- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Grandland X

1,2T 130 hk Innovation aut.


Økonomisk, velkørende og helt sin egen


Af Søren Clauding – marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der skal ikke herske tvivl om, at nogle var skeptiske overfor sammenlægningen af den franske PSA koncern og Opel. Heldigvis havde franskmændene den holdning, at Opel skulle fortsætte med at være Opel, for det er en tysk virksomhed, man ville have, ikke endnu en fransk. Og det er Opel Grandland X et glimrende eksempel på.

 

Grandland X er søstermodel til den prisvindende Peugeot 3008. Vi har tidligere prøvet den i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye bil (læs om de første internationale prøvekørsler af Grandland X her >>>), dengang med en 1,6 liters diesel. Nu er den i mellemtiden landet i Danmark og det er modellen med 130 hestes 1,2 liters turbo benzinmotor der hér blev stillet skarpt på – en motor vi tidligere har prøvet i en 3008.



Forskellen er stor

Og præcis motoren er det eneste punkt, hvor man for alvor kan se en lighed. Hvad resten af bilen angår, skal man lede i detaljerne og der er det svært at få øje på noget, der blot kommer i nærheden af at have et fransk islæt. Og sådan skal det vel også være, hvis der er en idé i sammenlægningen.

 

Nu skal det så tilføjes, at præcis Grandland X er et resultat af et samarbejde, der blev påbegyndt længe inden købet blev en realitet. Og målet er næppe en regulær sammenlægning. De andre mærker i PSA, ikke mindst Peugeot og Citroën, lever jo deres selvstændige liv, men trækker naturligvis på hinandens knowhow og tekniske kompetencer.

 

Kører tysk

Men ellers er Grandland X i bund og grund en Opel. Det gælder designet, langt henad vejen også funktionen, den sjæl, hvis man kan tillægge en bil sådan en, og også køreegenskaberne. Grandland X kører ganske enkelt anderledes end 3008.

 

Det konstaterede vi ved høj fart på en tysk Autobahn i efteråret, og det blev ikke anderledes ved testen i Danmark. Det virkede dog som om, at affjedringen var knap så stram (hvad vi præcis i skrivende stund har fået bekræftet fra Opels side), men det kan også skyldes dækmonteringen og kørselsforholdene i det hele taget: temperaturer omkring frysepunktet, fugt og iblandt også sne, hvad onboard videoen her på siden vidner om.

 

I den prøvekørte Innovation version er 18” fælge standard, men den prøvekørte bil havde 17” fælge og vinterdæk. Det gav nogen dækstøj, men forbavsende lidt deraf blev forplantet til kabinen. Grandland X er meget lydløs.



Meget fin styring af drivlinen

Foruden den 3-cylindrede turbobenzin motor var testbilen også udstyret med 6-trins automatgear. Det er ikke et dobbeltkoblingsgear, men computerstyringen er så god, at skiftene både op og ned sker hurtigt og præcist. Især ved igangsætning er oplevelsen unik (det fremgår også af videoen), blid og komfortabel, helt uden hjulspin eller mærkbar aktivering af traction control systemet, selvom underlaget til tider godt kunne sætte drivlinen på prøve.

 

Den store frihøjde på 21,9 cm er udnyttet til udvidede fjederbevægelser, og er formentlig en væsentlig grund til Opel’ens unikke køreegenskaber. I forhold til dieselversionen er balancen i bilen den samme, egentlig ikke så mærkeligt, for vægtforskellen er beskedne 25 kg.

 

Den billigste Grandland X koster 275.000 kroner. Den har samme motor som den her prøvekørte, men basisudstyr og manuelt gear. Med topudstyret Innovation og automatgear er prisen 335.000 kroner. Det er en forbavsende lille merpris, for man får rigtig meget mere bil for pengene:

 

Masser af udstyr

2 zone klimaanlæg, nøglefri adgang og start, elektrisk bagklap, ratvarme og sædevarme, regnsensor og p-sensorer for og bag, 7” berøringsskærm, Opel OnStar og både kamera og radar til betjening af fx den automatiske nødbremse, der er virksom fra hastigheder over 5 km/t.



Testbilen var yderligere udstyret med Fuld LED forlys til 16.000 kroner. De penge er godt givet ud. 360 grader kamera er ikke dumt, hvis man vil parkere præcist (men det leveres alene sammen med navigation og et par andre småting til en samlet pris på 25.000 kroner, og det er forholdsvis kostbart), forrudevarme til blot 3000 kroner holder frem for alt duggen væk og sædevarme på bagsæderne til 5000 kroner er medpassagererne glade for på denne tid af året.


 

 

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt Opel Grandland X i sne, på meget ujævn vej og helt plan asfalt. Men især samspillet mellem motor og automatgear gjorde indtryk.


 


Model:

Opel Grandland X Innovation 1,2T 130 hk aut.

Listepris:

Kr. 335.000

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. turbobenzin. 130 hk. 230 Nm/ 1750 omdr./min. 6-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 188 km/t/ 19,2 km/l / 120 g/km

Længde:

4,48 m

Bagagerum:

514-1652 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 18” alu fælge (standard). Aut. nødbremse. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Ratvarme. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og betjening. El-bagklap. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7” touchscreen. Bluetooth, USB/AUX. P-sensorer bag. Vejbaneassistent. Opel OnStar.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt