske landevej – med temperaturer under nul grader. I mellemtiden er bilen landet i Danmark og spørgsmålet er: Kan begejstringen stå mål med danske kørselsbehov?

 

Vi valgte at køre en tur i udgaven med 2-liters dieselmotor. For indrømmet: Brændstoføkonomien er ikke dårlig, men er heller ikke præcis Insignia’ens største styrke. Også set i det lys, er det formentlig udmærket, at PSA-gruppen får en finger med i spillet i fremtiden – ja, det har de jo allerede med Grandland X og et par andre Opel modeller.

 

Sidste originale Opel GSi

Det betyder også, at Opel Insignia GSi meget let kan gå hen at blive Opels sidste originale performance-bil, for den er skabt af Opel, inden PSA-overtagelsen blev en realitet. Ikke, at vi frygter for fremtiden, for Opel fabrikken i Rüsselsheim har fået tildelt en central rolle i udviklingen af fremtidige motorer, men man har en anderledes tilgang til motorer hos PSA.



Hos PSA ville man næppe kunne forestille sig en 2-liters dieselmotor med dobbelt turbolader. Det har man gjort og praktiseret gennem en årrække hos Opel. Og handler det alene om performance, er resultatet fremragende. Maskineriet udvikler 210 hestekræfter, men ligeså vigtigt: Drejningsmomentet topper allerede ved 1500 omdr./min på overbevisende 480 Nm.



Over-realistisk forbrugstal

Officielt kan man køre 13,7 km på en liter dieselolie. Det er ikke imponerende, men man må ikke glemme, at Opel Insignia er en stor luksuøs bil. Og GSi udgaven er både udstyret med 8-trins automatgear og firehjulstræk, der begge dele koster kræfter

 

Ikke desto mindre: på vores prøvetur, der strakte sig over 7-800 kilometer ved blandet kørsel på danske veje, kunne vi nå et forbrugstal på over 14 km/l. Det plejer jo ikke, at gå den vej. Vi gætter på, at forklaringen ligger i, at de 13,7 km/l er beregnet ud fra den nye WLTP testcyklus, der er langt mere virkelighedsnær end den hidtidige.

 

Siden er WLTP-tallet omregnet til det såkaldte NEDC2 tal vha. en godkendt faktor, og i Opel tilfældet falder forbrugstallet over i den anden grøft, og bilen kører længere i praksis end det officielle tal oplyser. Det bliver interessant at se, hvordan det over de kommende år kommer til at se ud for bilbranchen generelt.

 

Velproportioneret bil

Allerede i foråret gik vi detaljeret under lakken på Insignia GSi, både med diesel- og benzinmotor. Det skal vi ikke gentage – men læs gerne mere om bilerne hér >>>. I praksis oplever man under danske kørselsforhold en usædvanlig velproportioneret bil. Motorkræfterne i forening med automatgearet giver en præcis og fleksibel kraftoverførsel.

 

Når man cruiser, opleves Insignia GSi som en stabil og komfortabel landevejs- og motorvejs-sluger. Bruger man den særlige Comfort indstilling af affjedringen (det såkaldte Flexride), bliver kørekomforten ekstra god – og det til trods for, at GSi udgaven er sænket 10 mm til en frihøjde på blot 13 cm og også, at man i den prøvekørte bil kørte på 245 mm brede 35 procent lavprofildæk på 20” fælge (18” hjul er standard).



Køredynamisk

Når man begiver sig ud på snoede danske landeveje og benytter sig af bilens motorkræfter, skubbes kræfterne bagud og køredynamikken er næsten som i en baghjulstrukken bil. Med den fordel, at er vejene en smule glatte (fx regnvåde), så er fremdriften sikret, takket være firehjulstrækket.

 

Opel Insignia GSi er fuldt og helt baseret på den almindelige Insignia. Med tophængslet bagklap og det elegante coupé design disponerer man over bagagekapacitet fra 490 til 1450 liter, masser af bagsædeplads og hele spektret af udstyr. Standard er bl.a. navigation, nøglefri betjening, ratvarme og 2-zone klimaanlæg. Prisen for basismodellen er 560.000 kroner.

 

Helhedsindtrykket indtakt

Siden er der rige uligheder for tilkøb. Som sådan var der hængt for 150.000 kroner ekstraudstyr på den prøvekørte bil, deriblandt læderinteriør, sportssæder, LED matrix forlygter med 32 lyselementer, 360 grader kamera, Bose lydanlæg med 8 højtalere og head-up display.

 

Ikke desto mindre forbliver helhedsindtrykket intakt: Insignia GSi er en hurtig og spændende bil, men også en alsidig bil, der kan anvendes i dagligdagen, ligesom en hvilken som helst anden Opel Insignia.


Fuld LED forlygter med 32 individuelle lyselementer er ekstraudstyr til 25.000 kroner - og alle pengene værd.

 

 

Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Opel Insignia GSi First World Test >>>


Vi har prøvekørt Opel Insignia GSi BiTurbo Diesel, der meget nemt kan blive den sidste egenudviklede performance-Opel, på snoede danske landeveje og danske motorveje. Fuld HD.


 


Model:

Opel Insignia GSi 2,0 BiTurbo Diesel aut.

Listepris:

Kr. 559.980

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 210 hk. 480 Nm/1500 omdr./min. 8-trins A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk NEDC2/ CO2 udledning:

7,8 sek./ 233 km/t/ 13,7 km/l /192 g/km

Længde:

4,90 m

Bagagerum:

490-1450 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Automatisk nødbremse. Aktiv motorhjelm (fodgængerbeskyttelse), 18” letmetal fælge (testbilen: 20”). Forlygtevaskere. Tågeforlygter. 6 airbags. FlexRide undervogn. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart sportslæderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Vognbaneassistent. Vejskiltegenkendelse. 8” skærm (standard). P-sensorer for og bag. Navigation. Apple CarPlay og Android Auto. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt