Der skal ikke herske
tvivl om, at nogle var skeptiske overfor
sammenlægningen af den franske PSA koncern og Opel.
Heldigvis havde franskmændene den holdning, at Opel
skulle fortsætte med at være Opel, for det er en
tysk virksomhed, man ville have, ikke endnu en
fransk. Og det er Opel Grandland X et glimrende
eksempel på.
Grandland X er
søstermodel til den prisvindende Peugeot 3008. Vi
har tidligere prøvet den i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye bil (læs
om de første internationale prøvekørsler af
Grandland X her >>>), dengang med en 1,6 liters
diesel. Nu er den i mellemtiden landet i Danmark og
det er modellen med 130 hestes 1,2 liters turbo
benzinmotor der hér blev stillet skarpt på – en
motor vi tidligere har prøvet i en 3008.
Forskellen er
stor
Og præcis motoren er
det eneste punkt, hvor man for alvor kan se en
lighed. Hvad resten af bilen angår, skal man lede i
detaljerne og der er det svært at få øje på noget,
der blot kommer i nærheden af at have et fransk
islæt. Og sådan skal det vel også være, hvis der er
en idé i sammenlægningen.
Nu skal det så
tilføjes, at præcis Grandland X er et resultat af et
samarbejde, der blev påbegyndt længe inden købet
blev en realitet. Og målet er næppe en regulær
sammenlægning. De andre mærker i PSA, ikke mindst
Peugeot og Citroën, lever jo deres selvstændige liv,
men trækker naturligvis på hinandens knowhow og
tekniske kompetencer.
Kører tysk
Men ellers er
Grandland X i bund og grund en Opel. Det gælder
designet, langt henad vejen også funktionen, den
sjæl, hvis man kan tillægge en bil sådan en, og også
køreegenskaberne. Grandland X kører ganske enkelt
anderledes end 3008.
Det konstaterede vi
ved høj fart på en tysk Autobahn i efteråret, og det
blev ikke anderledes ved testen i Danmark. Det
virkede dog som om, at affjedringen var knap så
stram (hvad vi præcis i skrivende stund har fået
bekræftet fra Opels side), men det kan også skyldes
dækmonteringen og kørselsforholdene i det hele
taget: temperaturer omkring frysepunktet, fugt og
iblandt også sne, hvad onboard videoen her på siden
vidner om.
I den prøvekørte
Innovation version er 18” fælge standard, men den
prøvekørte bil havde 17” fælge og vinterdæk. Det gav
nogen dækstøj, men forbavsende lidt deraf blev
forplantet til kabinen. Grandland X er meget lydløs.
Meget fin styring
af drivlinen
Foruden den
3-cylindrede turbobenzin motor var testbilen også
udstyret med 6-trins automatgear. Det er ikke et
dobbeltkoblingsgear, men computerstyringen er så
god, at skiftene både op og ned sker hurtigt og
præcist. Især ved igangsætning er oplevelsen unik
(det fremgår også af videoen), blid og komfortabel,
helt uden hjulspin eller mærkbar aktivering af
traction control systemet, selvom underlaget til
tider godt kunne sætte drivlinen på prøve.
Den store frihøjde
på 21,9 cm er udnyttet til udvidede
fjederbevægelser, og er formentlig en væsentlig
grund til Opel’ens unikke køreegenskaber. I forhold
til dieselversionen er balancen i bilen den samme,
egentlig ikke så mærkeligt, for vægtforskellen er
beskedne 25 kg.
Den billigste
Grandland X koster 275.000 kroner. Den har samme
motor som den her prøvekørte, men basisudstyr og
manuelt gear. Med topudstyret Innovation og
automatgear er prisen 335.000 kroner. Det er en
forbavsende lille merpris, for man får rigtig meget
mere bil for pengene:
Masser af udstyr
2 zone klimaanlæg,
nøglefri adgang og start, elektrisk bagklap,
ratvarme og sædevarme, regnsensor og p-sensorer for
og bag, 7” berøringsskærm, Opel OnStar og både
kamera og radar til betjening af fx den automatiske
nødbremse, der er virksom fra hastigheder over 5
km/t.
Testbilen var
yderligere udstyret med Fuld LED forlys til 16.000
kroner. De penge er godt givet ud. 360 grader kamera
er ikke dumt, hvis man vil parkere præcist (men det
leveres alene sammen med navigation og et par andre
småting til en samlet pris på 25.000 kroner, og det
er forholdsvis kostbart), forrudevarme til blot 3000
kroner holder frem for alt duggen væk og sædevarme
på bagsæderne til 5000 kroner er medpassagererne
glade for på denne tid af året.
|